dc.contributor.advisor | Gürçay, Deniz | |
dc.contributor.author | Eren Bozdoğan, Kübra | |
dc.date.accessioned | 2024-11-15T05:31:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-09-03 | |
dc.identifier.citation | Eren Bozdoğan, K. (2024). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme ortamlarının öğrencilerin kavramsal anlamalarına, bilimsel süreç becerilerine etkisi (Yüksek LisansvTezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36131 | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to examine the effect of the Argumentation-Based Science Learning (ABSL) approach on science high school students' conceptual understanding levels and misconceptions of simple electrical circuits, scientific process skills and argument quality. The embedded mixed design method was used in the research where also quasi-experimental design, one of the quantitative method designs, and content analysis, one of the qualitative analysis methods, were used together. The study group,selected through convenience sampling method, consists of 102 students in the 10th grade of a science high school in Ankara, 2023-2024 academic year. BEDT, BSBT, ABSL reports and semi-structured interview form were used as data collection tools. Simple Electrical Circuits topics and achievements of the Unit Electricity and Magnetism" of 10th grade science high school curriculum were taught to the control group with current program, while to the experimental group with the ABSL approach. Students were asked to fill out an ABSL report for the activities carried out during the application. After the application process, semi-structured interviews about the ABSL approach were held with the 9 students selected according to their BEDT conceptual understanding scores. Descriptive statistics, Mann Whitney U, Wilcoxon Signed Rank and Friedman tests were used in the analysis of quantitative data, whereas content analysis was used in the analysis of qualitative data. It was observed that the ABSL approach improved students' conceptual understanding, scientific process skills and argument quality while it reduced misconceptions. In semi-structured interviews, it was seen that students while pointing out its disadvantages, preferred the ABSL approach to current program. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | tr_TR |
dc.subject | argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı, argüman kalitesi, basit elektrik devresi, bilimsel süreç becerileri, kavramsal anlama, kavram yanılgısı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | ARGÜMANTASYON TABANLI BİLİM ÖĞRENME ORTAMLARININ ÖĞRENCİLERİN KAVRAMSAL ANLAMALARINA, BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, ATBÖ yaklaşımının fen lisesi öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusundaki kavramsal anlama düzeylerine, kavram yanılgılarına bunun yanında bilimsel süreç becerilerine ve argüman kalitelerine etkisini incelemektedir. Araştırmada gömülü karma desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada yarı deneysel desen ve içerik analizi birlikte kullanılmıştır. Çalışma grubu 2023-2024 yılları arasında Ankara ilinde faaliyet gösteren bir fen lisesinin 10.sınıfındaki 102 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubu uygun örnekleme yoluyla seçilmiştir. Veri toplamak amacıyla BEDT, BSBT, ATBÖ raporları ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. 10.sınıf fen lisesi öğretim programında yer alan Elektrik ve Manyetizma ünitesindeki Basit Elektrik Devreleri konuları ve kazanımları kontrol grubuna mevcut programla, deney grubuna ise ATBÖ yaklaşımıyla işlenmiştir. Araştırmada ATBÖ yaklaşımıyla işlenen dersler için ATBÖ Öğretmen Kılavuzu ve Etkinlik Uygulama Planları hazırlanmıştır. Uygulama süresince yapılan etkinliklerde öğrencilerden ATBÖ raporu doldurmaları istenmiştir. Uygulama süreci sonrası BEDT kavramsal anlama puanlarına göre seçilen 9 öğrenciyle ATBÖ yaklaşımı ile ilgili yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistik, Mann Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar ve Friedman testleri, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada, ATBÖ yaklaşımının öğrencilerin kavramsal anlamalarını, bilimsel süreç becerilerini ve argüman kalitelerini geliştirdiği, kavram yanılgılarını ise azalttığı gözlemlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerde öğrenciler dezavantajlarını belirtmekle birlikte ATBÖ yaklaşımını mevcut programa tercih ettikleri görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-05-20T05:31:46Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |