dc.contributor.advisor | Ay, Zeynep Sonay | |
dc.contributor.advisor | Kıray, Seyit Ahmet | |
dc.contributor.author | Şen, Ceylan | |
dc.date.accessioned | 2019-01-15T06:06:54Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-11-02 | |
dc.identifier.citation | ŞEN, C. (2018). Mühendislik Tasarımı Odaklı Bütünleşik STEM Etkinliklerinde Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Kullandığı Beceriler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5692 | |
dc.description.abstract | In this research, it was aimed to determine the STEM skills that were used by gifted and talented students in integrated STEM activities based on the engineering design. Additionally, it was aimed to find out students' views about STEM and STEM education. In the study, simple-case holistic design, a type of qualitative research, was used. The purpose of sampling required that the participants should be gifted and talented 7th grade students enrolled in Science-Art Center. Hence, seven 7th graders who got supportive instruction in SAC participated in the study. During implementation process, ten-week STEM activities were conducted with the students. Group interviews, observations and documents (STEM activity manual, dairies etc.) were used as data collection tools to determine skills performed by the students in the STEM activities. For this purpose, the activity process and interviews was video- and audio-recorded. To reveal the students’ views about STEM and STEM education, individual interviews were conducted before and after the STEM activities. The study showed that talented and gifted students, who participated in the integrated STEM activities based on engineering design, used reasoning, problem solving, making connection, engineering, innovation, creativity, communication and collaboration, life and career skills. When the participants' views about STEM and STEM education were examined before and after the STEM education, it was concluded that STEM education was effective in defining STEM disciplines and providing motivation. It was also revealed that throughout the STEM activities, implementation environment and the activity contents were effective in revelation and development of STEM skills. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini x
Şekiller Dizini xi
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xiii
Bölüm 1 Giriş 14
Problem Durumu 14
Araştırmanın Amacı ve Önemi 16
Araştırma Problemleri 20
Sayıltılar 20
Sınırlılıklar 20
Tanımlar 21
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 22
Üstün Zekâlı ve Yetenekli Birey 22
Üstün zekâlı ve yetenekli bireyin tanımlanması. 24
Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin özellikleri. 28
Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin ihtiyaçları. 31
Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere yönelik özel eğitim. 32
Üstün yetenekli öğrenciler için uygun destek modelleri. 33
Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere yönelik eğitim stratejileri. 37
21. yy Eğitimi 41
Entegre eğitim. 42
STEM kavramı. 42
STEM’ in doğuşu. 43
Türkiye’ de STEM. 47
STEM disiplinleri. 49
STEM Eğitimi 51
STEM eğitim içeriği. 57
STEM ortamı. 65
Bütünleşik STEM eğitimi. 69
STEM eğitiminde mühendislik tasarımı yaklaşımı. 70
STEM Becerileri 71
21. yy becerileri. 71
K-(4-8) becerileri. 74
Akıl yürütme becerisi. 76
Problem çözme becerisi. 77
İlişkilendirme becerisi. 79
Mühendislik becerisi. 80
İnovasyon. 81
Yaratıcılık. 83
İletişim ve işbirliği. 85
Yaşam ve kariyer becerileri. 86
İlgili Araştırmalar 87
STEM eğitiminin becerilere etkisi. 92
STEM eğitiminin kariyer seçimine etkisi. 94
Bölüm 3 Yöntem 98
Araştırmanın Türü 98
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 99
Katılımcıların bireysel özellikleri. 100
BİLSEM öğrenci seçimi. 102
WISC-IV (WÇZÖ-IV) Zekâ Testi. 103
Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) eğitimi. 104
Veri Toplama Süreci 105
Pilot uygulama. 105
Pilot uygulama sonrası yapılan değişiklikler. 109
Asıl uygulama. 111
STEM eğitimi uygulamaları ve etkinlikleri. 114
Veri Toplama Araçları 122
Görüşme. 123
Gözlem. 126
Doküman. 127
Görsel-İşitsel öğeler. 128
Verilerin Analizi 129
Birinci araştırma problemine ilişkin analiz. 129
İkinci araştırma problemine ilişkin analiz. 137
Araştırmanın geçerlik ve güvenirliği. 140
Etik boyut. 141
Araştırmacının rolü. 142
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 144
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 144
Akıl yürütme becerisine ait bulgular. 144
İlişkilendirme becerisine ait bulgular. 154
Problem çözme becerisine ait bulgular 164
Mühendislik becerisine ait bulgular 174
İletişim ve işbirliği becerisine ait bulgular 195
İnovasyon becerisine ait bulgular. 206
Yaşam ve kariyer becerilerine ait bulgular 217
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 223
STEM disiplinlerine yönelik görüşler 224
STEM etkinliklerine yönelik görüşler. 230
Uygulayıcıya yönelik görüşler. 232
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 235
STEM Becerilerine İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 235
Akıl yürütme becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 235
Problem çözme becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 237
İlişkilendirme becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 239
Mühendislik becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 240
İletişim ve işbirliği becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 242
İnovasyon becerisine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 244
Yaratıcılığa ilişkin sonuçlar ve tartışma. 246
Yaşam ve kariyer becerilerine ilişkin sonuçlar ve tartışma 247
STEM ve STEM Eğitimine İlişkin Sonuçlar ve Tartışma 249
STEM disiplinlerine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 249
STEM etkinliklerine ilişkin sonuçlar ve tartışma. 251
Uygulayıcıya ilişkin sonuçlar ve tartışma. 252
Öneriler 253
Uygulamaya yönelik öneriler. 253
İleride yapılacak araştırmalara yönelik öneriler. 254
Kaynaklar 256
EK-A: STEM Eğitim İçeriği 303
“Köprümü Yapıyorum” Etkinliği 303
“Yel Değirmeni” Etkinliği 305
“Fırlatıyorum!” Etkinliği 308
“Uçurtma” Etkinliği 310
“Kendi Logomu Tasarlıyorum” Etkinliği 312
“Küp Çözen Robot” Etkinliği 314
“Benim Robotum” Etkinliği 317
“Hücre Modelim” Etkinliği 320
“Denge Modeli” Etkinliği 322
EK-B: STEM Etkinliklerinde Ortaya Çıkan Beceri ve Alt Beceriler 324
EK-C: Bireysel Görüşme Formu 325
EK-Ç: Grup Görüşme Formu 327
EK-D: Gözlem Formu 329
EK-E: Gönüllü Katılım Öğrenci Formu 330
EK-F: Gönüllü Katılım Veli Formu 331
EK-G: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 332
EK-H: MEB Araştırma İzni Bildirimi 333
EK-I: Etik Beyanı 334
EK-İ: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 335
EK-J: Dissertation Originality Report 336
EK-K: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 337 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Bütünleşik STEM Eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrenciler | tr_TR |
dc.subject | STEM Becerileri | tr_TR |
dc.subject | STEM Etkinlikleri | tr_TR |
dc.title | Mühendislik Tasarımı Odaklı Bütünleşik STEM Etkinliklerinde Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Kullandığı Beceriler | tr_TR |
dc.title.alternative | Skills Used By Gifted And Talented Students In Integrated STEM Activities Based On Engineering Design | eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, mühendislik tasarımı odaklı bütünleşik STEM etkinliklerinde üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin kullandıkları STEM becerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin STEM ve STEM eğitimine yönelik görüşlerinin ortaya konulması hedeflenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden bütüncül tek durum deseni benimsenmiştir. Katılımcılar amaçlı örnekleme yolu ile belirlenmiştir. Katılımcıların Bilim ve Sanat Merkezi’ ne devam eden 7. sınıf üstün zekâlı ve yetenekli olmaları örnekleme amacı olarak belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya Yozgat Bilim ve Sanat Merkezi’ nde destek eğitimi alan yedi 7. sınıf öğrencisi katılmıştır. Uygulama sürecinde öğrencilerle on haftalık STEM etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. STEM etkinliklerinde öğrencilerin kullandıkları STEM becerilerini belirlemek amacıyla grup görüşmeleri, gözlem ve dokümanlar (STEM etkinlik kitapçığı, günlükler, vb.) veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bu amaçla etkinlik süreci ve görüşmeler video ve ses kaydına alınmıştır. Öğrencilerin STEM ve STEM eğitimine yönelik görüşlerinin belirlenmesinde ise STEM eğitimi öncesi ve sonrasında bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, mühendislik tasarımı odaklı bütünleşik STEM etkinliklerinde yer alan üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin akıl yürütme, problem çözme, ilişkilendirme, mühendislik, inovasyon, yaratıcılık, iletişim ve işbirliği, yaşam ve kariyer becerilerini kullandıkları ortaya çıkmıştır. Katılımcıların STEM eğitimi öncesi ve sonrasında STEM ve STEM eğitimine yönelik görüşlerine bakıldığında ise STEM eğitiminin STEM disiplinlerini tanımlamada, ilgi ve motivasyon sağlamada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. STEM etkinlikleri süresince uygulama ortamının ve etkinlik içeriklerinin STEM becerilerinin ortaya konulmasında etkili olduğu belirlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 47222 | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-01-16T06:06:54Z | |