Show simple item record

dc.contributor.advisorKayhan Altay, Mesture
dc.contributor.authorAlkaş Ulusoy, Çiğdem
dc.date.accessioned2017-10-18T06:28:27Z
dc.date.available2017-10-18T06:28:27Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-06-23
dc.identifier.citationAlkaş Ulusoy, Ç. (2017). Sayı duyusu temelli öğretimin altıncı sınıf öğrencilerinin özyeterliklerine ve performanslarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4019
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the effects of number sense based instruction on sixth grade students’ self efficacies and performances. Self efficacies consist of self efficacy towards mathematics and self efficacy towards number sense. Students’ mathematics performances consist of their number sense, problem solving achievement, mathematics achievement and perceiving of daily life mathematics. In this study pre-test-posttest control group design which is a quantitative research designs was used. The study was conducted in two sixth grade classes from a public school in Çankaya, Ankara in the 2012-2013 academic year, lasting total fifteen weeks including 13 weeks implementation of lesson plans and 2 weeks implementation of scales. In this process, while the students in the experimental group were passing through a number sense based instruction, the students in the control group continued with the intruction which is composed with the guidance of the text book. In the study "Numeracy Test" was used in order to determine the number sense of students. In order to measure self-efficacy towards mathematics "Self-Efficacy Perception Scale", to measure self-efficacy towards number sense "Self-Efficacy Towards Number Sense Scale", to measure awareness of daily life mathematics Mathematics in Daily Life Scale”, to measure problem solving achievement “Problem Solving Test" and mathematics course final grade in order to determine mathematical achievements were used. The data were analyzed by MANOVA analysis using the SPSS 15.0 package program. The results revealed that number sense-based instruction had a significant effect on students’ number sense, awareness of daily life mathematics and, problem solving achievement compared to the instruction that not based on number sense. There was no significant difference between the experimental and control groups in terms of their self efficacies towards mathematics and number sense and the mathematics achievement.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYANNAMESİ iv TEŞEKKÜR v ÖZ………………….. vii İÇİNDEKİLER xi TABLOLAR DİZİNİ xiv ŞEKİLLER DİZİNİ xv SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xvi 1. GİRİŞ…………… 1 1.1. Sayı Duyusu Kavramı 2 1.2. Çalışmanın Amacı ve Önemi 2 1.3. Araştırma Problemi ve Alt Problemler 4 1.4. Sayıltılar: 5 1.5. Sınırlılıklar: 5 1.6. Tanımlar: 5 1.7. Araştırmanın Kuramsal Temeli 7 1.7.1. Sayı Duyusunun Sınıflandırılması 9 1.7.1.1.Greeno’ nun Sınıflandırması 9 1.7.1.2.McIntosh ve Diğerlerinin Sınıflandırması 10 1.7.1.3.Markovits, Sowder ve Schapplle'in Sınıflandırması 11 1.7.1.4.Reys ve Diğerlerinin Sınıflandırması 12 1.7.1.5.Yang’ın Sınıflandırması 13 1.7.1.6.Kayhan Altay’ın Sınıflandırması 14 1.7.2.Sayı Duyusuna İlişkin Kavramsal Yapıların Karşılaştırılması 15 1.7.3.Sayı Duyusunun Geliştirilmesi 17 1.7.4. Alt Problemlerde Geçen Bazı Kavramlar 18 1.7.4.1.Özyeterlik İnancı 19 1.7.4.2.Günlük Hayatta Matematik 22 1.7.4.3.Problem Çözme 24 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 26 2.1.Sayı Duyusu Ve Bileşenlerine İlişkin Yapılan Çalışmalar 26 2.2.Sayı Duyusunun Bazı Beceri ve Kavramlarla Olan İlişkisini İnceleyen Çalışmalar 40 2.3.Sayı Duyusunun Geliştirilmesine İlişkin Yapılan Çalışmalar 49 2.4. Matematiğe Yönelik Özyeterlik İnancına İlişkin Yapılan Çalışmalar 61 2.5. Günlük Hayattaki Matematiğe İlişkin Yapılan Çalışmalar 69 2.6. Problem Çözmeye İlişkin Yapılan Çalışmalar 74 3. YÖNTEM 78 3.1. Araştırmanın Türü 78 3.2. Çalışma Grubu 78 3.3. Değişkenler 79 3.3.1. Bağımlı Değişkenler 80 3.3.2. Bağımsız Değişkenler 80 3.4. Veri Toplama Araçları 80 3.4.1.Sayı Duyusu Testi (SDT) 81 3.4.2. Sayı Duyusuna Yönelik Özyeterlik Ölçeği (SDYÖÖ) 82 3.4.3. Matematiğe Karşı Özyeterlik Algısı Ölçeği (MKÖAÖ) 87 3.4.4. Günlük Hayatta Matematik Anketi (GHMA) 87 3.4.5. Problem Çözme Testi (PÇT) 88 3.4.6. Dönem Sonu Notu (DSN) 89 3.4.7. Gözlem Notları 90 3.5. Uygulamanın Planlanma Süreci 90 3.6. Pilot Uygulama Süreci 95 3.7. Uygulama Süreci 96 3.7.1. Deney Grubunda Uygulama Süreci 97 3.7.2. Kontrol Grubunda Uygulama Süreci 105 3.8. Verilerin Analizi 106 3.9. Geçerlik ve Etik 107 4. BULGULAR VE YORUMLAR 109 4.1. Araştırmanın Amacı 109 4.2. Sıfır Hipotezleri 109 4.3. Betimsel İstatistik 110 4.4. Anlam Çıkarıcı (Vardamsal) İstatistik 116 4.4.1. MANOVA’ nın Varsayımları 117 4.4.2. Hipotez Testlerine İlişkin Bulgular 121 5. SONUÇ ve ÖNERİLER 125 5.1. Sonuçlar 125 5.1.1. Sayı Duyusu Temelli Öğretim ve Sayı Duyusu 126 5.1.2. Sayı Duyusu Temelli Öğretim ve Günlük Hayattaki Matematiği Fark Edebilme 131 5.1.3. Sayı Duyusu Temelli Öğretim ve Problem Çözme Başarısı 133 5.1.4. Sayı Duyusu Temelli Öğretim ve Matematik Özyeterliği 134 5.1.5. Sayı Duyusu Temelli Öğretim ve Sayı Duyusuna Yönelik Özyeterlik 135 5.1.6. Sayı Duyusu Temelli Öğretim ve Matematik Başarısı 135 5.2. Öneriler 136 5.2.1. Sayı Duyusu ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler 136 5.2.2. Sayı Duyusu İle İlgili Yapılabilecek Araştırmalara Yönelik Öneriler 138 KAYNAKÇA 140 EKLER DİZİNİ 151 EK 1. ETİK KOMİSYONU ONAY BİLDİRİMİ 151 EK 2. ORJİNALLİK RAPORU 152 EK 3. SAYI DUYUSU TESTİ 154 EK 4. SAYI DUYUSUNA YÖNELİK ÖZYETERLİK TASLAK ÖLÇEĞİ 159 EK 5. SDYÖÖ MADDE AYIRT EDİCİLİK DEĞERLERİ 161 EK 6. SAYI DUYUSUNA YÖNELİK ÖZYETERLİK ÖLÇEĞİ FAKTÖR ANALİZİ SONUÇLARI 163 EK 7. 19 MADDELİK SAYI DUYUSUNA YÖNELİK ÖZYETERLİK ÖLÇEĞİ FAKTÖR ANALİZİ SONUÇLARI 165 EK 8. SAYI DUYUSUNA YÖNELİK ÖZYETERLİK ÖLÇEĞİ 167 EK 9. MATEMATİĞE KARŞI ÖZYETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ 168 EK 10. GÜNLÜK HAYATTA MATEMATİK ANKETİ 169 EK 11. PROBLEM ÇÖZME TESTİ VE BU TESTE AİT GÜÇLÜK VE AYIRICILIK İNDEKSİ 175 EK 12. DERS PLANLARI 176 EK 13. ÇALIŞMA KÂĞITLARI 213 ÖZGEÇMİŞ……. 259tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectsayı duyusutr_TR
dc.subjectsayı duyusu temelli öğretim
dc.subjectöz yeterlik
dc.titleSayı Duyusu Temelli Öğretimin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Özyeterliklerine ve Performanslarına Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada sayı duyusu temelli öğretimin öğrencilerin matematiğe ilişkin özyeterlikleri ve performanslarına etkisi incelenmiştir. Matematiğe ilişkin özyeterlikler, matematik özyeterliği ile sayı duyusuna yönelik özyeterlikten oluşmaktadır. Öğrencilerin matematik performanslarını ise sayı duyuları, problem çözme başarıları, matematik başarıları ile günlük hayattaki matematiği fark edebilmeleri oluşturmaktadır. Bu çalışmada nicel araştırma desenlerinden öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışma 2012-2013 öğretim yılında, Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan bir devlet okulunda altıncı sınıfa devam eden iki grup üzerinde uygulanmış ve 13 hafta ders planlarının, 2 hafta ölçeklerin uygulanması olmak üzere toplam 15 hafta sürmüştür. Bu süreçte deney grubundaki öğrenciler sayı duyusu temelli bir öğretimden geçerken, kontrol grubundaki öğrenciler öğretmenlerinin genellikle ders kitabından yararlanarak sürdürdüğü öğretimle devam etmişlerdir. Çalışmada öğrencilerin sayı duyularını belirlemek amacıyla “Sayı Duyusu Testi”, öz-yeterliklerini ölçmek amacıyla “Matematiğe Karşı Özyeterlik Algısı Ölçeği”, sayı duyusuna yönelik özyeterliklerini belirlemek için “Sayı Duyusuna Yönelik Özyeterlik Ölçeği”, günlük hayattaki matematiği ne kadar fark ettiklerini belirlemek için “Günlük Hayatta Matematik Anketi”, problem çözme başarılarını ölçmek amacıyla “Problem Çözme Testi”, matematik başarılarını belirlemek için ise dönem sonu notu kullanılmıştır. Veriler SPSS 15.0 paket programı kullanılarak MANOVA analizi ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarında sayı duyusu temelli bir öğretim sürecinden geçen öğrencilerin geçmeyenlere göre sayı duyularının, günlük hayattaki matematiği fark edebilmelerinin ve problem çözme başarılarının anlamlı bir şekilde geliştiği gözlenmiştir. Yapılan sayı duyusu temelli öğretim, öğrencilerin matematik özyeterliklerinde, sayı duyusuna yönelik özyeterliklerinde ve matematik başarılarında anlamlı bir farklılaşma yaratmamıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR
dc.contributor.authorID56434tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record