Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorİffet Elif Yetkin Özdemir
dc.contributor.authorKübra Semerci
dc.date.accessioned2024-04-02T10:43:46Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-01-25
dc.identifier.citationSemerci,K. (2024). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ SAYI DUYUSUNUN ÖĞRETİM İÇEREN BAĞLAMLARDA İNCELENMESİ. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34859
dc.description.abstractThis research aims to examine how prospective middle school mathematics teachers utilize their number sense skills in instructional contexts. To achieve this goal, a survey design, one of the quantitative research methods, was employed in the study. The research was conducted with 174 prospective middle school mathematics teachers enrolled in five state and private universities during the 2023-2024 academic year. Data were collected using the "Number Sense Test in Instructional Contexts," developed by the researcher. Responses to open-ended questions on the test were coded, and percentage and frequency tables were generated for these responses. It was observed that prospective teachers were able to generate multiple solution methods in mathematical tasks involving mental arithmetic and estimation. However, they faced difficulties in generating different solution methods in tasks involving division operations. It was found that number sense-based approaches were predominantly used in the solution methods produced for these tasks. Prospective teachers preferred number sense based approaches in instructional tasks related to understanding numbers by associating them with different contexts and representations, interpreting operation results in different ways, and evaluating the accuracy and validity of student responses. However, the use of these approaches was not at the expected level. Furthermore, when explaining rules and algorithms, prospective teachers generally preferred rule-based approaches, while the majority chose number sense-based approaches when making generalizations about the impact of operations on numbers. The ability of prospective teachers to use number sence in instructional tasks involving natural numbers was found to be an average of 19.67 out of 35 points. This indicates that the use of number sense in instructional contexts by prospective teachers is at a moderate level.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSayı duyusutr_TR
dc.subjectÖğretim içeren bağlamlartr_TR
dc.subjectSayı duyusu temelli çözümtr_TR
dc.subjectKural temelli çözümtr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleOrtaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Duyusunun Öğretim İçeren Bağlamlarda İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırma, ortaokul matematik öğretmen adaylarının sayı duyusu becerilerini öğretim durumları içeren bağlamlarda nasıl işe koştuklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu hedefe yönelik olarak, araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında devlete bağlı ve özel beş üniversitede öğrenim gören 174 ortaokul matematik öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen “Öğretim İçeren Bağlamlarda Sayı Duyusu Testi” kullanılarak toplanmıştır. Öğretmen adaylarının testteki açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar kodlanmış ve bu yanıtlarla ilgili yüzde ve sıklık tabloları oluşturulmuştur. Öğretmen adaylarının, zihinsel işlem yapma ve tahmin etme becerilerinin bulunduğu matematiksel görevlerde birden fazla çözüm yolu üretebildikleri; ancak bölme işlemi içeren görevlerde farklı çözüm yolları üretmekte zorlandıkları gözlemlenmiştir. Bu görevlerde üretilen çözüm yollarında sayı duyusu temelli yaklaşımların ağırlıklı olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının, sayıları farklı bağlamlar ve temsillerle ilişkilendirerek anlamlandırabilme, işlem sonuçlarını farklı şekillerde yorumlayabilme, öğrenci yanıtlarının doğruluğunu ve geçerliğini değerlendirmeyle ilgili öğretim görevlerinde sayı duyusu temelli yaklaşımları tercih ettikleri; ancak bu kullanımın beklenen düzeyde olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının kural ve algoritmaları açıklarken genellikle kural temelli yaklaşımları tercih ettikleri, işlemlerin sayılar üzerindeki etkisi ile ilgili genellemelerde ise çoğunluğun sayı duyusu temelli yaklaşımları tercih ettiği gözlemlenmiştir. Öğretmen adaylarının doğal sayıları içeren öğretim görevlerinde sayı duyusunu kullanabilme becerisi 35 puan üzerinden ortalama 19,67 bulunmuştur. Buna dayanarak öğretmen adaylarının öğretim içeren bağlamlarda sayı duyusu kullanımlarının orta düzeyde olduğu söylenebilir.tr_TR
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-04-02T10:43:46Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster