dc.contributor.advisor | Bilge, Filiz | |
dc.contributor.author | Kaya Gökcek, Zeynep Betül | |
dc.date.accessioned | 2022-11-08T11:18:20Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-09-22 | |
dc.identifier.citation | KAYA GÖKCEK, Z. B. (2022). Öğretmenlerde kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş performansı (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/27055 | |
dc.description.abstract | Teachers play an important role in shaping the future. It is seen that many teachers in
Turkey work in different cultural contexts. It has been thought that the differences they have
in their cultural intelligence levels could be related to teachers’ life satisfaction and job
performance. The aim of research is to examine the relationship between teachers' cultural
intelligence levels, their life satisfaction and job performance, and the differentiation of
variables according to demographic variables. This study is designed as a correlational and
quantitative research. In the 2021-2022 academic year, 300 teachers (197 female, 103
male) working in a province of the Eastern Anatolia region participated in the research.
Personal Information Form, Cultural Intelligence Scale, Life Satisfaction Scale and Job
Performance Scale were used to collect research data. Research data were obtained using
online data collection tools (Google Forms). Regression analysis was used to examine the
relationship between cultural intelligence and job performance. Life satisfaction was added
to the model as a mediator variable. Independent samples t-test was used to analyze the
variables according to gender, and one-way analysis of variance was used to analyze the
variables according to age groups. Research results showed that life satisfaction does not
have a mediating role in the effect of cultural intelligence on job performance. There was no
significant difference in the variables according to gender. While there was no significant
difference according to age in cultural intelligence and life satisfaction, a significant
difference was found in job performance. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kültürel zeka | tr_TR |
dc.subject | Zeka | |
dc.subject | Yaşam doyumu | |
dc.subject | İş performansı | |
dc.subject | Öğretmenler | |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | Öğretmenlerde Kültürel Zeka, Yaşam Doyumu ve İş Performansı | tr_TR |
dc.title.alternative | Cultural Intellıgence, Lıfe Satısfactıon And Job Performance Among Teachers | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Öğretmenler gelecek nesillerin yetişmesinde önemli rol oynamaktadır. Türkiye’de birçok
öğretmenin meslek hayatının belli dönemlerinde, doğduğu ve yaşadığı kültürden farklı
kültürel ortamlarda görev yaptığı görülmektedir. Öğretmenlerin karşılaştıkları farklı kültürel
ortamlara uyum sağlama, kültüre özgü olan inanç ve hassasiyetleri fark edebilme, farklı
kültürdeki bireylerin düşünce ve hislerini anlayarak onlarla etkili iletişim kurabilme gibi
yeterliliklerde gösterdikleri farklılıkların özetle farklı kültürel zeka düzeylerine sahip
olmalarının, onların yaşam doyumları ve iş performansları ile ilişkili olabileceği
düşünülmüştür. Araştırmanın amacı öğretmenlerin kültürel zeka düzeyleri ile yaşam
doyumları ve iş performansları arasındaki ilişkiyi ve kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş
performansının demografik değişkenlere göre farklılaşma durumunu incelemektir. Çalışma
ilişkisel ve nicel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim
yılında Doğu Anadolu bölgesinin bir ilinde görev yapmakta olan 300 (197 kadın, 103 erkek)
öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri çevrimiçi veri toplama araçları (Google Forms)
kullanılarak Kişisel Bilgi Formu, Kültürel Zeka Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve İş
Performansı Ölçeği ile toplanmıştır. Kültürel zeka ve iş performansı arasındaki ilişkiyi
incelemek amacıyla regresyon analizinden faydalanılmış ve yaşam doyumunun kültürel
zeka ve iş performansı arasındaki ilişkiyi etkileyip etkilemediğini incelemek amacıyla yaşam
doyumu modele aracı değişken olarak eklenmiştir. Öğretmenlerde kültürel zeka, yaşam
doyumu ve iş performansının cinsiyete göre incelenmesinde bağımsız örneklemler t testi,
yaş gruplarına göre incelenmesinde tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada
kültürel zekanın iş performansı üzerindeki etkisinde yaşam doyumunun aracı rolü olmadığı
saptanmıştır. Kültürel zeka, yaşam doyumu ve iş performansında cinsiyete göre anlamlı
fark bulunmamıştır. Kültürel zeka ve yaşam doyumunda yaşa göre anlamlı fark
bulunmazken iş performansında anlamlı fark saptanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erişim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-09T11:18:20Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |