Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYıldız, Bahadır
dc.contributor.authorAğaccıoğlu, Esra
dc.date.accessioned2024-08-14T07:24:52Z
dc.date.issued2024-07
dc.date.submitted2024-05-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35558
dc.description.abstractGame is one of the elements that increase student motivation if used in education. With the developments in technology, games have been moved to digital platforms. As a result of the widespread use of technology in education and the integration of digital tools, educational digital games have started to find a place in teaching processes. Escape rooms, which are among these games, can be played in both digital and physical environments. Research shows that escape rooms make positive contributions to learning with innovative, active, collaborative and constructivist teaching approaches. In the literature, there is no example of the use of 3D digital escape rooms in mathematics education. From this point of view, the aim of this study was determined as teaching the subject of equivalent fractions to 5th grade students with the help of a game designed in a 3D environment in the form of a digital escape room and examining the effect of this teaching method on students' academic achievement, attitude towards mathematics and mathematics motivation. The research was carried out with 83 5th grade students in a public school in Keçiören district of Ankara province. In the application including experimental and control groups, Academic Achievement Test, Attitude Scale towards Mathematics Course and Mathematics Motivation Scale were used and the quantitative data obtained from the scales were evaluated with JAMOVI statistical programme. The research was carried out with 83 5th grade students in a public school in Keçiören district of Ankara province. In the application including experimental and control groups, Academic Achievement Test, Attitude towards Mathematics Scale and Mathematics Motivation Scale were used and the quantitative data obtained from the scales were evaluated with JAMOVI statistical programme. In the light of these data, it was found that the digital escape room experience positively affected the academic achievement of the students, while it did not affect the attitude towards mathematics and mathematics achievement.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDijital oyuntr_TR
dc.subjectDijital kaçış odasıtr_TR
dc.subjectMatematik eğitimitr_TR
dc.subjectRobloxtr_TR
dc.subject.lcshMatematiktr_TR
dc.titleMatematik Eğitiminde Dijital Kaçış Odalarının Kullanımı: Denk Kesirler Örneğitr_TR
dc.title.alternativeThe Use of Digıial Escape Rooms in Mathematics Education: The Equivalent Fractions Sampleftr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetOyun, eğitimde kullanıldığı takdirde öğrenci motivasyonunu arttıran unsurlardandır. Teknolojideki gelişmeler ile oyunlar dijital platformlara taşınmıştır. Eğitimde teknoloji kullanımının yaygınlaşması ve dijital araçların eğitime entegrasyonu sonucu eğitsel dijital oyunlar öğretim süreçlerinde kendisine sıklıkla yer bulmaya başlamıştır. Bu oyunlar arasında yer alan kaçış odaları hem dijital hem de fiziksel ortamlarda oynanabilmektedir. Yapılan araştırmalar kaçış odalarının; yenilikçi, aktif, iş birlikçi ve yapılandırmacı öğretim yaklaşımları ile öğrenmeye olumlu katkılar sunduğunu göstermektedir. Alanyazında 3B dijital kaçış odalarının matematik eğitiminde kullanımına dair örneğe rastlanmamıştır. Bu noktadan hareketle bu araştırmanın amacı dijital kaçış odası şeklinde 3B ortamda tasarlanmış bir oyun yardımıyla, 5. sınıf öğrencilerine denk kesirler konusunu öğretmek ve bu öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarısı, matematiğe yönelik tutumu ve matematik motivasyonu üzerindeki etkisini incelemek şeklinde belirlenmiştir. Araştırma Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan bir devlet okulundaki 83 adet 5. Sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grupları içeren uygulamada Akademik Başarı Testi, Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ve Matematik Motivasyon Ölçeği kullanılmış, ölçeklerden elde edilen nicel veriler JAMOVI istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Bu veriler ışığında dijital kaçış odası deneyiminin öğrencilerin akademik başarısını olumlu yönde etkilediği, matematiğe yönelik tutum ve matematik başarısını ise etkilemediği bulgularına ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:24:52Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeimage, 3-Dtr_TR
dc.subtypesoftwaretr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster