Yayıncı "Eğitim Bilimleri Enstitüsü" Eğitim Bilimleri Bölümü için listeleme
Toplam kayıt 559, listelenen: 41-60
-
Bilişsel Tanı ve Çok Boyutlu Madde Tepki Modellerinin Sınıflama Doğruluğu ve Parametrelerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-02-03)This study investigated the classification accuracy of person parameters estimated by 3PL multidimensional item response theory (MIRT) and cognitive diagnostic models (CDMs) via simulation and real data analysis. To compare ... -
Birey Odaklı Grupla Psikolojik Danışmanın Gestalttemas Engelleri ve Fonksiyonel Olmayan Tutumları Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The objectives of this study are to investigate the effectiveness of individualfocusedgroup counseling, on the Gestalt contact disturbances and dysfunctionalattitudes of university students, and to establish unique integrative ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Sınıflama Testi Kriterlerinin Sınıflama Doğruluğu Ve Test Uzunluğu Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Computerized Adaptive Classification Testing (CACT) aims to classify the persons with the highest classification accuracy using the least number of items according to one or more predefined cut-points. The efficiency of ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Sınıflama Testlerinde Sınıflama Doğruluğunun İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-11-15)The aim of this study is to compare Sequential Probability Ratio Test (SPRT) and Confidence Interval (CI) classification criteria, Maximum Fisher Information method on the basis of estimated-ability (MFI-EB) and cut-point ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulamalarında Madde Kullanım Sıklığı Kontrol Yöntemlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)It has been seen that some issues that could imperil the validity of the tests are arisen after the Computerized Adaptive Testing (CAT) administrations have been preferred recently. These issues such as skewness of the ... -
Bireyselleştirilmiş çok aşamalı testlerde çok kategorili madde oranının yetenek kestirimine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the study is to examine the effect of polytomous item ratio on ability estimation in different conditions in multi-stage tests (MST) using mixed tests. The study is a simulation based research. In the PISA 2018 ... -
Bireyselleştirilmiş Çok Aşamalı Testlerin Test Birleştirme Yöntemlerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-02-19)In this research, the performance of top-down and bottom-up test assembly methods were compared according to the sample size, panel design and module length of the Adaptive Multistage Tests (MST). MSTs formed according to ... -
Bitirilmemiş İşler ile Öfke, Suçluluk, Utanç ve Affetme Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Unfinished business is one of the fundamental concepts of Gestalt therapy. In this research, relationships among unfinished business, anger, guilt, shame, and forgiveness were analyzed. Unfinished Business Scale (UBS) was ... -
BOBUT Uygulamalarında Farklı Koşullardan Elde Edilen Ölçme Kesinliği Kestirim Değerlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study it is aimed to investigate the change in measurement precision estimation values that has been obtained from two different sizes of item pools in a CAT application under several item pool restrictions such ... -
Boşanma Sonrası Ergen Yaşantıları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Boşanma Sonrası Ergenlerin Yaşam Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The present study aims to determine the experiences of adolescents after divorce and to examine these experiences in terms of selected variables. The study group composed of 672 adolescent whose parents are officially ... -
Boşanmış Ebeveynlerin Boşanma Nedenleri ve Boşanma Kararlarına İlişkin Bir Nitel Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to examine the reasons for divorce and the decision-making processes of divorced parents. For this purpose, qualitative research design has been used. The sample group of the study consisted ... -
Boylamsal Verilerde Çok Düzeyli Doğrusal Regresyon ve Kantil Regresyon Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Classical simple linear regression analysis assumes that the observations are independent and identical. This assumption is not met in situations such as hierarchical data. The fact that the principle of independence of ... -
Bütünleştirilmiş Bilim ve Sanat Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Curiosity about what students' perceptions and awareness about art and science are, predictions about which awakenings may cause to increase their awareness about art, and what achievements can be obtained by integrating ... -
Cambridge Uluslararası Sınavları ve Milli Eğitim Bakanlığı 11.sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programlarının Laboratuvar Uygulamaları Bakımından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-02)The aim of this investigation is to bring to light the similarities and the differences in the laboratory activities found in the teaching programs for the biology lessons of the Turkish Ministry of Education (MEB) and the ... -
Comparıson of Equatıng Methods for Multıdımensıonal Tests Whıch Contaın Items Wıth Dıfferentıal Item Functıonıng
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-22)Differential item functioning (DIF) and test equating are two important subjects for fairness in reported test scores. However, they have been treated separately in the psychometric literature. Hence, studies investigating ... -
Covid-19 Pandemi Sürecinin Öğretmenler ve Yöneticilerin Glokal Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The main purpose of this study is to determine the effect of the Covid-19 pandemic process on the level of teachers and managers to demonstrate glocal leadership behaviors. The relational screening model, one of the ... -
Covıd-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-01-05)This study aims to investigate if students' perceived social support levels, positive future expectations and social emotional learning skills significantly predict their academic motivation (internal, extrinsic and ... -
Covıd-19 Pandemisinde Evli Ebeveynlerin Aile Uyumu Famıly Cohesıon Of Marrıed Parents Durıng The Covıd-19 Pandemıc
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Abstract The primary purpose of this study was to examine the sequential mediating role of parental stress, relational resilience, and attitude towards gender equality in the relationship between married parents' resilience ... -
Covıd-19 Pandemisinde Özel Gereksinimli Çocuğu Olan Ebeveynlerin Bakım Yükleri ile İlişkili Faktörler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the mediating role of family protective factors in the relationship between the family needs of families with children with special needs and the caregiving burden of the family was examined. The study group ... -
Cumhuriyetten Günümüze Temel Eğitim Matematik Dersi Öğretim Programlarının Eleştirel ve Yaratıcı Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Within the scope of this study, it was aimed to investigate the official (written) basic education (elementary/ secondary school/ primary school) mathematics curricula in terms of critical and creative thinking skills from ...