Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇobanoğlu Aktan, Derya
dc.contributor.authorGençaslan, Duygu
dc.date.accessioned2024-08-14T07:20:05Z
dc.date.issued2024-07
dc.date.submitted2024-06-26
dc.identifier.citationGençaslan, D. (2024). Sosyal ve duygusal becerilerini yordayan değişkenlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi: sses 2019 türkiye örneklemi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35541
dc.description.abstractWith the new understanding of education, the importance of 21st Century skills has been emphasized by researchers, experts, educators, and policy makers. Social and emotional skills are the basic components of these skills. In this age, where social and emotional skills are becoming more important so studies on this subject and using proper methods are also important. In this direction, the answers given by 10-year-old students in the Türkiye sample in the Survey on Social and Emotional Skills (SSES) conducted by OECD in 2019 and some predictive variables that social and emotional skills were examined using structural equation modeling. In OECD’s survey, skills are classified as engaging with others, open-mindedness, collaboration, emotional regulation, and task performance skills areas based on the five-factor personality theory. These variables were determined as predictive variables of social and emotional skills: sense of belonging to school, relations with teachers, relations with parents, relations with friends, bullying, well-being, and socioeconomic level. For SEM, data obtained from SSES student surveys were arranged and 2694 students were included in the analysis. The analysis revealed this conclusions the relations with teachers significantly explain this skills areas the open-mindedness, collaboration, task performance, and engaging with others; bullying significantly explains this skills areas the emotional regulation and collaboration; relations with friends significantly explains this skills areas the task performance and collaboration; socio-economic status significantly explains this skills areas the collaboration, open-mindedness and engaging with others; and the senses of belonging to school, relations with parents, and well-being significantly explain all skills areas.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSSEStr_TR
dc.subjectYapısal eşitlik modelitr_TR
dc.subjectSosyal ve duygusal becerilertr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleSosyal ve Duygusal Becerileri Yordayan Değişkenlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi: SSES 2019 Türkiye Örneklemitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetYeni eğitim anlayışıyla 21. Yüzyıl becerilerinin önemi araştırmacılar, uzmanlar, eğitimciler ve politika yapıcılar tarafından vurgulanmıştır. Bu becerilerin temel bileşenlerinden sosyal ve duygusal becerilerin giderek daha da önemli olduğu günümüzde konuyla ilgili çalışmaların doğru yöntemlerle yürütülmesi önemlidir. Bu doğrultuda OECD’nin 2019’da yaptığı Sosyal ve Duygusal Beceriler Araştırması’nda (Survey on Social and Emotional Skills, SSES) Türkiye örnekleminde yer alan 10 yaş grubu öğrencilerin verdiği yanıtlar ile sosyal ve duygusal becerileri yordayan birtakım değişkenler yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmiştir. OECD’nin araştırmasında beceriler beş faktörlü kişilik kuramı temelinde başkalarıyla etkileşimde olma, açık fikirlilik, iş birliği, duygu düzenleme ve görev performansı beceri alanları olarak sınıflandırılmıştır. Becerilerin yordayıcıları okul aidiyeti, öğretmenlerle ilişki, ebeveynle ilişki, arkadaşlarla ilişki, zorbalığa maruz kalma, iyilik hali, sosyoekonomik düzey değişkenleri olarak belirlenmiştir. YEM için SSES 2019 öğrenci anketlerinden elde edilen veriler düzenlenmiş ve 2694 öğrenci analize dahil edilmiştir. Yapısal Eşitlik Modellemesi sonucunda öğretmenle kurulan ilişkinin açık fikirlilik, iş birliği, görev performansı ve başkalarıyla etkileşimde olma beceri alanlarını; zorbalığa maruz kalmanın duygu düzenleme ve iş birliği beceri alanlarını; arkadaş ilişkileri görev performansı ve iş birliği beceri alanlarını; sosyoekonomik düzeyin iş birliği, açık fikirlilik ve başkalarıyla etkileşimde olma beceri alanlarını; okul aidiyeti, ebeveyn ilişkisi ve iyilik hali ise tüm beceri alanlarını anlamlı şekilde açıklamaktadır. Kurulan model, görev performansı beceri alanındaki varyansın %32,3’ünü; duygu düzenleme beceri alanındaki varyansın %48,5’ini; iş birliği beceri alanındaki varyansın %39,1’ünü; açık fikirlilik beceri alanındaki varyansın %33,5’ini ve başkalarıyla etkileşimde olma beceri alanındaki varyansın %50,6’sını açıklanabilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:20:05Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster