dc.contributor.advisor | Arastaman, Gökhan | |
dc.contributor.author | Göbel, Cansu | |
dc.date.accessioned | 2024-01-15T06:54:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-10-12 | |
dc.identifier.citation | Göbel, C. (2023). Liderlik etme motivasyonu ile çalışma ortamı ve liderlik öz-yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34446 | |
dc.description.abstract | It is essential to have knowledge of the process that affect teachers' motivation to lead, to
comprehend the emergence of school leaders who are the heart of educational institutions.
Therefore, it is important to examine the extent to which individual and organizational
variables predict teachers' motivation to lead (MTL). In this research, the relationship
between MTL, work environment, and leadership self-efficacy was examined according to
the views of teachers. A quantitative research method was adopted, and a cross-sectional
research design was used in the study. The study group consists of 226 teachers working
in schools in Ankara province during the 2022-2023 academic year. The sampling type of
the research is the convenience sampling type, which is one of the non-probability sampling
types. The data collection instruments were delivered to the participants online. The "Work
Environment Scale," "Motivation to Lead Scale," and "Leadership Self-Efficacy Scale" were
used to collect the data. The data were analyzed using the SPSS 25.0 program. Non parametric analyses and multiple linear regression were used in the analysis of the obtained
data. According to the research findings, there is a significant relationship between teachers'
MTL and their perceptions of leadership self-efficacy. However, there is no significant
relationship between teachers’ MTL and their perceptions of the work environment.
Additionally, significant relationships were found between teachers' years of experience and
MTL, their gender and marital status, and their perceptions of leadership self-efficacy. Age
was also found to be significantly related to their perceptions of the school environment. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Liderlik | tr_TR |
dc.subject | Liderlik etme motivasyonu | tr_TR |
dc.subject | Çalışma ortamı | tr_TR |
dc.subject | Liderlik öz-yeterliği | tr_TR |
dc.subject | Öğretmen | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Bilgi kaynakları | tr_TR |
dc.title | Liderlik Etme Motivasyonu ile Çalışma Ortamı ve Liderlik Öz-yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investigation of the Relationship Between Motivation to Lead, Work Environment and Leadership Self-efficacy | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Öğretmenlerin liderlik etmek için sahip oldukları motivasyon kaynaklarını etkileyen faktörler
hakkında bilgi sahibi olmak, eğitim kurumlarının kalbi olan okul liderlerinin ortaya çıkışını
anlamak adına gereklidir. Bu nedenle bireysel ve kurumsal değişkenlerin öğretmenlerin
liderlik etme motivasyonunu (LEM) ne ölçüde yordadığının ortaya konması önemlidir. Bu
araştırmada, LEM, çalışma ortamı ve liderlik öz-yeterliği arasındaki ilişkiler öğretmen
görüşlerine göre incelenmiştir. Nicel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmada kesitsel
araştırma deseni kullanılmıştır. Katılımcılar, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Ankara
ilindeki eğitim kurumlarında görev yapan 226 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama
araçları olasılığa dayalı olmayan uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen katılımcılara
çevrimiçi olarak ulaştırılmıştır. Verilerin toplanması için, “Çalışma Ortamı Ölçeği”, “Liderlik
Etme Motivasyonu Ölçeği” ve “Liderlik Öz-yeterliği Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklerden elde
edilen veriler SPSS 25.0 programıyla incelenmiştir. Verilerin analizinde parametrik olmayan
analizler ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre
öğretmenlerin LEM’i ile liderlik öz-yeterlikleri algıları arasında anlamlı ilişki varken, LEM ile
çalışma ortamına ilişkin algıları arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Ayrıca, öğretmenlerin,
meslekte geçirdikleri süre ile LEM; cinsiyetleri ve medeni durumları ile liderlik öz-yeterlikleri
algısı; yaş ile okul ortamlarına ilişkin algılarında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-01-15T06:54:01Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |