dc.contributor.advisor | Kıngır, Sevgi | |
dc.contributor.author | Büyükşahin, Yasemin | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T13:00:37Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-28 | |
dc.identifier.citation | Büyükşahin, Y. (2018). Araştırmaya dayalı fen öğretimine yönelik hazırlanan mesleki gelişim programı boyunca sınıf öğretmenlerinin gelişimlerinin izlenmesi .(Yayımlanmamış doktora tezi), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5325 | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to determine the effect of the professional development
program for inquiry based science teaching on the development of classroom
teachers. The teacher's development has been examined in terms of pedagogical
beliefs, pedagogical content knowledge, affective and communicative field
barriers. For this purpose, a qualitative case study has been carried out. It has
been given a three-day training and three teachers, who were trained, were
included in the participant group. The prepared professional development program
was continued for 20 weeks. Teachers were provided with on-the-job support,
scaffolding technique. The support that started at the top level ended on the 19th
week. The data were collected by semi-structured teacher interview forms, student
focus group interview form, weekly observation form, researcher diary and in-class
video recordings. In the analysis of the data, content analysis and descriptive
analysis were used. Pedagogical content knowledge, pedagogical beliefs, and
possession of emotional and communicative barriers constitute a development
path with a spiral net although the development of the teacher is differentiated by
factors such as graduation area, gender, and socio-economic environment in
general. The lack of pedagogical content knowledge leads to affective and
communicative barriers. The presence of these barriers affects the pedagogical
beliefs of the teacher and negatively affects the behavioral, normative and control
beliefs that constitute the purpose of the behavior. Taking this coherence into
account, it may be advisable to take a more holistic approach to teacher education
and to take into account the support by scaffolding. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Tablolar Dizini
Şekiller Dizini
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini
Bölüm 1 Giriş
Problem Durumu
Araştırmanın Amacı ve Önemi
Araştırma Problemi
Sayıltılar
Sınırlılıklar
Tanımlar
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar
Araştırma-Sorgulama Tabanlı Fen Öğretimi
Araştırma Tabanlı Fen Öğretimi
Pedagojik Alan Bilgisi (PAB)
Öğretmen Mesleki Gelişimi
Araştırma Tabanlı Fen Öğretimi ve Öğretmen Mesleki Gelişimi İle İlgili
Araştırmalar
Bölüm 3 Yöntem
Araştırma Deseni
Araştırmanın Çalışma Grubu
Mesleki Gelişim Programı Uygulama Süreci
Veri Toplama Araçları
Verilerin Analizi
Güvenirlik, Geçerlik ve Etik
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar
Öğretmen Eğitimine Dair Bulgular
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Duyuşsal Alan
Bariyerlerine Etkileri (Murat Öğretmen)
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin İletişimsel Alan
Bariyerlerine Etkileri (Murat Öğretmen)
Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Pedagojik İnançlarına
Etkileri (Murat Öğretmen)
Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine
Yönelik Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Pedagojik Alan
Bilgisine Etkileri (Murat Öğretmen)
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Duyuşsal Alan
Bariyerlerine Etkileri (Ceren Öğretmen)
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin İletişimsel Alan
Bariyerlerine Etkileri (Ceren Öğretmen)
Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Pedagojik İnançlarına
Etkileri (Ceren Öğretmen)
Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine
Yönelik Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Pedagojik Alan
Bilgisine Etkileri (Ceren Öğretmen)
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Duyuşsal Alan
Bariyerlerine Etkileri (Sema Öğretmen)
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin İletişimsel Alan
Bariyerlerine Etkileri (Sema Öğretmen)
Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik
Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Pedagojik İnançlarına
Etkileri (Sema Öğretmen)
Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular: Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine
Yönelik Hazırlanan Mesleki Gelişim Programının Öğretmenin Pedagojik Alan
Bilgisine Etkileri (Sema Öğretmen)
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler
Araştırma Tabanlı Fen Öğretimine Yönelik Hazırlanan Mesleki Gelişim
Programının Sınıf Öğretmenlerinin Duyuşsal ve İletişimsel Alan Bariyerlerine
Etkisi
Araştırma Tabanlı Fen Öğretiminin Öğretmen Pedagojik İnançlarına Etkisi
Araştırma Tabanlı Fen Öğretiminin Öğretmen Pedagojik Alan Bilgisine Etkisi
Öneriler
Kaynaklar
EK-A: Öğretmen Haftalık Gözlem Formu
EK-B: Uygulama Öncesi Öğretmen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu
EK-C: Uygulama Sonrası Öğretmen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu
EK-Ç: Öğrenci Odak Grup Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu
EK-D: Öğretmen Gönüllü Katılım Formu
EK-E: Veli Onay Formu
EK-F: Örnek Araştırmacı Etkinliği
EK-G: Örnek Araştırmacı ve Öğretmen Etkinliği
EK-H: Öğretmen Etkinliği
vii
EK-I: Örnek Etkinlik Çalışma Kâğıdı
EK-İ: Örnek Fotoğraflar
EK-J: Etik Komisyonu Onay Bildirimi
EK-K: Uygulama İzni
EK-L: Etik Beyanı
EK-M: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu
EK-N: Dissertation Originality Report
EK-O: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Araştırma Tabanlı Fen Öğretimi | |
dc.subject | Mesleki Gelişim Programı | |
dc.subject | Pedagojik Alan Bilgisi | |
dc.subject | Sınıf Öğretmenliği | |
dc.title | Araştırmaya Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Hazırlanan Mesleki Gelişim Programı Boyunca Sınıf Öğretmenlerinin Gelişimlerinin İzlenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Çalışmanın amacı araştırma tabanlı fen öğretimine yönelik hazırlanan mesleki
gelişim programının sınıf öğretmenlerinin gelişimine etkisini tespit etmektir.
Öğretmenin gelişimi, pedagojik inançları, pedagojik alan bilgisi, duyuşsal alan
bariyerleri ve iletişimsel alan bariyerleri açısından incelenmiştir. Bu amaçla var
olan etkileri derinlemesine gözlemek için nitel bir durum çalışması yürütülmüştür.
Çeşitleme sağlayabilmek için çoklu durum çalışması tercih edilmiştir. Çoklu
durumu sağlamak amacıyla araştırma tabanlı fen öğretim uygulama örnekleri
içeren üç günlük eğitime katılan öğretmenler arasından sosyo ekonomik bölge
tabakalaması ile 3 öğretmen katılımcı grubuna dâhil edilmiştir. Hazırlanan mesleki
gelişim programı bu öğretmenlerle 20 hafta boyunca sürdürülmüştür. Eğitim alan
üç öğretmene iş başı destek, yapı iskelesi tekniği ile sunulmuştur. En üst düzeyde
başlayan destek 19. haftada son bulmuş; öğretmenler 20. haftada tamamen
desteksiz bırakılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış öğretmen görüşme formları, yarı
yapılandırılmış öğrenci odak grup görüşme formu, haftalık gözlem formu,
araştırmacı günlüğü ve sınıf içi video kayıtları ile toplanmıştır. Verilerin analizinde
içerik analizinden ve betimsel analizden faydalanılmıştır. Genel olarak öğretmenin
gelişimi mezuniyet alanı, cinsiyet, sosyo-ekonomik çevre gibi etmenlerle
farklılaşarak ilerlese de pedagojik alan bilgisi, pedagojik inançlar, duyuşsal ve
iletişimsel bariyerlere sahip olma durumu bir sarmal ağ ile gelişim yolunu
örmektedir. Pedagojik alan bilgisinin eksikliği duyuşsal ve iletişimsel bariyerleri
doğurmaktadır. Bu bariyerlerin varlığı öğretmenin pedagojik inançlarını etkilemekte
ve davranışın amacını oluşturan davranışsal, normatif ve kontrol inançlarını
olumsuz etkilemektedir. Bu sarmallık göz önünde bulundurulduğunda öğretmen
eğitiminde daha bütüncül bir oluşum izlenmesi ve yapı iskelesi ile desteğin dikkate
alınması önerilebilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10210906 | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2018-10-30T13:00:37Z | |