Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBilge, Filiz
dc.contributor.authorKaya Gökcek, Zeynep Betül
dc.date.accessioned2022-11-08T11:18:20Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-09-22
dc.identifier.citationKAYA GÖKCEK, Z. B. (2022). Öğretmenlerde kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş performansı (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/27055
dc.description.abstractTeachers play an important role in shaping the future. It is seen that many teachers in Turkey work in different cultural contexts. It has been thought that the differences they have in their cultural intelligence levels could be related to teachers’ life satisfaction and job performance. The aim of research is to examine the relationship between teachers' cultural intelligence levels, their life satisfaction and job performance, and the differentiation of variables according to demographic variables. This study is designed as a correlational and quantitative research. In the 2021-2022 academic year, 300 teachers (197 female, 103 male) working in a province of the Eastern Anatolia region participated in the research. Personal Information Form, Cultural Intelligence Scale, Life Satisfaction Scale and Job Performance Scale were used to collect research data. Research data were obtained using online data collection tools (Google Forms). Regression analysis was used to examine the relationship between cultural intelligence and job performance. Life satisfaction was added to the model as a mediator variable. Independent samples t-test was used to analyze the variables according to gender, and one-way analysis of variance was used to analyze the variables according to age groups. Research results showed that life satisfaction does not have a mediating role in the effect of cultural intelligence on job performance. There was no significant difference in the variables according to gender. While there was no significant difference according to age in cultural intelligence and life satisfaction, a significant difference was found in job performance.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKültürel zekatr_TR
dc.subjectZeka
dc.subjectYaşam doyumu
dc.subjectİş performansı
dc.subjectÖğretmenler
dc.subject.lcshEğitim kuramı. Eğitim uygulamaları.tr_TR
dc.titleÖğretmenlerde Kültürel Zeka, Yaşam Doyumu ve İş Performansıtr_TR
dc.title.alternativeCultural Intellıgence, Lıfe Satısfactıon And Job Performance Among Teacherstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetÖğretmenler gelecek nesillerin yetişmesinde önemli rol oynamaktadır. Türkiye’de birçok öğretmenin meslek hayatının belli dönemlerinde, doğduğu ve yaşadığı kültürden farklı kültürel ortamlarda görev yaptığı görülmektedir. Öğretmenlerin karşılaştıkları farklı kültürel ortamlara uyum sağlama, kültüre özgü olan inanç ve hassasiyetleri fark edebilme, farklı kültürdeki bireylerin düşünce ve hislerini anlayarak onlarla etkili iletişim kurabilme gibi yeterliliklerde gösterdikleri farklılıkların özetle farklı kültürel zeka düzeylerine sahip olmalarının, onların yaşam doyumları ve iş performansları ile ilişkili olabileceği düşünülmüştür. Araştırmanın amacı öğretmenlerin kültürel zeka düzeyleri ile yaşam doyumları ve iş performansları arasındaki ilişkiyi ve kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş performansının demografik değişkenlere göre farklılaşma durumunu incelemektir. Çalışma ilişkisel ve nicel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu bölgesinin bir ilinde görev yapmakta olan 300 (197 kadın, 103 erkek) öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri çevrimiçi veri toplama araçları (Google Forms) kullanılarak Kişisel Bilgi Formu, Kültürel Zeka Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve İş Performansı Ölçeği ile toplanmıştır. Kültürel zeka ve iş performansı arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla regresyon analizinden faydalanılmış ve yaşam doyumunun kültürel zeka ve iş performansı arasındaki ilişkiyi etkileyip etkilemediğini incelemek amacıyla yaşam doyumu modele aracı değişken olarak eklenmiştir. Öğretmenlerde kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş performansının cinsiyete göre incelenmesinde bağımsız örneklemler t testi, yaş gruplarına göre incelenmesinde tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada kültürel zekanın iş performansı üzerindeki etkisinde yaşam doyumunun aracı rolü olmadığı saptanmıştır. Kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş performansında cinsiyete göre anlamlı fark bulunmamıştır. Kültürel zeka ve yaşam doyumunda yaşa göre anlamlı fark bulunmazken iş performansında anlamlı fark saptanmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlıktr_TR
dc.embargo.termsAcik erişimtr_TR
dc.embargo.lift2024-11-09T11:18:20Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster