dc.contributor.advisor | Yurdugül , Halil | |
dc.contributor.author | Keskin , Sinan | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:28:40Z | |
dc.date.issued | 2019-06-20 | |
dc.date.submitted | 2019-06-20 | |
dc.identifier.citation | Keskin, S. (2019). Uyarlanabilir Dönüt Sistemi Tasarımı İçin Kullanıcı Profillerinin Belirlenmesi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8050 | |
dc.description.abstract | This research aims to create feedback adaptation models and rules for e-assessment systems according to the characteristics of the learner and the learning task. Accordingly, e-assessment tasks that require different types of knowledge are given to learners, the types of feedback that the learners prefer when performing these assessment tasks are investigated. The patterns related to the classification of learner feedback preferences are revealed based on the learner characteristics and type of knowledge required by the assessment task. Moreover, inter-feedback interactions were examined with sequential analysis methods in the context of feedback seeking strategies. The research is designed according to descriptive and correlational research methods. Firstly, the examination of the experiences of the learners in the e-learning environment shows that e-assessment is an important component of e-learning. Secondly, when learner e-assessment/e-feedback interactions were examined, it was seen that the knowledge of correct response and elaborated feedback types were preferred primarily. Besides, three different decision tree models have been created based on learner characteristics. When the decision trees are examined, it is seen that the level of learner knowledge is the most important classifier variable. While students with low prior knowledge tend to receive the knowledge of correct response feedback, those with a high level of prior knowledge tend to receive elaborated feedback. Lastly, lag sequential analysis results show that the learner sequential feedback patterns differ according to their prior knowledge, task value, self-efficacy, cognitive style, and cognitive learning strategies. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini xi
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xiv
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 3
Araştırma Problemi 6
Sayıltılar 7
Sınırlılıklar 7
Tanımlar 8
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 10
Öğretimsel Değerlendirme 10
Dönüt ve Öğrenme 14
E-Değerlendirme 23
E-Değerlendirme Sistemleri 24
Uyarlanabilir Değerlendirme 27
Bilgi Uzayı ve E-Sistemler 29
İlgili Araştırmalar 36
Bölüm 3 Yöntem 53
Araştırma Deseni 53
Çalışma Grubu 53
E-Öğrenme (Araştırma) Ortamının Yapılandırılması 53
E-Değerlendirme Ortamının ve Görevlerinin Yapılandırılması 59
Veri Toplama Araçları 62
Veri Toplama Süreci 66
Verilerin Analizi 69
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 72
Alt Problem 1: Öğrenenlerin e-öğrenme yaşantılarına ilişkin etkileşim örüntüleri nasıldır? 72
Alt Problem 2: Öğrenenlerin e-öğrenme sistemindeki e-değerlendirme etkileşimleri ve e-dönüt tercihleri nasıldır? 78
Alt Problem 3: Öğrenenlerin öz bildirime dayalı verilere göre dönüt tercihleri nasıl sıralanmaktadır? 83
Alt Problem 4: Değerlendirme görevinin gerektirdiği bilgi türü ve öğrenenlerin psiko-eğitsel özellikleri ile dönüt tercihi arasında bir örüntü var mıdır? 86
Alt Problem 5: Öğrenenlerin farklı dönüt yaşantıları öğrenen ve görevin niteliği göz önünde bulundurulduğunda ardışık bir örüntü göstermekte midir? 96
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 133
Sonuç ve Tartışma 134
Öneriler 142
Kaynaklar 147
EK-A: Grup Saklı Figürler Testi Örnek Maddeler 161
EK-B: Grup Saklı Figürler Testi Kullanım Lisansı 162
EK-C: Analitik Hiyerarşi Süreci Veri Toplama Aracı 163
EK-Ç: Framework for decision-making about feedback in computer-based instruction (Mason & Bruning, 2001). 166
EK-D: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 167
EK-E: Etik Beyanı 168
EK-F: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 169
EK-G: Thesis/Dissertation Originality Report 170
EK-H: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 171 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | E-değerlendirme | tr_TR |
dc.subject | E-öğrenme | tr_TR |
dc.subject | Dönüt | tr_TR |
dc.subject | Bilgi türü | tr_TR |
dc.subject | Öğrenen özellikleri | tr_TR |
dc.subject | Uyarlanabilir dönüt | tr_TR |
dc.subject | Ardışık analiz | tr_TR |
dc.subject | Lag sequential analysis | tr_eng |
dc.subject | Karar ağacı algoritması | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Uyarlanabilir Dönüt Sistemi Tasarımı İçin Kullanıcı Profillerinin Belirlenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Determining User Profiles For Adaptive Feedback System Design | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Uyarlanabilir e-öğrenme ve e-değerlendirme sistemlerinin en önemli uyarlama bileşenlerinden biri de dönütlerdir. Bu araştırma; dönütün, öğrenen özelliklerine ve görevin niteliğine göre uyarlanmasında kullanılabilecek model ve kurallar oluşturmayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda öğrenenlere farklı bilgi türünü gerektiren e-değerlendirme görevleri verilmiş ve öğrenenlerin bu değerlendirme görevlerini gerçekleştirirken tercih ettikleri dönüt türleri incelenmiştir. Öğrenen dönüt tercihlerinin, değerlendirme görevinin gerektirdiği bilgi türü ve öğrenen özelliklerine dayalı sınıflandırılmasına ilişkin örüntüler ortaya konulmuştur. Araştırmada ayrıca dönütler arası etkileşimler dönüt arama stratejileri bağlamında ardışık analiz yöntemleriyle incelenmiş ve buna ilişkin örüntüler oluşturulmuştur. Araştırma deseni; öğrenenlerin e-öğrenme yaşantılarına ve dönüt tercihlerine ilişkin mevcut durumu ortaya koyması yönüyle betimsel, yapılar arası ilişkileri ortaya koyması ve örüntüleri incelemesi yönüyle de ilişkisel araştırma desenlerine göre yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu lisans düzeyinde 64 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrenenlerin gerçekleştirmiş oldukları e-öğrenme yaşantılarının bütüncül bir bakış açısıyla ele alınmasının sonucunda; e-değerlendirmenin, e-öğrenme yaşantısının önemli bir bileşeni olduğu ortaya konulmuştur. Öğrenen e-değerlendirme/e-dönüt etkileşimleri incelendiğinde, öncelikle doğru yanıt ve yanıt odaklı ayrıntılandırılmış dönütlerin tercih edildiği görülmüştür. Öğrenenlerin dönütten faydalanma durumlarına ilişkin araştırma bulguları incelendiğinde öz bildirime dayalı verilerden elde edilen sonuçlar ile gerçek davranışlarının birbirinden farklı olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca öğrenen özelliklerine dayalı olarak dönütün sınıflandırılmasına yönelik karar ağacı modelleri oluşturulmuştur. Modeller incelendiğinde öğrenen ön bilgi düzeyinin en önemli sınıflayıcı değişken olduğu görülmektedir. Düşük ön bilgi düzeyindeki öğrenenler özellikle doğru yanıt dönütüne yönelirken yüksek ön bilgi düzeyine sahip öğrenenler ayrıntılı dönütlere yönelmektedir. Ardışık analizler sonucunda; ön bilgi, görev değeri, öz yeterlik, bilişsel stil ve bilişsel öğrenme stratejilerine göre öğrenenlerin dönütler arası gezinim örüntülerinin farklılaştığı ortaya konulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0003-0483-3897 | tr_TR |