Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAy, Zeynep Sonay
dc.contributor.advisorKıray, Seyit Ahmet
dc.contributor.authorŞen, Ceylan
dc.date.accessioned2019-01-15T06:06:54Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-11-02
dc.identifier.citationŞEN, C. (2018). Mühendislik Tasarımı Odaklı Bütünleşik STEM Etkinliklerinde Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Kullandığı Beceriler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5692
dc.description.abstractIn this research, it was aimed to determine the STEM skills that were used by gifted and talented students in integrated STEM activities based on the engineering design. Additionally, it was aimed to find out students' views about STEM and STEM education. In the study, simple-case holistic design, a type of qualitative research, was used. The purpose of sampling required that the participants should be gifted and talented 7th grade students enrolled in Science-Art Center. Hence, seven 7th graders who got supportive instruction in SAC participated in the study. During implementation process, ten-week STEM activities were conducted with the students. Group interviews, observations and documents (STEM activity manual, dairies etc.) were used as data collection tools to determine skills performed by the students in the STEM activities. For this purpose, the activity process and interviews was video- and audio-recorded. To reveal the students’ views about STEM and STEM education, individual interviews were conducted before and after the STEM activities. The study showed that talented and gifted students, who participated in the integrated STEM activities based on engineering design, used reasoning, problem solving, making connection, engineering, innovation, creativity, communication and collaboration, life and career skills. When the participants' views about STEM and STEM education were examined before and after the STEM education, it was concluded that STEM education was effective in defining STEM disciplines and providing motivation. It was also revealed that throughout the STEM activities, implementation environment and the activity contents were effective in revelation and development of STEM skills.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini x Şekiller Dizini xi Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xiii Bölüm 1 Giriş 14 Problem Durumu 14 Araştırmanın Amacı ve Önemi 16 Araştırma Problemleri 20 Sayıltılar 20 Sınırlılıklar 20 Tanımlar 21 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 22 Üstün Zekâlı ve Yetenekli Birey 22 Üstün zekâlı ve yetenekli bireyin tanımlanması. 24 Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin özellikleri. 28 Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin ihtiyaçları. 31 Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere yönelik özel eğitim. 32 Üstün yetenekli öğrenciler için uygun destek modelleri. 33 Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere yönelik eğitim stratejileri. 37 21. yy Eğitimi 41 Entegre eğitim. 42 STEM kavramı. 42 STEM’ in doğuşu. 43 Türkiye’ de STEM. 47 STEM disiplinleri. 49 STEM Eğitimi 51 STEM eğitim içeriği. 57 STEM ortamı. 65 Bütünleşik STEM eğitimi. 69 STEM eğitiminde mühendislik tasarımı yaklaşımı. 70 STEM Becerileri 71 21. yy becerileri. 71 K-(4-8) becerileri. 74 Akıl yürütme becerisi. 76 Problem çözme becerisi. 77 İlişkilendirme becerisi. 79 Mühendislik becerisi. 80 İnovasyon. 81 Yaratıcılık. 83 İletişim ve işbirliği. 85 Yaşam ve kariyer becerileri. 86 İlgili Araştırmalar 87 STEM eğitiminin becerilere etkisi. 92 STEM eğitiminin kariyer seçimine etkisi. 94 Bölüm 3 Yöntem 98 Araştırmanın Türü 98 Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 99 Katılımcıların bireysel özellikleri. 100 BİLSEM öğrenci seçimi. 102 WISC-IV (WÇZÖ-IV) Zekâ Testi. 103 Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) eğitimi. 104 Veri Toplama Süreci 105 Pilot uygulama. 105 Pilot uygulama sonrası yapılan değişiklikler. 109 Asıl uygulama. 111 STEM eğitimi uygulamaları ve etkinlikleri. 114 Veri Toplama Araçları 122 Görüşme. 123 Gözlem. 126 Doküman. 127 Görsel-İşitsel öğeler. 128 Verilerin Analizi 129 Birinci araştırma problemine ilişkin analiz. 129 İkinci araştırma problemine ilişkin analiz. 137 Araştırmanın geçerlik ve güvenirliği. 140 Etik boyut. 141 Araştırmacının rolü. 142 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 144 Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 144 Akıl yürütme becerisine ait bulgular. 144 İlişkilendirme becerisine ait bulgular. 154 Problem çözme becerisine ait bulgular 164 Mühendislik becerisine ait bulgular 174 İletişim ve işbirliği becerisine ait bulgular 195 İnovasyon becerisine ait bulgular. 206 Yaşam ve kariyer becerilerine ait bulgular 217 İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 223 STEM disiplinlerine yönelik görüşler 224 STEM etkinliklerine yönelik görüşler. 230 Uygulayıcıya yönelik görüşler. 232 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 235 STEM Becerilerine İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 235 Akıl yürütme becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 235 Problem çözme becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 237 İlişkilendirme becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 239 Mühendislik becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 240 İletişim ve işbirliği becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 242 İnovasyon becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 244 Yaratıcılığa ilişkin sonuçlar ve tartışma. 246 Yaşam ve kariyer becerilerine ilişkin sonuçlar ve tartışma 247 STEM ve STEM Eğitimine İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 249 STEM disiplinlerine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 249 STEM etkinliklerine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 251 Uygulayıcıya ilişkin sonuçlar ve tartışma. 252 Öneriler 253 Uygulamaya yönelik öneriler. 253 İleride yapılacak araştırmalara yönelik öneriler. 254 Kaynaklar 256 EK-A: STEM Eğitim İçeriği 303 “Köprümü Yapıyorum” Etkinliği 303 “Yel Değirmeni” Etkinliği 305 “Fırlatıyorum!” Etkinliği 308 “Uçurtma” Etkinliği 310 “Kendi Logomu Tasarlıyorum” Etkinliği 312 “Küp Çözen Robot” Etkinliği 314 “Benim Robotum” Etkinliği 317 “Hücre Modelim” Etkinliği 320 “Denge Modeli” Etkinliği 322 EK-B: STEM Etkinliklerinde Ortaya Çıkan Beceri ve Alt Beceriler 324 EK-C: Bireysel Görüşme Formu 325 EK-Ç: Grup Görüşme Formu 327 EK-D: Gözlem Formu 329 EK-E: Gönüllü Katılım Öğrenci Formu 330 EK-F: Gönüllü Katılım Veli Formu 331 EK-G: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 332 EK-H: MEB Araştırma İzni Bildirimi 333 EK-I: Etik Beyanı 334 EK-İ: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 335 EK-J: Dissertation Originality Report 336 EK-K: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 337tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBütünleşik STEM Eğitimitr_TR
dc.subjectÜstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilertr_TR
dc.subjectSTEM Becerileritr_TR
dc.subjectSTEM Etkinlikleritr_TR
dc.titleMühendislik Tasarımı Odaklı Bütünleşik STEM Etkinliklerinde Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Kullandığı Becerilertr_TR
dc.title.alternativeSkills Used By Gifted And Talented Students In Integrated STEM Activities Based On Engineering Designeng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada, mühendislik tasarımı odaklı bütünleşik STEM etkinliklerinde üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin kullandıkları STEM becerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin STEM ve STEM eğitimine yönelik görüşlerinin ortaya konulması hedeflenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden bütüncül tek durum deseni benimsenmiştir. Katılımcılar amaçlı örnekleme yolu ile belirlenmiştir. Katılımcıların Bilim ve Sanat Merkezi’ ne devam eden 7. sınıf üstün zekâlı ve yetenekli olmaları örnekleme amacı olarak belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya Yozgat Bilim ve Sanat Merkezi’ nde destek eğitimi alan yedi 7. sınıf öğrencisi katılmıştır. Uygulama sürecinde öğrencilerle on haftalık STEM etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. STEM etkinliklerinde öğrencilerin kullandıkları STEM becerilerini belirlemek amacıyla grup görüşmeleri, gözlem ve dokümanlar (STEM etkinlik kitapçığı, günlükler, vb.) veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bu amaçla etkinlik süreci ve görüşmeler video ve ses kaydına alınmıştır. Öğrencilerin STEM ve STEM eğitimine yönelik görüşlerinin belirlenmesinde ise STEM eğitimi öncesi ve sonrasında bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, mühendislik tasarımı odaklı bütünleşik STEM etkinliklerinde yer alan üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin akıl yürütme, problem çözme, ilişkilendirme, mühendislik, inovasyon, yaratıcılık, iletişim ve işbirliği, yaşam ve kariyer becerilerini kullandıkları ortaya çıkmıştır. Katılımcıların STEM eğitimi öncesi ve sonrasında STEM ve STEM eğitimine yönelik görüşlerine bakıldığında ise STEM eğitiminin STEM disiplinlerini tanımlamada, ilgi ve motivasyon sağlamada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. STEM etkinlikleri süresince uygulama ortamının ve etkinlik içeriklerinin STEM becerilerinin ortaya konulmasında etkili olduğu belirlenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR
dc.contributor.authorID47222tr_TR
dc.embargo.lift2021-01-16T06:06:54Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster