dc.contributor.advisor | Özdemir, Murat | |
dc.contributor.author | Münüsoğlu, Zehra | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T07:25:19Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-05-24 | |
dc.identifier.citation | Münüsoğlu, Z. (2022). Sosyal Adalet Liderliği ve Okul İklimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Öğrenci Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Hacettepe Üniversitesi | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26584 | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to examine the relationship between social justice leadership
(SJL) and school climate according to the views of students studying in 9th grade at Anatolian
High Schools, Anatolian Religious High Schools and Technical and Vocational Anatolian High
Schools. In this context 396 students in total answered the questions on Social Justice
Leadership Scale developed by Özdemir and Kütküt (2015) and School Climate Scale
developed by Çalık and Kurt (2010). Before handing out the scales to the students, four
demographical questions such as gender, school district, school type and family monthly
income had been placed. The independent variable of the study is determined as social justice
leadership and the dependent one is school climate. The relation between variables and
demographical questions were analyzed through t-test and one-way ANOVA. To determine
the students’ perceptions about the variables, mean and standard deviation techniques were
used. Also, the correlation between the variables was analyzed through Pearson Product Moment Correlation Coefficient. Multiple Regression Analysis was the technique used to
define the impact of social justice leadership on school climate. The results have shown that
the perceptions of students’ social justice leadership of school principals and school climate
are midlevel. Perceived SJL and school climate differed according to demographic variables.
Also, a positive, high, and statistically correlation is found between SJL and school climate. In
addition to these, SJL is statistically found as a significant predictor of school climate in
secondary schools. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Sosyal adalet liderliği | tr_TR |
dc.subject | Okul iklimi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Sosyal Adalet Liderliği ve Okul İklimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Öğrenci Görüşleri | tr_TR |
dc.title.alternative | Students’ Opınıons On The Relatıonshıp Between Socıal Justıce Leadershıp And School Clımate | tr_en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışları ve okul iklimi arasındaki
ilişkiye yönelik öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırmada 2021-2022 eğitim öğretim yılında
Ankara ilinde dokuz metropoliten ilçede Anadolu Liseleri, Anadolu İmam Hatip Liseleri ve
Mesleki ve Teknik Liselerde eğitim gören 9. Sınıf öğrencilerinin görüşlerine başvurulmuştur.
Bu kapsamda toplam 396 öğrenciye “Sosyal Adalet Liderliği Ölçeği” ve “Okul İklimi Ölçeği”
olmak üzere iki ölçek uygulanmıştır. Ölçekler öğrencilere dağıtılmadan önce cinsiyet, okulun
bulunduğu ilçe, okul türü ve ailenin aylık geliri olmak üzere dört kişisel soru eklenmiştir.
Araştırmanın bağımsız değişkeni sosyal adalet liderliği ve bağımlı değişkeni ise okul iklimi
olarak belirlenmiştir. Bu değişkenlerle kişisel bilgiler arasındaki ilişkiler t- testi ve tek yönlü
ANOVA kullanılarak çözümlenmiştir. Öğrencilerin değişkenlere ilişkin görüşleri ortalama ve
standart sapma teknikleriyle çözümlenmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiler ise Pearson
momentler çarpımı korelasyon katsayıları ile hesaplanmıştır. Sosyal adalet liderliğinin okul
iklimini yordama düzeyi ise Çoklu Doğrusal Regresyon analizi yapılarak hesaplanmıştır. Bu
tekniklerden elde edilen sonuçlar, öğrencilerin müdürlerin sosyal adalet liderliği ve okul iklimi
algılarının orta seviyede olduğunu göstermiştir. Sosyal adalet liderliği ve okul iklimi arasında
pozitif, istatistiksel olarak anlamlı ve yüksek düzeyde bir ilişki görülmüştür. Ayrıca diğer önemli
bir sonuca göre, sosyal adalet liderliği okul ikliminin %56’sını açıklamakta olan anlamlı bir
yordayıcısıdır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-07-29T07:25:19Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |