dc.contributor.advisor | Yalaki, Yalçın | |
dc.contributor.author | Coşkun, Leyla | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T11:35:33Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T11:35:33Z | |
dc.date.issued | 2018-06-25 | |
dc.date.submitted | 2018-06-05 | |
dc.identifier.citation | COSKUN, L. (2018). İlkokul 4.sınıflarda fen bilimleri dersinin araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımıyla işlenmesi: Bir eylem araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5271 | |
dc.description.abstract | In the world and in our country, it is seen that the developments in science in recent years have increased the importance of science education. With the increased emphasis on science education, many countries' curricula are being renewed in order to educate individuals with better science education and to better teach science. With this renewal which is reflected in our education system, our approach to science education is grounded on inquiry based education. In this study, it is aimed to investigate the effects of inquiry based education in science teaching on 4th grade students’ science learning, inquiry skills, and attitudes towards science. The methodology of the study is action research. The participants of the study were 43 primary school students attending a public school in the Sulltangazi province of Istanbul during the 2017-2018 schoolyear. Both quantitative and qualitative data were collected through a mixed method design. In order to gather qualitative data the researcher used observation notes and student interview notes; to gather quantitative data, the researcher used Inquiry Skills Test and Research Skills Rubric. To analyze qualitative data, content analysis was used and to analyze quantitative data SPSS statistical program was used. The results of the study showed that inquiry based science education contributed to students’ science learning, inquiry skills, and attitudes towards science learning positively. This study is important in showing the feasibility of applying inquiry based science education in crowded classrooms and with negative physical conditions. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini ix
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini x
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 6
Araştırma Problemi 7
Sayıltılar 7
Sınırlılıklar 8
Tanımlar 8
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9
Fen Bilimleri ve Fen Bilimleri Öğretimi 9
İlköğretimde Fen Bilimleri Dersinin Yeri, Önemi ve Amaçları 11
Fen Bilimleri Öğretim Programlarında Araştırmaya Dayalı Eğitim 13
Araştırmaya Dayalı Fen Eğitimi 18
Araştırmaya Dayalı Fen Eğitiminin Uygulama Adımları 22
Araştırmaya Dayalı Fen Eğitimi Uygulama Yaklaşımları 24
Araştırmaya Dayalı Fen Eğitiminin Faydaları 29
İlgili Araştırmalar 29
Bölüm 3 Yöntem 36
Eylem Araştırması 36
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 39
Veri Toplama Süreci 40
Veri Toplama Araçları 42
Verilerin Analizi 48
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 49
Nitel Verilerden Elde Edilen Bulgular 49
Nicel Verilerden Elde Edilen Bulgular 72
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 80
Sonuç ve Tartışma 80
Öneriler 87
Kaynaklar 88
EK- A: Örnek Etkinlik Ders Planı 99
EK-B: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 100
EK-C: Milli Eğitim Bakanlığı Çalışma İzin Belgesi 101
EK-Ç: Etik Beyanı 102
EK-D: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 103
EK-E: Thesis Originality Report 104
EK-F: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 105
Tablo 1 Araştırmada Uygulanan Etkinlikleri ve İlgili Oldukları Kazanımlar 41
Tablo 2 ABT Sorularının Ölçmeyi Hedeflediği Beceriler 42
Tablo 3 Rubrik Değerlendirme Ölçeği 44
Tablo 4 Nitel Verilerin Kodlanması Sonucu Ortaya Çıkan Temalar 49
Tablo 5 Rubrik Verileri 73
Tablo 6 Araştırma Becerileri Testi Ön test – Son Test Puanları t-Testi Sonuçları 79
Şekiller Dizini
Şekil 1. Nitel verilerin analizi sonucu oluşan temaların görsel gösterimi. 50
Şekil 2. Araştırma sorusu sorma becerisi grafiği. 74
Şekil 3. Değişkenleri belirleme becerisi grafiği. 74
Şekil 4. Hipotez kurma becerisi grafiği. 75
Şekil 5. Araştırmayı planlama becerisi grafiği. 75
Şekil 6. Araştırmayı yapma becerisi grafiği. 76
Şekil 7. Verileri değerlendirme ve yorumlama becerisi grafiği. 76
Şekil 8. Araştırmayı değerlendirme becerisi grafiği. 77
Şekil 9. Kayıt altına alma ve tartışma grafiği. 77
Şekil 10. Gözlem yapma becerisi grafiği. 78
Şekil 11. Sınıflandırma becerisi grafiği. 78 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | Araştırmaya Dayalı Öğrenme | |
dc.subject | Fen Öğrenme | |
dc.subject | Araştırma Becerileri | |
dc.subject | İlkokul | |
dc.title | İlkokul 4. Sınıflarda Fen Bilimleri Dersinin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İşlenmesi: Bir Eylem Araştırması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Dünyada ve ülkemizde son yıllarda fen bilimlerinde yaşanan gelişmelerle fen eğitiminin öneminin arttığı görülmektedir. Fen eğitimine verilen önemin artmasıyla birçok ülke öğretim programları daha iyi fen eğitimi almış bireyler yetiştirmek ve fenni daha iyi öğretmek amacıyla yenilemektedir. Ülkemizde de öğretim programlarına yansıyan bu yeniliklerle fen öğretim programlarının benimsediği öğrenme yaklaşımı araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada fen öğretim programında benimsenen araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin fen öğrenmelerine, araştırma becerilerine ve fenne karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın metodolojisi eylem araştırması olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Sultangazi ilçesinde bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 43 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında araştırmacı gözlem notları ve öğrenci görüşme formları, nicel verilerin toplanmasında Araştırma Becerileri Testi ve Araştırma Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi, nicel verilerin analizinde ise SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; araştırmaya dayalı fen eğitiminin öğrencilerin fen öğrenmelerine, araştırma becerilerine ve fenne karşı tutumlarına katkı sağladığı görülmüştür. Bu çalışma, araştırmaya dayalı fen eğitiminin kalabalık sınıflarda ve donanım olarak olumsuz şartlara sahip okullarda uygulanabilirliğini göstermesi açısından önemlidir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10197378 | tr_TR |