İlköğretim Bölümü: Güncel gönderi
Toplam kayıt 189, listelenen: 1-20
-
Öğretmenlerin Disiplinlerarası Bakış Açısıyla Araştırma ve Sorgulamaya Dayalı Davranış Amaçlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to examine the interdisciplinary perspective of primary and secondary school teachers who conduct science lessons using the Theory of Planned Behavior and their inquiry-oriented teaching ... -
Videolarla Zenginleştirilmiş Mühendislik Tasarım Temelli Etkinliklerin 5.Sınıf Öğrencilerinin Stem Kariyer İlgileri Ve Fene Yönelik Motivasyonlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The main purpose of this research is to examine the effects of engineering design-based activities enriched with videos on fifth grade students' interest in STEM professions, their motivation for learning science, their ... -
Erken Çocuklukta Zorbalığa Yönelik Farkındalık Programının Çocuk Ve Öğretmen Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aims to enhance the awareness of children aged 60 to 72 months regarding bullying, distinguishing it from other aggressive behaviors, and adopting strategies for coping with and intervening in bullying when ... -
Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları Ve Dijital Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this research is to determine the relationship between the attitude of classroom teachers involved in distance education towards distance education and their level of digital literacy. In addition, the ... -
Oyun Temelli Empati Programının Çocukların Empati, Arkadaşlık ve Duyguları Yönetme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the effect of the Play-Based Empathy Program (PBEP) on five-year-old children's empathy skills, friendship relations and emotion management skills. This research was designed in mixed ... -
Sınıf Öğretmenlerinin Kontrol Düzeyleri ile İlkokul Öğrencilerinin Okul Mutluluğu Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study the relationship between classroom teachers' control levels and elementary school students' school happiness was examined. The research data were collected from 346 classroom teachers working in primary schools ... -
Problem Kurma Yaklaşımıyla Desteklenen Bir Matematik Sınıfında Öğrencilerin Cebir Öğrenmelerinin ve Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this research is to determine the mathematical knowledge, process skills, problem qualities and problem posing strategies of students following the linear equations course supported by problem posing approach. ... -
Yaratıcı Dramanın Fen Öğretimine Karşı Özyeterlik Tutum ve Kavramsal Anlama Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the effect of creative drama beliefs applications on preservice science teachers’ attitude and self efficacy toward science teaching and conceptual understanding skills.This study ... -
5 ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Şekilsel Kavram Teorisi Çerçevesinde Temel Geometrik Kavramları Anlamlandırmasının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it was aimed to explore how fifth and sixth grade students understand basic geometrical concepts considering the theory of figural concept. For this purpose, the researcher reviewed the related literature ... -
Çok Kültürlü Yeterlik Algısı, Sosyal Empati, Sınıf Yönetim Becerileri ve Kütürlerarası İletişim Kaygısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to reveal the relationships between preschool teachers' multicultural competence perceptions, intercultural communication anxiety, social empathy and classroom management skills. The relational ... -
Öğretmen Adaylarında Çokkültürlü ve Ayrımcılık Karşıtı Farkındalığın Geliştirilmesi: Bir Model Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08)The aim of this study is to investigate the effectiveness of an educational model applied to pre-service teachers to raise multicultural and anti-bias awareness. In the study, pretest-posttest-follow-up test one-group mixed ... -
Reggio Emilia Temelli Proje Çalışmalarında Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Karar Verme Süreçlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of the current study is to investigate the development of preschool children in decision making processes through project works based on the Reggio Emilia Approach. A preschool teacher and 14 preschool children ... -
İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarinin Bir Matematik Sinifina Yönelik Farkindaliklari
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of the study is to reveal pre-service elementary mathematics teachers’ noticing on a mathematics classroom and to determine the levels of their noticing on students' mathematical thinking in particular. The ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerinin Desteklenmesi: Tasarım Temelli Hizmet İçi Eğitimin Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-02-21)This research aims to examine the effect of the in-service training program based on the design-based learning approach on preschool teachers’ coding and computational thinking skills. The study group consisted of 40 ... -
Resimli Öykü Kitaplarının Çocukların Ve Annelerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study, which aimed to understand the effect of egalitarian or alternative gender role representations in picture storybooks on children's gender stereotypes and their mothers' gender role attitudes, was conducted in ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Akran İlişkileri ve Sosyal Beceri Düzeylerinin Anne Çocuk İlişkileri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to explain the relationship between child-mother relationships and peer relationships and social skills level of children. The participants of the study were chosen by snowball sampling method ... -
Etkileşimli Kitap Okuma Etkinliklerinin 60-72 Aylık Çocukların Yaratıcılıklarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study is aimed to examine the effect of interactive book reading activities on the creativity of 60-72 month old children. The study was carried out with 26 children in two private kindergartens affiliated to the ... -
Sorgulama Temelli Matematik Etkinliklerinin Çocukların Matematiksel Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study was to develop a module of inquiry-based mathematics activities that are suitable for 60-72 month-old children's developmental characteristics, interests, needs and expectations as well as the ... -
İstatistikle İlgili Modelleme Etkinlikleri Bağlamında Öğretmen Farkındalığı: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Teacher noticing is an important aspect of teacher competence and an essential factor for effective teaching. Teacher noticing of students' mathematical thinking involves hearing what students say, seeing their actions, ... -
İlkokul Düzeyindeki Çocuklar için Hazırlanmış Biyografiler Üzerine Bir Doküman İncelemesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of the research is to demonstrate the possibilities of using national biographical works at the primary school level published in our country as an inclass and out-of-class reference material. Through the document ...