Konu "Madde tepki kuramı" için Eğitim Bilimleri Bölümü listeleme
Toplam kayıt 10, listelenen: 1-10
-
Ayrık Seçenekli Çoktan Seçmeli Testlerin Uygulanabilirliği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to examine the applicability of multiple-choice items with discrete options. To achieve this aim, a test consisting of 25 questions was used within the scope of the secondary school mathematics course. While ... -
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Testlerde Madde Cevaplama Süresi Yetenek Düzeyi ve Madde Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-09-28)This research was conducted to examine the relationship between item response time, ability level and item parameters in Computerized Adaptive Test (CAT). For this purpose, real-time CAT was prepared with the 2017 autumn, ... -
Bireyselleştirilmiş çok aşamalı testlerde çok kategorili madde oranının yetenek kestirimine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the study is to examine the effect of polytomous item ratio on ability estimation in different conditions in multi-stage tests (MST) using mixed tests. The study is a simulation based research. In the PISA 2018 ... -
Çok Boyutlu Testlerin Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Yöntemlere Göre Eşitlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, multidimensional and unidimensional scale transformation procedures were performed on multidimensional test forms under various conditions, and it was aimed to compare the equating errors obtained from item ... -
İngilizce Kelime Bilgisi Testinin (VST) Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Olarak Uygulanabilirliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Computerized Adaptive Testing (CAT) allows the construct to be measured with fewer items without compromising measurement accuracy. For constructs such as English Vocabulary Size, which requires a large number of items to ... -
Likert Tipi Ölçeklerin Yapı Geçerliğinin Veri Madenciliği, Yapay Sinir Ağları, Faktör Analizi ve Rasch Modelleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Data collection instruments which are important building blocks of measurement and evaluation activities are expected to comply with the standards. Therefore, one of the issues that need close attention in developing ... -
Madde Takımı Tabanlı Testlerde Ölçek Dönüştürme Hatalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to examine the effects of testlets on scale conversion. For this purpose unidimensional item response theory, bifactor and testlet response theory models were applied to the testlet-based tests for the ... -
Madde Tepki Kuramı'nda Test Uzunluğu ve Örneklem Büyüklüğünün Model Veri Uyumu, Madde Parametreleri ve Standart Hata Değerlerine Etkisinin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)The purpose of this study was to investigate the effect of test length and sample size in Item Response Theory (IRT) on model-data fit, item parameters and standard error values. For this purpose, small (150, 250, 350, ... -
Test ve Alt Testlerde Eşitlemenin Farklı Koşullar Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The main purpose of this study is to compare the results obtained from the equating of a multidimensional test with the various application steps at test level and at sub-test level in terms of evaluation criteria. The ... -
Testin Psikometrik Özelliklerinin Sinyal Tespit Kuramıyla Belirlenen Üstbilişsel İzleme Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-13)Metacognitive monitoring is the activity in which the student can be aware of the effectiveness of the cognitive processes applied during the achievement test and evaluate whether they are sufficient to answer the question. ...