Show simple item record

dc.contributor.advisorAltun, Arif
dc.contributor.authorÖzçelik, Fatma
dc.date.accessioned2019-07-26T08:28:21Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-05-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/8049
dc.description.abstractCountries update their development plans to increase welfare levels. Education policies are changed in order to provide individuals with the skills required by the age. In this sense, teaching methods and learning objects to be used in coding education are important. In this study, an interactive e-book was developed for teaching programming at the undergraduate level. User experience with this interactive e-book was examined and suggestions were given to increase the usability levels of interactive e-books. The sample of the study is undergraduate students which are studying in CEIT Department of Hacettepe University during 2018-2019 Spring term (n=10). The study was carried out by using mixed-methods which included qualitative and quantitative methods. The qualitative data was collected by semi-structured interview form and the quantitative data was collected with the usability scale. The quantitative data was analyzed by Mann-Whitney U test and the qualitative data was analyzed by descriptive analysis method. During data collection, firstly volunteered participants’ demographic information was collected with a personal information form. Later, an instruction with nine tasks is given to the participants. After the tasks were completed, the participants answered the usability scale and open-ended interview questions. Statistically there was not found a significant difference between the groups of gender (woman-man), object-oriented programming experience (beginner-intermediate), interactive e-book experience (yes-no) in terms of questionnaire subdimensions (Interface-task performance, Interface-process performance, Visual competence and consistency, Error messages and technical competence). According to the research results, the interactive e-book was found usable by undergraduate students.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEtkileşimtr_TR
dc.subjectE-kitaptr_TR
dc.subjectZ-kitaptr_TR
dc.subjectKodlamatr_TR
dc.subjectProgramlama Eğitimitr_TR
dc.subjectKullanıcı Deneyimitr_TR
dc.subjectKarma Yöntemtr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Eğitimtr_TR
dc.titleNesne Tabanlı Programlamaya Yönelik Etkileşimli E-kitap Tasarımı ve Kullanıcı Deneyiminin Değerlendirilmesitr_TR
dc.title.alternativeDesigning An Interactive E-Book For Object-Oriented Programming And Evaluating User Experiencestr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetÜlkeler refah seviyelerini artırmak için ekonomik kalkınma planlarını güncellemektedir. Çağın gerektirdiği becerileri bireylere kazandırmak için eğitim politikalarında değişikliğe gidilmektedir. 21. Yüzyıl becerilerinden olan kodlama becerisinin bireylere kazandırılması ve kodllama eğitiminde kullanılacak öğretim yöntemleri ve öğrenme nesneleri bu anlamda önemlidir. Bu çalışmada, programlama öğretimi için etkileşimli e-kitap geliştirilmiş, etkileşimli e-kitabın kullanılabilirlik düzeyi ve kullanıcı deneyimi incelenmiş ve etkileşimli e-kitapların kullanılabilirlik düzeylerini arttırmak için önerilerde bulunulmuştur. Çalışma grubunu 2018-2019 bahar dönemi Hacettepe Üniversitesi BÖTE bölümü son sınıf lisans öğrencileri oluşturmaktadır (n=10). Çalışmada nitel ve nicel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem uygulanmıştır. Nitel veriler görüşme formu ile, nicel veriler ise kullanılabilirlik ölçeği ile toplanmıştır. Nicel veriler Mann-Whitney U testi, nitel veriler ise betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Veri toplama sürecinde, ilk olarak gönüllü katılımcıların demografik verileri kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Ardından dokuz görevin yer aldığı yönerge kullanıcılara verilmiştir. Görevler tamamlandıktan sonra katılımcılar kullanılabilirlik ölçeği ve açık uçlu görüşme sorularını yanıtlamışlardır. Ölçek alt boyutları (Arayüz-görev performansı, Arayüz-işlem performansı, Görsel yeterlik ve tutarlık, Hata iletileri ve teknik yeterlik) bakımından cinsiyet (kadın-erkek), nesne tabanlı programlama tecrübesi (başlangıç düzeyi-orta düzey) ve etkileşimli e-kitap deneyimi (var-yok) grupları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Araştırma sonuçlarına göre etkileşimli e-kitap uygun düzeyde kullanılabilir bulunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-
dc.subject.ieeeIEEE Thesaurus Terms::Computers and information processingtr_TR
dc.subject.ieeeIEEE Thesaurus Terms::Educationtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record