Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu by Subject "L- Eğitim"
Now showing items 41-60 of 96
-
Okul Müdürlerinin Dönüşümcü Liderlik Özelliklerinin Öğretmenlerin Öznel İyi Oluşları ile İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study was to determine the relationship between transformational leadership behaviors of school principals and teachers' subjective well-being. Quantitative correlational study was used for the study ... -
Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Psikolojik Sermayeleri ile İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of study is to determine principals’ leadership behaviours impact on teachers’ psychological capital in public primary and secondary schools. Research population carried out in accordance with quantitative ... -
Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışlarının Yönetim Tarzlarına Ve Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07)This study investigated the relationships among school administrators’ quantum leadership, management styles and teachers’ organizational commitment. The study also examined whether participants’ perceptions differed ... -
Okul Yöneticilerinin Öğretmenlere İlişkin İnsan Doğası Varsayımları ve Sergiledikleri Yönetim Tarzları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims to investigate school principals’ human nature assumptions for teachers and their management styles as pursuit by teachers. This is a descriptive study utilizing the survey model. The population of the study ... -
OKUL YÖNETİCİLERİNİN KUANTUM LİDERLİK DAVRANIŞLARININ YÖNETİM TARZLARINA VE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK DÜZEYİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07)This study investigated the relationships among school administrators’ quantum leadership, management styles and teachers’ organizational commitment. The study also examined whether participants’ perceptions differed ... -
Okullarda Ayrılma, Kayıtsız Kalma, Muhalefet ve Sadakat İle Örgütsel Adalet İlişkisinde İş Doyumunun Aracı Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-10)The aim of this study is to examine the multi-directional relations between organizational justice, job satisfaction and behaviours of exit, voice, loyalty and neglect according to the opinions of teachers working in state ... -
Okullarda Sağlık Yönetiminin ve Gelecek Beklentilerinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi: (Çankaya İlçesi Yatılı Liseler Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the effect of school health management on students’ academic achievements and future expectations. There is a statistically significant relationship between health and future ... -
Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarının Korunum Kavramını Kazanma Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to determine the conservation levels of 5-6 year old children in preschool educational institutions. In this study, number, length, volume (liquid), and area conservations were investigated. The ... -
Ortaokul İngilizce Ders Kitaplarında Evrensel Değerlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, the level of emphasis on universal values in coursebooks of English course which prepares students for the global world was analyzed. Survey method was used in this study. Data were collected with document ... -
Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Görsel Mesleki İlgi Envanterinin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-06)The aim of this research, based on Holland's Personality Theories, is to develop the Visual Vocational Interest Inventory to help secondary school students recognize their vocational interests. Since the existing interest ... -
Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Nijer-Zinder Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This work aims at putting forth the effects of personal, sosioeconomic and attitude factors and the level of effect for each factor on the performance of final yers students i the junior high school in mathematics. The ... -
Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin Örgütsel/Yönetsel Değerlerinin Okul Toplumuna Yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to ascertain the perceptions of school principals, teachers, and students regarding the reflection of secondary school principals' organizational values within the school society. Conducted ... -
Ortaöğretim Öğretmenlerinin Eğitimde Dijital Dönüşümden Yararlanma Düzeylerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study aims to determine the level of benefiting from digital transformation on education for secondary education teachers. The fourth industrial revolution, which is accepted as the pioneer of digital transformation, ... -
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVLARINDA ÖLÇME DEĞİŞMEZLİĞİ VE DMF’NİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to examine the measurement invariance and changing item function of the verbal part Turkish subtest of secondary education transition exams in terms of gender and school type variables, respectively. ... -
Otantik Liderlik ile Duygusal Emek İlişkisi: Akademik İyimserlik, Duygusal Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışının Aracılık Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the multiple mediating effects of teacher academic optimism, affective commitment and organizational citizenship behavior variables on the relationship between principal authentic leadership and teachers’ ... -
Öğrenci, Öğretmen ve Okul Özelliklerinin Öğrencilerin TEOG Matematik Başarıları Üzerindeki Etkilerinin Hiyerarşik Doğrusal Modelle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is analyzing whether there is a relationship between students, teachers and characteristics of a school in Maths points gotten in the first session of TEOG, the exam for passing from secondary school ... -
Öğretim Liderliği, Mesleki İşbirliği, Kolektif Sorumluluk ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, it is aimed to examine the relationship between these three variables at school level, namely the instructional leadership behavior of school principals, teacher collaboration and collective responsibility ... -
Öğretmen Eğitiminde İnsan Hakları Eğitimine Yönelik Program Geliştirmeye İlişkin Öğrenci-Öğretim Elemanı Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Based on the views of faculty members and pre-service teachers, this study aimed to conduct a needs assessment for curriculum development in human rights education in teacher education programs. The parallel design ... -
Öğretmen Yetiştirme ve Atanmasına İlişkin Azerbaycan ve Türkiye Yasal Düzenlemelerinin Karşılaştırılması ve Azerbaycan İçin Öneriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)One of the most important regulations for the development of education systems is the regulations regarding teacher training and appointment. The aim of this research is to examine the regulations on teacher training ... -
Öğretmenlerin İş Yükü ile İş Yaşam Dengesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-14)Education is the most important system that enables the development and progress of the society and builds the future of the country. The indispensable part of the education system and the person with the most important ...