Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu: Güncel gönderi
Toplam kayıt 670, listelenen: 261-280
-
PISA 2018 Türkiye Örnekleminde Okuma Okuryazarlık Düzeylerinin Farklı Veri Madenciliği Sınıflandırma Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of research is to determine the classification accuracy of students' success status and reading skills proficiency levels according to the factors affecting the success of students' reading skills and their ... -
Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Dönemindeki Siber Zorbalık/Mağduriyet Durumlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-03)The main purpose of this research is to determine the university students’ level of cyberbullying/victimization during the COVID-19 pandemic regarding some sociodemographic characteristics (gender, physical illness status, ... -
Kayıp Veri İle Başa Çıkma Yöntemlerinin Yapısal Eşitlik Modellerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to investigate three missing data handling methods; listwise deletion, likelihood methods (FIML and EM), and multiple imputation (PMM, CART, NORM) techniques in structural equation models ... -
Göz İzleme Yönteminden Elde Edilen Ölçümler ile Test ve Madde İstatistikleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to examine the relationships between time, location and count-oriented visual measurements obtained from a wearable eye tracker and test and item statistics. With this purpose, first of all, an ... -
Investigating the Variables Affecting Students' Perceptions of 21st Century Skills and Problem-solving Skills
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to investigate the effects of programme (IB vs non-IB) on students’ perceptions of 21st century skills (PoTCS) and problem-solving skills (PSS) in relation with English comprehension, age, achievement, ... -
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, fifteen high school mathematics curricula implemented between 1923 and 2018 were analysed with the program analysis steps of Posner (2004). The qualitative research method and “Holistic multiple case study”, ... -
Öğretmen Yetiştirme ve Atanmasına İlişkin Azerbaycan ve Türkiye Yasal Düzenlemelerinin Karşılaştırılması ve Azerbaycan İçin Öneriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)One of the most important regulations for the development of education systems is the regulations regarding teacher training and appointment. The aim of this research is to examine the regulations on teacher training ... -
Okul Yöneticilerinin Otantik Liderlik Davranışlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-16)The aim of this study is to reveal out the views of teachers working in public primary schools in the central districts of Erzurum province regarding the authentic leadership behaviors of school principals. For this purpose, ... -
Öğretmenlerin Örgüt İklimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02)The aim of the study is to examine the opinions of secondary school teachers working in Ankara Mamak about organizational climate. This study was conducted with the volunteer teachers who were selected from a school in ... -
Üst Düzey Düşünme Becerilerini Ölçen Maddelerin Öğrenci Puanları ve Puanlayıcı Güvenirliği Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-07)The aim of this study is to evaluate the answers given by the 8th grade students to the open-ended and multiple-choice items determined according to the 5th, 6th, 7th and 8th grade mathematics course achievements, which ... -
Pıaac 2015 Türkiye Performansının Yapay Sinir Ağı ve Regresyon Analizi Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, the data of the “Program for the International Assessment of Adult Competencies - (PIAAC)” carried out by the OECD to evaluate adult skills were examined by regression analysis (LR) and artificial neural ... -
Karma Testlerde Kayıp Verilerin Değişen Madde Fonksiyonuna Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This research is aimed at examining the effects of Markov chain Monte Carlo (MCMC), multiple imputation (MI) and expectation maximization (EM), which are methods of coping with missing data, on the differential item ... -
Örgütsel Zekâ Düzeyinin Öğretmenlerin Yenilikçi Çalışma Davranışları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed at determining schools’ organizational intelligence and teachers innovative work behavior levels, whether there was a difference in terms of various variables (gender, age, education level, branch, ... -
Ayrık Seçenekli Çoktan Seçmeli Testlerin Uygulanabilirliği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to examine the applicability of multiple-choice items with discrete options. To achieve this aim, a test consisting of 25 questions was used within the scope of the secondary school mathematics course. While ... -
Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planlarının Hedefleri Açısından İncelenmesi ve Uygulamaya Dönük Yansımalarının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this research, it has been aimed to examine the Turkish education system in terms of the Strategic plans of the Ministry of National Education (MONE) and to evaluate and discuss related to the performance values. In the ... -
Öğretmenlerin İş Yükü ile İş Yaşam Dengesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-14)Education is the most important system that enables the development and progress of the society and builds the future of the country. The indispensable part of the education system and the person with the most important ... -
Okul Müdürünün İnovasyon Yeterlikleri ile Öğretmenlerin Küresel Yetkinlikleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Aim of research is to examine relationship between innovation competencies of school principal and global competencies of teachers based on their opinions Study also examines innovation competence of school principal ... -
Posner’ın Program Türlerine Göre Ortaokul İngilizce Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüş Ve Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was conducted to investigate the middle school English language teaching curriculum based on English teachers’ views and experiences according to five concurrent curricula defined by Posner. Employing phenomenological ... -
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Liselerde Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Akademik İyimserliğine İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study conducted to determine the level of academic optimism of teachers'. The research was carried out with the screening model which is one of the quantitative research methods. The research population consist of ... -
Covıd-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-01-05)This study aims to investigate if students' perceived social support levels, positive future expectations and social emotional learning skills significantly predict their academic motivation (internal, extrinsic and ...