dc.contributor.advisor | Özdemir Şimşek, Pınar | |
dc.contributor.author | Cumaoğlu, Zehra Tuğçe | |
dc.date.accessioned | 2023-07-26T06:36:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-23 | |
dc.identifier.citation | Cumaoğlu, Z.T. (2023). 5E modelinin yüz yüze, ters yüz ve çevrim içi öğrenme ortamlarındaki etkililiğinin incelenmesi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33750 | |
dc.description.abstract | In the research, it was aimed to develop, implement and evaluate teaching practices based on the 5E constructivist approach model for science courses taught in face-to-face, flipped and online learning environments. The studies were carried out for 6 weeks with a total of 60 7th grade students studying at a private school in Gölbaşı district of Ankara in the second semester of the 2021-2022 academic year. The effects of the 5E model-based courses on students' skill-based science achievement, their motivation to learn science, their critical thinking dispositions, and interpersonal competence areas, and their views on these practices were examined. In the research, "Mixed Method" and "Convergent Parallel Design", in which quantitative and qualitative methods are used together, were preferred. In the quantitative method dimension, "Pre-Test Post-Test Semi-Experimental Design with Control Group" and in the qualitative method dimension, "Case Study Design" constitute the research method of the study. Quantitative data collection tools were applied as Skill-Based Science Achievement Test, Motivation Scale in Science Education, Critical Thinking Disposition Scale and Interpersonal Competence Scale as pretest and posttest. Qualitative data collection tools consist of semi-structured interview form, documents and observation notes. As a result of the research, according to both quantitative and qualitative findings, it was determined that the applications made in science lessons contributed to the development of students' skill-based science achievement, motivation for learning science, critical thinking dispositions and interpersonal competencies.
Keywords: 5E constructivist approach model, face-to-face learning environment, flipped classroom environment, online learning environment, science achievement based on cognitive process skills, motivation to learn science, critical thinking disposition, interpersonal competence | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | 5E yapılandırmacı yaklaşım modeli | tr_TR |
dc.subject | Yüz yüze öğrenme ortamı | |
dc.subject | Ters yüz sınıf ortamı | |
dc.subject | Çevrim içi öğrenme ortamı | |
dc.subject | Bilişsel süreç becerileri temelli fen bilimleri başarısı | |
dc.subject | Fen öğrenmeye yönelik motivasyon | |
dc.subject | Eleştirel düşünme eğilimi | |
dc.subject | Kişilerarası yeterlik alan | |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Öğretim ve çalışma | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Q- Bilim | tr_TR |
dc.title | 5E Modelinin Yüz Yüze, Ters Yüz ve Çevrim İçi Öğrenme Ortamlarındaki Etkililiğinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Araştırmada, 5E yapılandırmacı yaklaşım modeline dayalı öğretim uygulamalarının yüz yüze, ters yüz ve çevrim içi öğrenme ortamlarında işlenen fen bilimleri dersleri için geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Eleştirel düşünebilen, kişilerarası yeterlikleri gelişmiş, yüksek motivasyonlu, gelişen ve değişen dünyaya ayak uydurabilen başarılı öğrencilerin yetiştirilebilmesi için uygulamalar geliştirilmiştir. Çalışmalar 2021-2022 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Ankara ilinin Gölbaşı ilçesinde bulunan özel okulda okuyan 7. sınıf toplam 60 öğrenciyle, 6 hafta boyunca gerçekleştirilmiştir. 5E modeline dayalı derslerin, öğrencilerin beceri temelli fen bilimleri başarılarına, fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına, eleştirel düşünme eğilimlerine, kişilerarası yeterlik alanlarına olan etkileri ve bu uygulamalara yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı “Karma Yöntem” ve “Yakınsayan Paralel Desen” tercih edilmiştir. Nicel yöntem boyutunda “Ön-Test Son-Test Kontrol Gruplu Yarı Deneysel Desen”, nitel yöntem boyutunda ise “Durum Çalışması Deseni” çalışmanın araştırma yöntemini oluşturmaktadır. Nicel veri toplama araçları Beceri Temelli Fen Bilimleri Başarı Testi, Fen Eğitiminde Motivasyon Ölçeği, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve Kişilerarası Yeterlik Ölçeği ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Nitel veri toplama araçları ise yarı yapılandırılmış görüşme formu, dokümanlar ve gözlem notlarından oluşmaktadır. Araştırma sonucunda hem nicel hem de nitel bulgulara göre fen bilimleri derslerinde yapılan uygulamaların öğrencilerin bilişsel süreç becerileri temelli fen bilimleri başarılarının, fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının, eleştirel düşünme eğilimlerinin ve kişilerarası yeterliklerinin gelişmesine katkı sağladığı belirlenmiştir. Öğrencilerin görüşlerinden elde edilen veriler, 5E modeline dayalı derslerin yüz yüze, ters yüz ve çevrim içi öğrenme ortamlarına uyarlanabildiğini ve başarılı, motivasyonu yüksek, eleştirel düşünebilme eğilimine sahip ve kişiler arası yeterlikleri gelişmiş öğrenciler yetiştirmekte etkili bir öğretim yöntemi olduğunu göstermektedir.
Anahtar sözcükler: 5E yapılandırmacı yaklaşım modeli, yüz yüze öğrenme ortamı, ters yüz sınıf ortamı, çevrim içi öğrenme ortamı, bilişsel süreç becerileri temelli fen bilimleri başarısı, fen öğrenmeye yönelik motivasyon, eleştirel düşünme eğilimi, kişilerarası yeterlik alan | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-01-28T06:36:50Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | editorial | tr_TR |