Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu: Güncel gönderi
Toplam kayıt 131, listelenen: 61-80
-
Kodlama Eğitiminde Robot Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Erişi, Motivasyon ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the effect of using robots in coding on achievement, motivation and problem solving skills of 5th-6th grade students. The study was conducted with 87 students in the central district ... -
Teknolojinin Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Entegrasyonuna İlişkin Tasarlanan Çevrimiçi Bir Derse Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine participants' views about the open online course entitled “How to integrate ICT into classroom practices” developed and taught. The online course is based on current teacher competencies ... -
Erken Çocukluk Özel Eğitimi İçin Elektronik Performans Destek Sisteminin Tasarlanması ve Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, it is aimed to design and develop an electronic performance support system (EPSS) that can support teachers in the process of monitoring and reporting the development of children between the ages of 0-6 ... -
Yeni Nesil Öğrenme Nesnesi Tasarımı, Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)A learning object is a digital object that can be used in the learning-teaching process comprising a learning goal. This study aimed to design, develop and evaluate a new generation learning objects as a learning resource. ... -
Çevrimiçi Trol Davranış Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Trol Davranışlarına Yönelik Farkındalığın İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-01)The aim of this study was to develop an online trolling behavior scale and to examine awareness of trolling behavior. Data were collected through online measurement tools developed by the researcher. A total of 1524 people ... -
Nesneye Yönelik ve Robot Programlamanın Öğrenci Başarısına, Soyutlamaya, Problem Çözmeye ve Motivasyona Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study comparatively examined the effects of object-oriented (comparison) and robotic (experimental) programming on student achievement, abstraction, problem solving, and motivation. The study included 81 tenth-grade ... -
Kendi Kendine Öğrenme Bağlamında Bilgisayar Okuryazarlığının İncelenmesi: Bilişsel Etnografik Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this dissertation, the processes of self-directed learning of computer for children who have never used computers before, have been examined within the cultural frame in which they live. The recent conditions in which ... -
Web Tabanlı Dinamik Değerlendirme Sisteminin Tasarımı, Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Sınanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to examine how to design a web-based dynamic assessment system for the mathematics learning of secondary school students and the effectiveness of the developed system. In line with this aim, an ... -
Üniversite Öğrencilerinin Çoklu Görev Davranışları ve Çoklu Görev Algıları İle Özdüzenleme Becerileri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this thesis, it is aimed to examine the relationship between multitasking and self-regulation skills of university students. Participants are 544 university students, who were selected by means of a suitable sample and ... -
Uyarlanabilir Dönüt Sistemi Tasarımı İçin Kullanıcı Profillerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-06-20)This research aims to create feedback adaptation models and rules for e-assessment systems according to the characteristics of the learner and the learning task. Accordingly, e-assessment tasks that require different types ... -
Nesne Tabanlı Programlamaya Yönelik Etkileşimli E-kitap Tasarımı ve Kullanıcı Deneyiminin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Countries update their development plans to increase welfare levels. Education policies are changed in order to provide individuals with the skills required by the age. In this sense, teaching methods and learning objects ... -
Öğretmenlerin Dijital Hikâye Anlatımı Üzerinden Mesleki Kendini Anlayışları ve Öğretmen Adaylarınca Alımlanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine the professional self-understanding processes of teachers and prospective teachers. For this purpose, firstly, six digital storytelling workshops were performed with 28 Information ... -
Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Nesneleri Kullanımlarının Öğrenme Nesnesi Kabul Modeline Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Since the 2000s, with the developments in online learning environments, higher education institutions are becoming increasingly popular in e-learning environments and the importance of learning objects increasing day by ... -
Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerle İlgili Yapılan Araştırmaların İncelenmesi: Tematik İçerik Analizi Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-05)The aim of this study is to integrate the results of the researches carried out over the last 10 years with a clear overview and to determine the general trends, and also to develop further suggestions that will contribute ... -
Asayiş Hizmetlerine Yönelik Bir Teknoloji Kabul Modeli Önerisi ve Duruma Dayalı Eğitimlerin Teknoloji Kabulüne Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-03)This study examines the effect of case-based training on technology acceptance and factors affecting the technology use behavior of personnel who work in public order services. Based on this aim, a technology acceptance ... -
Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımına Göre Öğretim Tasarımı Süreci
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, instructional design processes in three-dimensional multi-user virtual environments based on problem based learning approach was examined and authentic design experiences were shared. Besides, a design model ... -
Algoritma Öğretiminde Çözümlü Örnek Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Bilişsel Yüke Etkileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of the study is to examine the effects of two instructional strategies (traditional and faded worked example) in teaching algorithm on university students' achievement and cognitive load. In this study, randomized ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Bilişsel Ve Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesinde Mobil Sosyal Öykü Haritaları Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-02)The main objective of this study is to develop a mobile technology-based learning environment that will improve the cognitive and social skills of children with autism spectrum disorder (ASD) and to test its effectiveness. ... -
Çevrimiçi Uzaktan Eğitim Programlarında Katılım Örüntülerinin ve Başarıya Etki Eden Unsurların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to evaluate the participation of distance education students in the courses, to examine the relations of participation to each other, to investigate the effect of participation on the achievement ... -
Dijital Hikâye Anlatımı Atölyesinde Yaşlıların Dijital Okuryazarlık Deneyimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-07)This study aimed to investigate digital literacy experiences of the elderly people through workshop-based digital storytelling (DST). The digital storytelling workshop started with eight elderly volunteers who live in a ...