Browsing İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 76-95 of 186
-
İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyularının Bağlam Temelli Ve Bağlam Temelli Olmayan Problem Durumlarında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is to analyze the use of number sense and strategies of fourth grade primary school students as they solve context-based and noncontext-based problems. Survey design was employed. The quantitative ... -
İlkokul Düzeyindeki Çocuklar için Hazırlanmış Biyografiler Üzerine Bir Doküman İncelemesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of the research is to demonstrate the possibilities of using national biographical works at the primary school level published in our country as an inclass and out-of-class reference material. Through the document ... -
İlkokul Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrenci Başlatımları Ve Öğrenme Fırsatları: Bir Konuşma Çözümlemesi Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-02)Using conversation analysis as research methodology, this study examines social studies courses in a primary school and describes learner initiatives and learning opportunities that occur in and through classroom ... -
İlkokullarda Türkçe Dersinde Kullanılan Metinlerin Çoklu Zeka Kuramı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study examines the activities in the Turkish textbooks and exercise books at the primary school level, within the scope of eight intelligence fields of the “Multiple Intelligences Theory”. The analyze is carried out ... -
İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Aldıkları Programlara Bağlı Olarak Çevre Okuryazarlıkları Bakımından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Roth, who first used environmental literacy in the literature, defined environmental problems as awareness and understanding of environmental problems. Afterwards, by improving the concept of environmental literacy in the ... -
İlköğretim Düzeyinde Performans Görevi ve Proje Uygulamaları Sürecinde Disiplinler Arası Yaklaşımın Etkililiği Üzerine Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The aim of this study was to determine interdisciplinary approach of effect on students' problem-solving skills in process of project and performance task implementation and students and teachers opinions on the applicability ... -
İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarinin Bir Matematik Sinifina Yönelik Farkindaliklari
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of the study is to reveal pre-service elementary mathematics teachers’ noticing on a mathematics classroom and to determine the levels of their noticing on students' mathematical thinking in particular. The ... -
İlköğretim Öğretmenlerinin Kontrol Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)The data of this study, that aims to develop an effective and reliable measuring instrument and to determine the relation between various variables and teachers practicing their profession at elementary schools, is obtained ... -
İnsan Haklarının Etik Temelleri ve Uluslar Arası Düzenlemeler Çerçevesinde Yetişkinlere Yönelik İnsan Hakları Eğitimi Programı Geliştirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)One of the most significant successes in the 20th century is to acquire the notion of human rights. It has been defended by the human rights specialists that knowledge of human rights is essential for the protection and ... -
İstatistikle İlgili Modelleme Etkinlikleri Bağlamında Öğretmen Farkındalığı: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Teacher noticing is an important aspect of teacher competence and an essential factor for effective teaching. Teacher noticing of students' mathematical thinking involves hearing what students say, seeing their actions, ... -
Kavram Karikatürlerinin İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Basit Elektrik Devreleri Konusundaki Kavram Yanılgıları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The object of this research is to examine the effect concept cartoons on seventh grade students misconceptions about simple electric circuits. Research is conducted with totally 36 seventh grade students of a public school ... -
Kaynaştırma Eğitimi Programının Öğretmen Yeterlikleri, Zihinsel Engelli Öğrencilerin Erişileri ve Sosyal Uyumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to determine the effect of mainstream classroom teachers’ training on teacher competences, achievements and social adaptations of mentally handicapped children. Afterwards it was searched ... -
Keyhole Erken Müdahale Programının Ebeveyn Ve Çocuk Çıktıları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this thesis is to adapt to Turkish and examine the effectiveness of the Keyhole Early Intervention Program with parents who are autistic children in early childhood, In the study using parallel pattern approaching ... -
Lise Öğrencilerinin Matematik Dersi Kapsamında Örnek Üretme Becerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this study example generation abilities of high school students were examined within the context of mathematics course. The study in which used qualitative research method was carried out as a case study. The participants ... -
Matematik Ders Kitapları Cebir Öğrenme Alanındaki Soruların PİSA Matematik Yeterlik Düzeylerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study was examined 6th ,7th and 8th mathematics and mathematical applications textbooks which is prepared in accordance with the 2018-2019 mathematics curriculum in Turkey. With this study, it is examined ... -
Matematik Uygulamaları Dersinin Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına ve Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to investigate the effects of the Applications of Mathematics Course on students’ mathematical literacy and attitudes towards mathematics. For this purpose, pretest-posttest with control group ... -
Meslekte Yeni Olan İlkokul Öğretmenlerinin Sınıfta Düzeni Yeniden Sağlamaya İlişkin Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to describe the experiences and practices of the novice primary school teachers, related to establishing order in their classrooms. In line with this purpose, nine primary school teachers who ... -
Model Destekli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının İlkokul Fen Dersinde Uygulanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the effect of Argument Based Inquiry Approach Supported with Models (ABIASM) on students' conceptual understanding and ability to form model supported argumentation in primary school ... -
Modellemeye Dayalı Fen Eğitiminin Etkililiği; Öğrencilerin Bilimin Doğası Görüşleri İle Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The effect of model-based science education program based on skills of constructing, testing and revising of mental, expressed and consensus models in middle school science education, students views about nature of science ... -
Mozaik ve Proje Yaklaşımlarına Dayalı Eğitimin Çocukların Katılım Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study was conducted to explore the effects of mosaic and project-based instruction on children’s involvement levels. Another aim of the study was to determine preschool teachers’ and children’s views about the involvement ...