dc.contributor.advisor | Seferoğlu, Süleyman Sadi | |
dc.contributor.author | Çelik, Aygül | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T12:13:31Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T12:13:31Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5297 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine students’ awareness level of copyright issues in relation to digital products. In addition, the divergence between the various demographic characteristics of students, such as socioeconomic characteristics, ICT access, literacy levels and awareness about copyright issues in relation to digital products was investigated. The study group of this research, which is a descriptive study, consisted of 902 students attending in education faculties of different universities in Turkey. Findings showed that the vast majority of education faculty students have insufficient knowledge of copyright concepts and software types. Education faculty students’ behaviors about copyright differ with gender, class level, daily Internet usage time, computer usage level and Internet usage level. Students in the CEIT department exhibit more copyright infringement behaviors with digital products. As with the level of computer usage, users who have Internet usage ability at "advanced" level also show more copyright infringement behaviors. Those who think that they will be caught when they downloaded content in violation of copyright are found to be in less copyright infringement behaviors. In this study, it is emphasized that educators, students and their families should be informed about computer ethics and Internet ethics and IT related legal issues. In addition, well-structured training programs are at the forefront in reducing the most of the problems that arise. It is also suggested that increasing the users’ awareness level about open source software might help the prevention of copyright infringement. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini ix
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini x
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 6
Araştırma Problemi 6
Sayıltılar 8
Sınırlılıklar 8
Tanımlar 8
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9
Etik Kavramı 9
Etik ve Hukuk 11
Fikri Mülkiyet Hakları 11
Telif Haklarına İlişkin Kavramlar 12
Uluslararası Düzenlemeler 20
Türkiye’de Telif Haklarına İlişkin Gelişmeler 23
Telif Hakları İhlallerinde Uygulanacak Hukuk 23
İlgili Araştırmalar 25
Bölüm 3 Yöntem 47
Araştırmanın Yöntemi 47
Çalışma Grubu 47
Veri Toplama Araçları 51
Veri Toplama Araçlarının Geliştirilmesi 53
Veri Toplama Araçlarının Uygulanması 55
Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi 55
Araştırmanın İç ve Dış Geçerliği 58
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 59
Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Telif Haklarına ve Bu Konudaki Kavramlara İlişkin Bilgi Düzeyleri 59
Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Telif Hakları İle İlgili Davranışları 61
Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Telif Hakları ile İlgili Davranışlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Farklılaşma Durumu 64
Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Telif Hakları İhlallerine İlişkin Görüşleri 80
Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Telif Hakları İhlallerinin Nedenlerine İlişkin Görüşleri 81
Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Telif Hakları ile İlgili Davranışlarının Telif Hakkı İhlalleri ile İlgili Görüşlerine Göre Farklılaşma Durumu 83
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 90
Sonuç ve Tartışma 90
Öneriler 93
Kaynaklar 97
EK-A: Telif Hakları ile İlgili Farkındalık Anketi 108
EK-B: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 111
EK-C: Etik Beyanı 112
EK-Ç: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 113
EK-D: Thesis Originality Report 114
EK-E: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 115 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Telif Hakkı | |
dc.subject | Etik | |
dc.subject | İnternet | |
dc.subject | Yazılım Korsanlığı | |
dc.subject | Telif Hakkı İhlali | |
dc.title | Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Dijital Ürünlerle İlgili Telif Hakları Konusundaki Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin dijital ürünlerle ilgili telif hakları konusundaki farkındalık düzeylerini incelemektir. Araştırmada ayrıca öğrencilerin, sosyoekonomik özellikleri, BİT’e erişim ve okuryazarlık düzeyleri gibi çeşitli demografik özellikleri ile dijital ürünlerle ilgili telif hakları konusundaki davranışları arasındaki farklılaşma durumlarına bakılmıştır. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmanın çalışma grubu Türkiye’deki farklı üniversitelerin eğitim fakültelerinde okuyan 902 öğrenciden oluşmaktadır. Bulgular, eğitim fakültesi öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun telif haklarına yönelik kavramlar ve yazılımlar konusundaki bilgilerinin yetersiz olduğunu göstermektedir. Eğitim fakültesi öğrencilerinin telif hakları ile ilgili davranışları; cinsiyet, okudukları bölüm, bulundukları sınıf düzeyi, günlük İnternet kullanım süresi, bilgisayar kullanım düzeyi ve İnternet kullanım düzeyine göre farklılık göstermektedir. Bu bulguya göre BÖTE bölümü öğrencileri, dijital ürünlerle ilgili telif haklarını daha fazla ihlal etmektedirler. Bilgisayar kullanım düzeyinde olduğu gibi İnternet kullanım düzeyinde de “ileri” düzeyde İnternet kullanım becerisine sahip kullanıcılar daha fazla telif hakkı ihlali içeren davranışlar sergilemektedir. Telif haklarını ihlal edilerek içerik indirildiğinde yakalanacaklarını düşünenler daha az telif hakkı ihlal eden davranışlarda bulunmaktadırlar. Bu sonuçlar göz önünde bulundurularak, eğitimciler başta olmak üzere öğrencilerin ve ailelerin bilgisayar ve İnternet etiği, bilişim hukuku konusunda bilgilendirilmelerinin önemli olduğu vurgulanabilir. Ayrıca, ortaya çıkacak sorunların en aza indirgenmesinde iyi yapılandırılmış eğitim programları da ön plana çıkmaktadır. Telif hakkı ihlallerinin önlenmesinde ayrıca, bireylerin açık kaynak kodlu yazılım konusundaki farkındalık düzeyinin artırılması önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |