dc.contributor.advisor | İffet Elif Yetkin Özdemir | |
dc.contributor.author | Kübra Semerci | |
dc.date.accessioned | 2024-04-02T10:43:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-01-25 | |
dc.identifier.citation | Semerci,K. (2024). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ SAYI DUYUSUNUN ÖĞRETİM
İÇEREN BAĞLAMLARDA İNCELENMESİ. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34859 | |
dc.description.abstract | This research aims to examine how prospective middle school mathematics teachers utilize
their number sense skills in instructional contexts. To achieve this goal, a survey design, one
of the quantitative research methods, was employed in the study. The research was conducted
with 174 prospective middle school mathematics teachers enrolled in five state and private
universities during the 2023-2024 academic year. Data were collected using the "Number
Sense Test in Instructional Contexts," developed by the researcher. Responses to open-ended
questions on the test were coded, and percentage and frequency tables were generated for
these responses. It was observed that prospective teachers were able to generate multiple
solution methods in mathematical tasks involving mental arithmetic and estimation. However,
they faced difficulties in generating different solution methods in tasks involving division
operations. It was found that number sense-based approaches were predominantly used in
the solution methods produced for these tasks. Prospective teachers preferred number sense based approaches in instructional tasks related to understanding numbers by associating them
with different contexts and representations, interpreting operation results in different ways, and
evaluating the accuracy and validity of student responses. However, the use of these
approaches was not at the expected level. Furthermore, when explaining rules and algorithms,
prospective teachers generally preferred rule-based approaches, while the majority chose
number sense-based approaches when making generalizations about the impact of operations
on numbers. The ability of prospective teachers to use number sence in instructional tasks
involving natural numbers was found to be an average of 19.67 out of 35 points. This indicates
that the use of number sense in instructional contexts by prospective teachers is at a moderate
level. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Sayı duyusu | tr_TR |
dc.subject | Öğretim içeren bağlamlar | tr_TR |
dc.subject | Sayı duyusu temelli çözüm | tr_TR |
dc.subject | Kural temelli çözüm | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Duyusunun Öğretim İçeren Bağlamlarda İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, ortaokul matematik öğretmen adaylarının sayı duyusu becerilerini öğretim
durumları içeren bağlamlarda nasıl işe koştuklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu hedefe
yönelik olarak, araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır.
Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında devlete bağlı ve özel beş üniversitede öğrenim
gören 174 ortaokul matematik öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacı
tarafından geliştirilen “Öğretim İçeren Bağlamlarda Sayı Duyusu Testi” kullanılarak
toplanmıştır. Öğretmen adaylarının testteki açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar kodlanmış ve
bu yanıtlarla ilgili yüzde ve sıklık tabloları oluşturulmuştur. Öğretmen adaylarının, zihinsel işlem
yapma ve tahmin etme becerilerinin bulunduğu matematiksel görevlerde birden fazla çözüm
yolu üretebildikleri; ancak bölme işlemi içeren görevlerde farklı çözüm yolları üretmekte
zorlandıkları gözlemlenmiştir. Bu görevlerde üretilen çözüm yollarında sayı duyusu temelli
yaklaşımların ağırlıklı olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının, sayıları farklı
bağlamlar ve temsillerle ilişkilendirerek anlamlandırabilme, işlem sonuçlarını farklı şekillerde
yorumlayabilme, öğrenci yanıtlarının doğruluğunu ve geçerliğini değerlendirmeyle ilgili öğretim
görevlerinde sayı duyusu temelli yaklaşımları tercih ettikleri; ancak bu kullanımın beklenen
düzeyde olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının kural ve algoritmaları açıklarken
genellikle kural temelli yaklaşımları tercih ettikleri, işlemlerin sayılar üzerindeki etkisi ile ilgili
genellemelerde ise çoğunluğun sayı duyusu temelli yaklaşımları tercih ettiği gözlemlenmiştir.
Öğretmen adaylarının doğal sayıları içeren öğretim görevlerinde sayı duyusunu kullanabilme
becerisi 35 puan üzerinden ortalama 19,67 bulunmuştur. Buna dayanarak öğretmen
adaylarının öğretim içeren bağlamlarda sayı duyusu kullanımlarının orta düzeyde olduğu
söylenebilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-04-02T10:43:46Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |