Show simple item record

dc.contributor.advisorSeçken, Nilgün
dc.contributor.authorAksu, Cennet
dc.date.accessioned2022-07-29T07:24:23Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26582
dc.description.abstractThe aim of this study was to determine the mental models of chemistry teachers candidates about titrations. The research was conducted as a case study. To determine the students' mental models, a data collection tool has been developed by taking into account the titration gains in Analytical Chemistry Course, the studies made in this field and the opinions of experts. This improved data collection tool consists of 19 questions including about titrations subject. The data collection tool developed was administered to 45 students who took the analytical chemistry course at a state university and continued their education in the chemistry teaching program Faculty of Education. In order to elicit the mental models of the students in terms titrations codes were created from the answers given by the students for each question and the students' level of learning were identified. Mental models were defined as the full scientific model, partial scientific model, the basic model and transition model. After the examination of the obtained results, it can be concluded that the students predominantly possess the full scientific model. At the end of the study it can be concluded that the students predominantly scientific understanding about titrations but there are also obvious misconceptions about the subject. In the light of results, it has been proposed that the subject of titrations should be clarified in the laboratory in an applied method and presented in a concrete way using technology supported materials.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectTitrasyontr_TR
dc.subjectZihinsel modellertr_TR
dc.subjectKimyatr_TR
dc.subjectFen bilimleritr_TR
dc.subjectEğitimtr_TR
dc.titleKimya Öğretmen Adaylarının Titrasyonlar Konusunda Zihinsel Modellerinin Belirlenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada kimya öğretmen adaylarının titrasyonlar konusunda zihinsel modellerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma durum çalışması olarak yürütülmüştür. Öğrencilerin zihinsel modellerini belirleyebilmek için Analitik Kimya Dersi titrasyonlar konusu kazanımları, ilgili alanyazın taraması ve uzman görüşlerinden yola çıkarak veri toplama aracı geliştirilmiştir. Geliştirilen veri toplama aracı titrasyonlar konusu ile ilgili 19 adet soru içermektedir. Geliştirilen veri toplama aracı bir devlet üniversitesinde Analitik Kimya Dersini almış ve titrasyonlar konusunda ön görülen kazanımlara sahip olduğu düşünülen Eğitim Fakültesi Kimya Öğretmenliği programında eğitimlerini sürdüren 45 öğrenciye uygulanmıştır. Titrasyonlar konusundaki zihinsel modellerin belirlenebilmesi için öğrencilerin her bir soruya dair verdikleri yanıtlardan kodlar oluşturulmuş ve anlama seviyeleri belirlenmiştir. Zihinsel modeller tam bilimsel model, kısmi bilimsel model, temel model ve geçiş modeli olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde öğrencilerin ağırlıklı olarak tam bilimsel modele sahip olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda öğrencilerin titrasyonlar konusu ile ilgili ağırlıklı olarak bilimsel düzeyde anlamalara sahip olduğu fakat konu ile ilgili belirgin kavram yanılgılarının da bulunduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan yola çıkarak titrasyonlar konusunun laboratuvarda uygulamalı olarak anlatılması ve teknoloji destekli materyallerden yararlanarak somutlaştırılarak sunulması önerilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentKimya Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2022-07-29T07:24:23Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record