Browsing Temel Eğitim Bölümü Tez Koleksiyonu by Issue Date
Now showing items 41-60 of 80
-
Okul Öncesi Dönemde Çocuğun Akran, Ebeveyn ve Öğretmen İlişkileri ile Mizaç ve Sosyal Becerileri Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07)This study aims to uncover the direct and indirect relationships between peer-teacher-parent relationships, temperament variables, and social skills of 46-72 months children enrolled in pre-school education institutions. ... -
Okul Öncesi Dönemde Ebeveyn-Çocuk İlişkisi ve Çocukların Psikolojik İyi Oluşu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-08-02)In this study, it is aimed to examine the relationship between parent-child relationship and child psychological well-being in preschool period. Parent-child relationship and children's psychological well-being were examined ... -
İlkokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Sahip Olması Gereken Yeterlikler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-12-21)The aim of this study is to reveal the competencies that primary school students should have in order to improve their reading skills and to determine whether there is a consensus among experts on these competencies. This ... -
Problem Çözme Yaklaşımıyla Gerçekleştirilen Matematik Uygulamalarının 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research aims to examine the effects of mathematics teaching practices carried out with the problem solving approach on the problem solving skills of primary school 4th grade students. The study was modeled as a ... -
Covid-19 Pandemisinde 48-72 Ay Çocukların Ebeveynleri ile İlişkileri ve Yılmazlık Özelliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal the relationships between preschool childrens' resilience and parent-child relationship and temperament, attachment, and emotion regulation during the pandemic period. This research, which ... -
Kapsayıcı Ortamlarda Kültüre Duyarlı Öğretim Etkinliklerinin Etkinlik Kuramı ve Yükleme Kuramı Perspektifiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The main purpose of this thesis is to reveal the factors affecting the effective use of inclusive pedagogy in instructional processes by examining primary school 4th grade teachers’ process of integrating inclusive ... -
Açık Uçlu Materyaller ile Çocukların Oyun Davranışlarında ve Yürütücü İşlev Becerilerinde Ortaya Çıkan Değişimin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the research is to examine the changes in children's play behaviors and executive function skills through loose parts. The study was conducted using an action research design, with the researcher taking on the ... -
Özel Yetenek Tanılı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Basamak Değerini Kavrayışlarına Yönelik Zihinsel Modellerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal and compare the mental models of the students with diagnosed and undiagnosed gifted attending the fourth grade of elementary school for counting, estimation, naming, renaming, comparison, ... -
İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Beş Duyumuz Ünitesine Yönelik Bilgilendirici Çocuk Kitaplarının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Informational children's books have importance in children's literature. The use of informative children's books by students and teachers in teaching enriches the educational process. Informative children's books are ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Mesleki Yabancılaşma ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the research is to examine the relationship between work alienation and burnout levels of preschool teachers during COVID-19 pandemic period. The research method is planned as the explanatory sequential mixed ... -
Matematik Eğitimde Etkileşimli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İlkokul Öğrencilerinin Kavram Yanılgıları ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the effect of using interactive augmented reality applications in mathematics education on the elimination of misconceptions of 4th grade students and their attitudes towards mathematics ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Pedagojik Alan Bilgileri ile Çocukların Çalışma Belleği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the relationship between preschool teachers' mathematical pedagogical content knowledge and preschool children's working memory skills, teachers' working memory awareness and ... -
Eğitsel Veri Okuryazarlığı Yeterlik Algısı Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In early childhood, when the speed of development is high decisions to be made about children, activities to be implemented or measures to be taken will ensure that they spend their childhood and later periods in a healthier ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin ve Çevrimiçi Öğretmen Yeterliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to assess the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) and online teaching competencies of preschool teachers. Specifically, it aims to develop a valid and reliable scale tailored for preschool ... -
İlkokul Öğrencilerinin Teknoloji Kullanımı ile İlgili Ebeveyn Tutum ve Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to determine the experiences and perceptions of parents of primary school students about their use of technology. With the research, it has been tried to reveal parents’ concerns about the negative situations ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Etkinliklerine Yönelik Öz-yeterlilik İnançları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this research is to investigate pre-school teachers’ self-efficacy beliefs on out of school activities and learning practices. The research has utilized exploratory mixed pattern method using both qualitative ... -
Sınıf Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının Astronomi Konusundaki Kavramsal Anlamalarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine conceptual understandings of primary school teachers and primary school teacher candidates in basic astronomy topics. For this purpose, a quantitative research using a descriptive ... -
Okul Öncesı̇ Öğretmenlerı̇nı̇n Gelı̇şı̇me Uygun Uygulamalara Yönelik İnançları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Considered the foundation of best wishes in early childhood education, Developmentally Appropriate Practices (DAP) refers to an approach based on methods and principles applied to each child with an approach that is fun, ... -
Taşımalı ve Birleştirilmiş Sınıf Uygulaması Yapan İlkokullarda Akran Zorbalığı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The main purpose of this research is to examine the experiences and thoughts of students attending multi-grade primary schools and students attending transported primary schools about peer bullying. In this research, which ... -
Matematik Öğretiminde Montessori Temelli Öğrenme Yaklaşımının Matematik Yeteneğine Ve Yaratıcı Düşünmeye Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This paper investigated the effect of a Montessori-based teaching model on children's mathematical abilities and creative thinking skills in mathematics. The study adopted an exploratory sequential design, a mixed research ...