Başlık için İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 186, listelenen: 119-138
-
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerinin Desteklenmesi: Tasarım Temelli Hizmet İçi Eğitimin Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-02-21)This research aims to examine the effect of the in-service training program based on the design-based learning approach on preschool teachers’ coding and computational thinking skills. The study group consisted of 40 ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Haklarına İlişkin Tutum, Davranış Ve Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is to investigate preschool teachers’ attitude towards rights of children and their views and behaviors on applying rights of children on their activities in class. Mixed research method and the ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematiksel Gelişimine İlişkin İnanışları İle Çocukların Matematik Kavram Kazanımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study was done to explore the link between preschool teachers’ beliefs regarding mathematical development and children’s acquisition of mathematics concepts. Correlational method was used in this quantitative study.As ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Etik Davranışları Algılama Düzeylerinin ve Etik İkilemleri Çözümlemelerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study aimed at determining pre-school teachers perception levels regarding professional ethical conducts and examining how they could generate solutions for ethical dilemmas. In this context, the research group ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Resimli Öykü Kitabı Okuma Etkinlikleri İle Çocukların Dil Gelişimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study aimed to examine the relationship between teachers picture story book reading activities and language development 48-60 month old children s and to identify the effect of variables different on this relationship. ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımlarını Etkileyen Faktörler: Bir Yol Analizi Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research, which was conducted to determine the factors that affect early childhood education teachers' technology use in the classroom settings, was carried out with correlational model. In this research, conducted ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyete Yönelik Sınıf İçi Algıları ve Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the study is to develop a scale to determining pre-school teachers’ perceptions about gender in the classroom and to determine the teachers' perceptions about gender in the classroom. The study is methodological ... -
Okul Öncesi Öz-Düzenleme Programı'nın Çocukların Özdüzenleme, Problem Davranışları ve Sosyal Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this research is to develop the “Self-regulation Program” to support the self-regulation of children and investigate the effects of the program on the selfregulation, problem behaviors and social skills. Embedded ... -
Okul Öncesinde Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Yaratıcılığa Etkisi (5 Yaş Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study was to figure out the effects of creative problem solving (CPS) activities on the creativity of children who are 5 years of age. The design of the research was based on sequential exploratory ... -
Okullarda Yaşanan Yazılı Ve Görsel Basına Yansıyan Fen Laboratuvar Kazaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to research the laboratory accidents which are reflected in the written and visual press. Determining how frequently these accidents are happening depending on the educational stage such as ... -
Okuma Destek Programının İlkokul Öğrencilerinin Okuma Güçlüğü Sağaltımına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-06-24)The main purpose of the research is to develop a “Reading Support Curriculum” (RSC) for students with reading difficulties and to test the effectiveness of the developed reading support program. For this purpose, in this ... -
Olumlu Ebeveynlik Programı’nın Çocukların Davranış Problemlerine, Ebeveynlerin Disiplin Yöntemlerine ve Ebeveyn-çocuk İlişkisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Triple P- Positive Parenting Program is an international effective parenting intervention that helps children and parents regulate their own behavior. In this study, the effect of Triple P on behavior problems of 48-72 ... -
Bir Ortaokul Matematik Öğretmeninin Dörtgenler Konusundaki Söylemlerinin Değişiminin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, it is aimed to investigate the change of mathematical discourse of a middle school mathematics teacher on about 5th grade quadrilaterals subject with the commognitive approach in the context of lesson ... -
Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Alan Bilgilerinin Öğretim Materyali Geliştirme Temelli Mesleki Gelişim Çalışması Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This research investigates learning processes of middle school mathematics teachers during a teaching material based professional development programme. The study employed qualitative case study methodology. The participants ... -
Oyun Temelli Empati Programının Çocukların Empati, Arkadaşlık ve Duyguları Yönetme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the effect of the Play-Based Empathy Program (PBEP) on five-year-old children's empathy skills, friendship relations and emotion management skills. This research was designed in mixed ... -
Öğrencilerin Matematiksel Düşüncelerine Odaklanma: Matematik Öğretmen Adayları ile Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-09-06)The purpose of this study is to investigate middle school prospective mathematics teachers’ skills in revealing students’ mathematical thinking about ratio and to determine the changes in their interaction with the student. ... -
Öğrencilerin Model Oluşturmasına İlişkin, Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşlerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it is aimed to determine science teachers‟ opinions on students constructing models in science classes and to identify the possible factors that affect science teachers‟ opinions. For this reason, science ... -
Öğretmen Adaylarında Çokkültürlü ve Ayrımcılık Karşıtı Farkındalığın Geliştirilmesi: Bir Model Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08)The aim of this study is to investigate the effectiveness of an educational model applied to pre-service teachers to raise multicultural and anti-bias awareness. In the study, pretest-posttest-follow-up test one-group mixed ... -
Öğretmen Adaylarının İstatistiği Öğretme Bilgilerinin Öğretmenlik Uygulaması Temelli Ders Araştırmaları Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study was to improve pre-service middle school mathematics teachers’ statistical knowledge for teaching via practicum based lesson study. Also how practicum based lesson study supports or restricts ... -
Öğretmen Çocuk Etkileşiminin Niteliği İle Çocukların Öz Düzenleme Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)Aim of the research is to make validity and reliability study of Classroom Assessment Rating Scale-CLAS developed by Painta and et. al. (2008) in order to assess teacher child interaction quality at early childhood education ...