Show simple item record

dc.contributor.advisorSönmez, Duygu
dc.contributor.authorSavaş, Ravza
dc.date.accessioned2024-08-14T07:29:49Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-05-21
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35575
dc.description.abstractProfessional development is of great importance for teachers to keep their knowledge up to date and follow new developments, especially during in-service periods. Professional development activities, which are mostly offered face-to-face and to a limited extent online, have undergone a proportional change after the COVID-19 pandemic. Due to the inability to carry out face-to-face professional development activities, the tendency towards online professional development activities has increased. In the light of all these changes and developments, this study investigates how science teachers evaluate online trainings in terms of their professional development and their expectations from online professional activities. A total of 225 science teachers participated in the study. Within the scope of the study, a questionnaire and a scale with open-ended questions were presented to the participants based on the survey research model. In addition, 20 teachers were interviewed. The data were analyzed with SPSS 23 and MAXQDA. When the findings were examined, it was seen that science teachers emphasized being oriented to their needs and interests as the most common reason for preferring professional development activities. The teachers who exemplified method and technique knowledge, pedagogical knowledge suitable for changing student profiles, and science content knowledge in the content of the activities they preferred also stated the content, duration, and the characteristics of the practitioner presenting the activity as the elements that needed to be changed the most in the activities they participated in. In conclusion, it is aimed that the data obtained in the light of this study will contribute to both teachers and professional development program developers.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMesleki gelişim
dc.subjectÇevrim içi mesleki gelişim
dc.subjectFen bilimleri öğretmenleri
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleFen Bilimleri Öğretmenlerinin Çevrimiçi Mesleki Gelişim Programlarına İlişkin Görüşleri ve Beklentilerinin Araştırılmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetMesleki gelişim özellikle hizmet içi dönemlerinde öğretmenlerin bilgilerini güncel tutması ve yeni gelişmeleri takip etmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Çoğunlukla yüz yüze sınırlı olarak da çevrim içi olarak sunulmakta olan mesleki gelişim faaliyetleri COVID-19 pandemisi sonrası oransal olarak bir değişim geçirmiştir. Yüz yüze mesleki gelişim faaliyetlerinin gerçekleştirilememesi nedeniyle çevrim içi mesleki gelişim faaliyetlerine yönelim artmıştır. Tüm bu değişimler ve gelişmeler ışığında bu çalışma, fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki gelişimleri açısından çevrim içi eğitimleri nasıl değerlendirdiklerini ve çevrim içi mesleki faaliyetlerden beklentilerini araştırmaktadır. Çalışmaya 225 fen bilimleri öğretmeni katılım sağlamıştır. Çalışma kapsamında tarama araştırma modeline dayalı olarak katılımcılara anket ve açık uçlu soruların yer aldığı ölçek sunulmuştur. Ayrıca 20 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Veriler SPSS 23 ve MAXQDA ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki gelişim faaliyetlerini tercih etme nedeni olarak en çok ihtiyaçlarına ve ilgi alanlarına yönelik olmayı vurguladıkları görülmektedir. Tercih ettikleri faaliyetlerin içeriklerinde yöntem ve teknik bilgisi, değişen öğrenci profillerine uygun pedagoji bilgisi ile fen bilimleri içerik bilgisini örneklendiren öğretmenler katıldıkları faaliyetlerde de en çok değiştirilmesi gereken unsurlar olarak içerik, süre ve faaliyeti sunan uygulayıcının özelliklerini belirtmiştir. Sonuç olarak yapılan bu çalışmanın ışığında elde edilen verilerin hem öğretmenler hem de mesleki gelişim program geliştiricilerine katkı sağlaması hedeflenmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentFen Bilgisi Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:29:49Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record