İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu: Güncel gönderi
Toplam kayıt 187, listelenen: 41-60
-
Sesbilgisel Farkındalık Mesleki Gelişim Programı’nın Okul Öncesi Öğretmenleri ve Çocukları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of the study is to investigate the effects of Phonological Awareness Professional Development Program on teachers' phonological awareness knowledge, practice level of phonological awareness instruction in the ... -
3-6 Yaş Çocuklarının Ebeveynlerine Bağlanma Stilleri: Tek ve Evli Ebeveynlerin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this research is to investigate the relationship between attachment styles of 3-6 year-old preschool children with single and married parents, and of these parents to their own parents. The materials of this ... -
“Okul Öncesi Matematik Programı”Nın Çocukların Matematik Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of the current study is to adapt and apply the Pre-K Mathematics Curriculum, which is applied by training teachers, to Turkish and also to examine the effects of the curriculum on the math skills of 48-66 ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarda Bağlanma İle Sosyal Yetkinlik, Kaygı, Öfke ve Öz-Kontrol Değişkenlerinde Akran İlişkilerinin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In the preschool period, the child transition from family life to school life and expands its social environment that is limited to family members and their close circle with peers. The positive peer relationships established ... -
Annelerin Duygu Sosyalleştirme Davranışları İle Çocukların Duyguları Anlama Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to investigate the relationship between mothers’ emotion socialization behaviors and emotion understanding skills of children. Sample consist of 50 children who continuing preschool and their mothers ... -
Okuma Destek Programının İlkokul Öğrencilerinin Okuma Güçlüğü Sağaltımına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-06-24)The main purpose of the research is to develop a “Reading Support Curriculum” (RSC) for students with reading difficulties and to test the effectiveness of the developed reading support program. For this purpose, in this ... -
Non-Formal Öğrenme Ortamlarının Epizodik Belleğe ve Öğrenci Başarısına Etkisinin Araştırılması: Enerji Parkı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study aimed to understand the effects of science lessons in non-formal learning environments on students' learning and the role of episodic experiences in transferring these learning to long-term memory. The quantitative ... -
Okul Öncesi Eğitim Ortamlarındaki Dış Mekan Kalitesi İle Dış Mekan Ortamlarına İlişkin Öğretmen Algıları ve Kullanımlarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to evaluate the outdoor quality level in preschools and the duration of outdoor using in terms of various variables, to examine the relationship between outdoors’ quality and teachers’ outdoor ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Yönelik Geliştirilen Stem Eğitimi Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study aims to investigate the effect of a STEM program about aviation and aircrafts on preschoolers’ scientific process skills and reflections of the implementation process of the program on children, families and the ... -
Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Kavramlarını Anlamalarına ve Argümantasyon Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, it was aimed to investigate the effect of argument based inquiry approach on preservice primary school teachers’ conceptual understanding and argumentation skills. This study was conducted for 25 weeks ... -
TÜRKİYE’DE 1990-2019 YILLARI ARASINDA UYGULANAN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM POLİTİKALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to determine and evaluate pre-school education policies implemented between 1990-2019. For this purpose, legal regulations for pre-school education in Turkey have been examined and then the top ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyete Yönelik Sınıf İçi Algıları ve Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the study is to develop a scale to determining pre-school teachers’ perceptions about gender in the classroom and to determine the teachers' perceptions about gender in the classroom. The study is methodological ... -
0-36 Ay Çocuklara Yönelik Resimli Çocuk Kitaplarının Bir Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-12-06)Children's books, children's; mental, social, emotional, language and personality development, aesthetic tendencies development, reading habits are expected to contribute to such a multidimensional development. The ... -
8. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Metaforik Algıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015-10-14)ABSTRACT The aim of the thesis is to identify metaphorical perceptions of 8th grade students in secondary school towards the science and technology courses and to uncover the relationships between the level of motivation ... -
Hikâyeleştirme Yönteminin 6. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısına, Problem Çözme ve Kurma Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine the effects of storytelling method on 6th grade students’ Mathematics achievement, problem solving and posing skills. The design of the study research model is structured as a ... -
Model Destekli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının İlkokul Fen Dersinde Uygulanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the effect of Argument Based Inquiry Approach Supported with Models (ABIASM) on students' conceptual understanding and ability to form model supported argumentation in primary school ... -
Duygu Sosyalleştirmeye Yönelik Ebeveyn Müdahale Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Encouraging parents to use supportive emotion socialization approaches and informing them about the effects of non-supportive approaches is an important step to support children's emotional competence. Tuning into Kids ... -
Öğrencilerin Matematiksel Düşüncelerine Odaklanma: Matematik Öğretmen Adayları ile Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-09-06)The purpose of this study is to investigate middle school prospective mathematics teachers’ skills in revealing students’ mathematical thinking about ratio and to determine the changes in their interaction with the student. ... -
“Güvenli Çocuk” (Safe Child) Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-17)The aim is to investigate the effectiveness of Safe Child Program, which is adapted to protect children from abuse and similar dangerous situations, and to increase their confidence attended first grade and preschool ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim Tarihi Algısına Bilimin Sultanları Sergisinin Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)As one of the professional requirements of science education is to teach the history of science in science courses, obtaining certain equipment related to the history of Islamic science can be considered as a necessity ...