Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu: Güncel gönderi
Toplam kayıt 131, listelenen: 41-60
-
Çevrimiçi Öz-Düzenlemeli Öğrenme Süreci ve Üstbilişsel Yargı Eğitiminin Performans ve Üstbilişsel Yargılara Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07-26)Metacognition is being aware of and controlling one's own learning processes and knowledge. Metacognitive judgment is a tool that enables individuals to make evaluations by monitoring and reflecting their cognitive activities ... -
Dönüt Türünün İçsel Motivasyon, Performansa Yönelik Öz-Yeterlik ve Dönüte Yönelik Yarar Algısı Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study examines the effect of elaborated feedback and elaborated feedback provided with affective feedback in formative assessment on situational intrinsic motivation, perceived usefulness of feedback, and perceived ... -
Oyunlaştırılmış İşe Özgü Çevrimiçi Öğrenme Ortamının Geliştirilmesi ve Etkisinin Değerlendirilmesi: İş Sağlığı ve Güvenliği Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The research’s aim is developing a gamified online occupational health and safety learning environment. Design-based research method was followed. First, the online learning readiness and expectations of the train shunters ... -
Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Programı Dışı Etkinliklere Yönelik Deneyimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, the students’ views towards the use of extracurricular activities in programming were examined. In this research, the sequential transformational design method, in which qualitative and quantitative techniques ... -
Programlama Öğretiminde Bilgisayımsal Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Oyun Tabanlı Bir Tasarım Modeli Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-18)The aim of this research is to design, implement and evaluate a learning environment based on game programming activities for the development of computational thinking skills of middle school students and to produce design ... -
Video Dönüt Uygulamasının Algılanan Dönüt Kalitesi, Dönüt Kullanım Düzeyi ve Motivasyona Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study investigates the effect of video feedback implementation on students' perceived feedback quality, feedback use level and motivation. The study was carried out in the spring semester of the 2019/2020 academic ... -
Öğretmenler İçin Bilgi İşlemsel Düşünmeye Özelleşmiş Bir Çevrimiçi Öğrenme Ortamının Tasarımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-28)The aim of this study is to design an online learning environment which has been specialized for computational thinking of teachers. An opportunity has been provided related to experiencing a process with the development ... -
Yabancı Dil Eğitimi İçin Geliştirilmiş Bir Mobil E-Kitabın Kullanılabilirlik Durumunun Hedef Kitle Deneyimi Üzerinden İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09-11)This study aims to comprehensively examine the usability of an e-book used in foreign language education and user satisfaction. 16 volunteer students studying English from a foundation university in Ankara and an e-book ... -
Dikkat Ağlarının ve Göz Hareketlerinin Hata Ayıklama Performansı Üzerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this research is to determine the effects of ... -
Oyunlaştırılmış İngilizce Dersinde Başarı, Tutum ve Motivasyon Değişkenlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Gamification can be defined as using game design elements in non-game contexts. Although most of the studies indicate that gamification has a positive impact on achievement, some of them claim that the effect is not ... -
Bilişim Teknolojisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Sayısal Ayak İzi Kavramlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-03-04)The purpose of this study is to examine the conceptions of information technology teachers and preservice teachers on digital footprint. The digital footprint is a natural consequence of existence in online environments ... -
Fabl Animasyon İçerikli İşbirlikli E-Kitabın Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Okuma Performansına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study is to develop and to investigate effects of a collaborative e-book with fabl animation content that will support reading accuracy, reading speed and reading comprehension performance of students with special ... -
Eşli Programlamada Çeşitli Bireysel Farklılıkların Grup Uyumu, Akış ve Kodlama Performansına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, the effect of homogeneous and heterogeneous pairing, in terms of individual differences, in pair programming on group compatibility, flow and coding performance were investigated. In line with this purpose, ... -
Dönüştürülmüş Öğrenmenin Çevrimiçi Boyutunu Oyunlaştırmanın Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaşantılarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-01-09)Interaction and individualized learning are at the center of flipped learning. The understanding underlying the approach is not new and is based on students coming to the class by completing their preparations for the ... -
Harmanlanmış E-Öğrenme Ortamı Bilgi Sistem Kalitesinin Öğrencilerin Psikososyal Algılarına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-12-23)The aim of this study is to investigate the effect of “Quality of Information”, “System Quality” and “Quality of Service” on students' psychosocial perceptions in the blended e-learning environment. For this purpose, the ... -
Öz-güdümlü Öğrenmelere Yönelik Değerlendirmeler için Bilgisayarlı Sınıflama Test Sistemine Katılım Profillerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, a computerized classification test system was designed and developed for 5th grade students to manage their own learning. In this context, the relationship between learners participation in the e-assessment ... -
Başa Takılan Görüntüleyiciler İçin Geliştirilmiş Sanal Gerçeklik Ortamlarının Öğrenme ve Buradalık Algısı Üzerine Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-11)This study examines the potential of virtual reality applications developed for head-mounted displays as effective course support materials. Designed case, a type of formative research, was utilized. The study included two ... -
Video-İçi Biçimlendirici Değerlendirme Ortamında Öğrenen-Değerlendirme Etkileşimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Instructional video is started to be used at the beginning of 20th century and many researches on the effects on the learning progress have been carried out through its findings up until now. Particularly with the help of ... -
Lise Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalığı ile Dijital Okuryazarlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to examine the relationship between high school students' information security awareness and digital literacy and to develop forward-looking recommendations based on the results obtained. The ... -
Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Veri Görselleştirmenin Tasarlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Computational thinking is increasingly recognized as an important skill that people should acquire in the 21st century, and secondary education is a critical level for introducing the concept of computational thinking to ...