dc.contributor.advisor | Ergene, Tuncay | |
dc.contributor.author | Demirtaş-Zorbaz, Selen | |
dc.date.accessioned | 2017-02-13T07:46:56Z | |
dc.date.available | 2017-02-13T07:46:56Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.identifier.citation | Demirtaş-Zorbaz, S. (2016). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyumu: Bir Model Testi | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3164 | |
dc.description.abstract | In Turkey, children often meet with "school" in elementary school within the scope
of compulsory education. Pre-school education is not compulsary and the service is
limited. The child who first meets the school will pass through the adjustment
process as it is in every new situation. There are some differences among children
in overcoming this adjustment process. Adjusting to school contributes to a healthy
start to all educational activities. For this reason, it is important to determine all
facilitating and debilitating factors to school adjustment process and in order to
develop preventive studies for overcoming school adjustment. The purpose of this
study is to determine the factors that impact the school adjustment of the first grade
primary school students based on ecological approach.
Study group consisted of 81 teachers and 517 parents respectively. The data were
gathered from public schools in Ankara, central districts, through 2015 – 2016
academic year. The data collected by using Demographic Information Form,
Student – Teacher Relationship Scale (Pianta, 2001), Child Behavior Scale (Ladd
and Profilet, 1996), Teacher Rated School Adjustment Scale (Ladd, Kochenfender
and Coleman, 1996), Child Behavior Check List (Achenbach and Rescorla, 2001),
Teacher Rated Form (Achenbach, 1991) and, Family Involvement (Fantuzzo, Tighe
and Childs, 2000). Data analysis was done by Structural Equalition Model (SEM) to
determine factors that affect school adjustment.
Thus, according to School Adjustment Model, external behaviors, teacher-student
relationship and peer relations have significant direct impact on first grade students’
school adjustment whereas family involvement did not influence first grade students’
school adjustment directly and statistically significantly. In addition, external
behaviors effect school adjustment with the mediating role of teacher – student
relationship and peer relations. These results were discussed in the light of relevant
literature and recommendations were proposed | tr_TR |
dc.description.sponsorship | TUBİTAK 115K448 numaralı proje kapsamında desteklenmiştir | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Okula uyum | tr_TR |
dc.subject | psikolojik danışma ve rehberlik | tr_TR |
dc.subject | dışa yönelim | tr_TR |
dc.subject | öğretmen-öğrenci ilişkileri | tr_TR |
dc.subject | akran ilişkileri | tr_TR |
dc.subject | aile katılımı | tr_TR |
dc.title | İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyumu: Bir Model Testi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Okul öncesi eğitim Türkiye’de isteğe bağlıdır ve okul öncesi eğitim alan öğrenci
sayısı sınırlı düzeydedir. Çocuklar ‘’okul’’ ile çoğunlukla zorunlu eğitim kapsamında
ilkokul döneminde karşılaşırlar. Okulla ilk kez karşılaşan çocuk her yeni durumda
olduğu gibi bu durumda da uyum sürecinden geçmektedir. Bu uyum sürecinde
çocuklar arasında farklılıklar olmaktadır. Okula uyumun sağlanması eğitim-öğretim
faaliyetlerinin sağlıklı yürütülebilmesine katkı getirmektedir. Bu nedenle okula uyum
sürecinin anlaşılması, bu süreçte hangi değişkenlerin etkisinin olduğunun
incelenmesi, okula uyumu kolaylaştırıcı ve zorlaştırıcı faktörlerin belirlenmesi ve
buna yönelik önleyici çalışmaların yapılması önem taşımaktadır. Bu çalışmanın
amacı ekolojik yaklaşımı temel alarak ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula
uyumunu etkileyen faktörleri belirlemektir.
Araştırmanın çalışma grubu 81 öğretmen ve 517 ebeveynden oluşmuştur. Veriler
2015 – 2016 Eğitim – Öğretim yılı güz döneminde Ankara iline bağlı merkez ilçelerde
yer alan devlet okullarından toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak;
Kişisel Bilgi Formu; Öğretmen – Öğrenci İlişki Ölçeği (Pianta, 2001), Çocuk
Davranış Ölçeği (Ladd ve Profilet, 1996), Okula Uyum Öğretmen Değerlendirme
Ölçeği (Ladd, Kochenfender ve Coleman, 1996), Çocuk ve Gençler İçin Davranış
Değerlendirme Ölçeği (Achenbach ve Rescorla, 2001), Çocuk ve Gençler İçin
Öğretmen Bilgi Formu (Achenbach, 1991) ve Aile Katılım Ölçeği (Fantuzzo, Tighe
ve Childs, 2000) kullanılmıştır. Okula uyuma etki eden değişkenler arasındaki
ilişkilerin belirlenmesi amacıyla önerilen yapısal eşitlik modeli (YEM) test edilmiştir.
Okula uyumun test edildiği modelde; ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin dışa yönelim
özellikleri, öğretmen ilişkileri ve akran ilişkileri çocukların okula uyum düzeylerini
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde etkilerken, aile katılımının okula uyumunu
anlamlı düzeyde etkilemediği ortaya konmuştur. Buna ek olarak, dışa yönelimin
öğretmen ve akran ilişkileri aracılığıyla okula uyumu etkilemekte olduğu tespit
edilmiştir. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |