dc.contributor.advisor | Yıldız, Bahadır | |
dc.contributor.author | Galiç , Selen | |
dc.date.accessioned | 2020-10-27T12:11:50Z | |
dc.date.issued | 2020-09 | |
dc.date.submitted | 2020-08-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23072 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the effect of mathematics activities enrıchment with game element choose according to the students’ learner profiles on mathematics achievement, attitudes and motivation towards mathematics. The importance of this study is to define learner students’ learner profile and design mathematics activities enrichment with game elements. A user profiles test tool was developed for this purpose. In the study, the level determination was applied to the students who are studying in the 6th grade of a private school and the experimental and control groups determined. There were 12 students in experimental and 24 students in control group, so the number of participants was 24. After the determination of the groups, academic achievement, attitude and motivation tests were applied as pre-test in experimental and control groups. Additionally, in the experimental group, learning profiles and player types tests was used. As a result of these data, game elements were defined. Mathematics activities enrichment with those game elements was designed and the course had been taught. As a result of the application, academic success, attitude and motivation tests were applied as a post-test in the experimental and control groups again. The data obtained was analyzed and reported with qualitative method. As a result of the analysis, the effectiveness of mathematical elements enrichment with game elements was examined. According to the data to be obtained from the study, the results was in favor of the experimental group according to motivation and attitudes towards mathematics lesson. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Farklılaştırılmış öğretim | tr_TR |
dc.subject | Zenginleştirme | tr_TR |
dc.subject | Matematik öğretimi | tr_TR |
dc.subject | Oyun ögeleri | tr_TR |
dc.subject | Öğrenen profilleri | tr_TR |
dc.subject | Oyuncu tipi | tr_TR |
dc.subject | Differentiated instruction | tr_TR |
dc.subject | Enrichment | tr_TR |
dc.subject | Mathematics education | tr_TR |
dc.subject | Game elements | tr_TR |
dc.subject | Learner profiles | tr_TR |
dc.subject | Player types | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Oyun Ögeleri İle Zenginleştirilmiş Matematik Etkinliklerinin, Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Motivasyonları Üzerine Etkisinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investıgatıon Of The Effects Of Mathematıcs Actıvıtıes Enrıched Wıth Game Elements On Students’ Success, Attıtude And Motıvatıon | tr_en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı öğrencilerin öğrenen profilleri dikkate alınarak hazırlanan oyun ögeleriyle zenginleştirilmiş matematik etkinliklerinin öğrencilerin matematik dersi akademik başarısı, matematiğe yönelik tutum ve motivasyonlarına etkisini incelenmektedir. Araştırmanın önemi öğrencilerin öğrenen profillerinin belirlenmesi ve buna uygun olarak seçilen oyun ögeleriyle zenginleştirilmiş etkinlikleri tasarlamaktır. Bu amaçla kullanılmak üzere bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Çalışmada bir özel okulunokumakta olan deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark olup olmadığının belirlenmesi için öğrencilere düzey belirleme testi uygulanmış ve birbirine yakın iki sınıf belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 12 deney ve 12 kontrol gurubu olmak üzere toplam 24 öğrenciden oluşmaktadır. Grupların belirlenmesinin ardından deney ve kontrol gruplarında ön-test olarak matematik akademik başarı, matematiğe yönelik tutum vemotivasyon testleri uygulanmıştır. Deney grubunda ek olarak öğrenen profilleri ölçeği uygulanmıştır. Bu elde edilen veriler sonucunda öğrenen profillerine göre oyun ögeleri belirlenmiştir. Belirlenen oyun ögeleriyle zenginleştirilmiş matematik etkinlikleri hazırlanmış ve ders işlenmiştir. Uygulama sonucunda tekrar deney ve kontrol gruplarında son-test olarak akademik başarı, tutum ve motivasyon testleri uygulanmıştır. Elde edilen veriler nitel yöntemler ile analiz edilerek raporlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda oyun ögeleriyle zenginleştirilmiş matematik etkinliklerinin öğrencilerin matematk akademik başarımatematiğe yönelik motivasyon ve tutumlarına olumlu etki ettiği gözlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | 2 yil | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-10-29T12:11:50Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |