Show simple item record

dc.contributor.advisorErkan, Semra Nefise
dc.contributor.authorAkyol, Tuğçe
dc.date.accessioned2017-08-11T09:42:04Z
dc.date.available2017-08-11T09:42:04Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted15-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3914
dc.description.abstractThis study was conducted to explore the effects of mosaic and project-based instruction on children’s involvement levels. Another aim of the study was to determine preschool teachers’ and children’s views about the involvement processes at school. The study adopted the sequential explanatory design of mixed research. The quantitative stage of the study utilized the pretest-posttest-retention test control group experimental design. The qualitative stage was based on case study. The study population in the quantitative stage included the five-year-old children attending independent kindergartens affiliated with the Ministry of Education in Afyonkarahisar during the 2016-2017 school year. The sample group comprised a total of 74 children, 24 of them assigned to experimental group 1, 26 to experimental group 2, and 24 to the control group. In the qualitative stage, the study group comprised a total of 50 children in experimental groups 1 and 2, and their respective preschool teachers. Data were collected with a ”General Information Form”, the “Leuven Involvement Scale for Young Children” to assess children’s involvement levels, a “Children’s Interview Form” to identify children’s views about the involvement processes at school, and a “Teacher Interview Form” to identify teacher’s views about involvement processes. Experimental 1 children followed project-based instruction 3 days weekly, for approximately 4 hours each day, for a total of 10 weeks. Experimental 2 children, on the other hand, followed mosaic-based instruction 3 days weekly, for approximately 4 hours each day, for a total of 10 weeks. The quantitative data were analyzed by using the Mann Whitney U and Kruskal Wallis-H tests while the qualitative data were analyzed with the content analysis technique. The results showed that project- and mosaic-based instruction created a significant difference in the involvement levels of Experimental 1 and 2 children, respectively (p<0.05). It was also found that experimental children were aware of teacher authority throughout the decision-making processes at school, and their inclusion in these processes were limited. Furthermore, the experimental teachers believed that project- and mosaic-based instruction created a difference in children’s involvement levels and attention spans. Keywords: Involvement, preschool education, mosaic approach, project approachtr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL ve ONAY ii ETİK BEYANNAMESİ iv TEŞEKKÜR………………………………………………………………………………..v ÖZ………………… vi ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER x TABLOLAR DİZİNİ xiii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xiv 1. GİRİŞ 1 1.1. Problem Durumu 2 1.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi: 4 1.3. Problem Cümlesi: 6 1.3.1. Alt Problemler: 6 1.4. Sayıltılar: 7 1.5. Sınırlılıklar: 7 1.6. Tanımlar: 7 1.7. Araştırmanın Kuramsal Temeli 8 1.7.1. Katılımın Tanımı ve Önemi 8 1.7.2. Katılım Hakkı 12 1.7.3. Küçük Çocukların Katılım Hakkı 15 1.7.4. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Katılım Süreçleri 16 1.7.5. Mozaik Yaklaşımı 18 1.7.5.1. Mozaik Yaklaşımının Felsefesi 18 1.7.5.2. Mozaik Yaklaşımı ve Dinleme Pedagojisi 19 1.7.5.3. Mozaik Yaklaşımının Özellikleri 22 1.7.5.4. Mozaik Yaklaşımının Aşamaları 23 1.7.6. Proje Yaklaşımı 24 1.7.6.1. Proje Yaklaşımının Felsefesi 25 1.7.6.2. Proje Yaklaşımının Amaçları ve Çocukların Farklı Gelişim Alanlarına Katkıları 26 1.7.6.3. Proje Yaklaşımının Aşamaları 28 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 30 2.1. Mozaik Yaklaşımı ile İlgili Çalışmalar 30 2.2. Proje Yaklaşımı ile İlgili Çalışmalar 32 3. YÖNTEM 38 3.1. Araştırmanın Yöntemi 38 3.2. Çalışma Grubu 39 3.3. Veri Toplama Aracı 40 3.3.1. Genel Bilgi Formu 40 3.3.2. Leuven Küçük Çocuklar İçin Katılım Ölçeği (The Leuven Involvement Scale for Young Children-LIS-YC) 40 3.3.3. Çocuk Görüşme Formu 41 3.3.4. Öğretmen Görüşme Formu 41 3.4. Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 41 3.4.1. Leuven Küçük Çocuklar İçin Katılım Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması 41 3.4.2. Deney Gruplarında ve Kontrol Grubunda Yer Alan Çocuklar ve Anne Babalarına İlişkin Demografik Bilgiler 48 3.4.3. Leuven Küçük Çocuklar İçin Katılım Ölçeği’nin Geçerlik Güvenirlik Analizlerine İlişkin Bulgular 51 3.4.4. Proje Yaklaşımına Dayalı Eğitim Programının Hazırlanması 52 3.4.5. Mozaik Yaklaşımına Dayalı Eğitim Programının Hazırlanması 53 3.4.6. Ön Testlerin Uygulanması 55 3.4.7. Proje Yaklaşımına Dayalı Eğitim Programının Uygulanması 55 3.4.8. Mozaik Yaklaşımına Dayalı Eğitim Programının Uygulanması 56 3.4.9. Son Testlerin Uygulanması 56 3.4.10. Çocuklara Görüşme Formunun Uygulanması 56 3.4.11. Öğretmenlere Görüşme Formunun Uygulanması 57 3.4.12. Kalıcılık Testinin Uygulanması 57 3.5. Verilerin Analizi 57 3.6. Ön Test Ölçümlerine Yönelik Normallik Testi Sonuçları 58 3.7. Son Test Ölçümlerine Yönelik Normallik Testi Sonuçları 59 3.8. Kalıcılık Testi Ölçümlerine Yönelik Normallik Testi Sonuçları 59 4. BULGULAR VE TARTIŞMA 61 4.1. Deney Gruplarında ve Kontrol Grubunda Yer Alan Çocuklara Ait Ön Test Puanlarına İlişkin Bulgular 61 4.2. Deney Gruplarında ve Kontrol Grubunda Yer Alan Çocuklara Ait Son Test Puanlarına İlişkin Bulgular 62 4.3. Deney Gruplarında Yer Alan Çocukların Kalıcılık Testi Puanlarına İlişkin Bulgular 67 4.4. Deney Gruplarında ve Kontrol Grubunda Yer Alan Çocukların Ön-Test/Son-Test/Kalıcılık Testi Puanlarına İlişkin Bulgular 68 4.5. Deney Gruplarında Yer Alan Çocukların Katılım Süreçlerine İlişkin Görüşleri 71 4.5.1. Deney 1 Grubundaki Çocukların Okulda Yapılan Etkinlikler Hakkındaki Görüşleri 71 4.5.2. Deney 1 Grubundaki Çocukların Karar Verme Süreçleri Hakkındaki Düşünceleri 71 4.5.3. Deney 1 Grubundaki Çocukların Öğretmenlerinin Karar Verme Süreçleri Hakkındaki Düşünceleri 72 4.5.4. Deney 2 Grubundaki Çocukların Okulda Yapılan Etkinlikler Hakkındaki Görüşleri 74 4.5.5. Deney 2 Grubundaki Çocukların Karar Verme Süreçleri Hakkındaki Düşünceleri 74 4.5.6. Deney 2 Grubundaki Çocukların Öğretmenlerinin Karar Verme Süreçleri Hakkındaki Düşünceleri 75 4.6. Deney 1 Grubunda Yer alan Öğretmenlerin Görüşleri 77 4.6.1. Deney 1 Grubundaki Öğretmenin Çocukların Katılım Süreçleri Hakkındaki Görüşleri 77 4.6.2. Deney 1 Grubundaki Öğretmenin Çocukların Karar Verme Süreçleri Hakkındaki Görüşleri 77 4.6.3. Deney 1 Grubundaki Öğretmenin Proje Yaklaşımı Hakkındaki Görüşleri 78 4.7. Deney 2 Grubunda Yer alan Öğretmenlerin Görüşleri 80 4.7.1. Deney 2 Grubundaki Öğretmenin Çocukların Katılım Süreçleri Hakkındaki Görüşleri 80 4.7.2. Deney 2 Grubundaki Öğretmenin Çocukların Karar Verme Süreçleri Hakkındaki Görüşleri 80 4.7.3. Deney 2 Grubundaki Öğretmenin Mozaik Yaklaşımı Hakkındaki Görüşleri 81 5. SONUÇ ve ÖNERİLER 83 5.1. Sonuçlar 83 5.2. Öneriler 86 5.2.1. Araştırmaya Dönük Öneriler 86 5.2.2. Uygulamaya Dönük Öneriler 87 EKLER DİZİNİ 104 EK 1. ETİK KOMİSYONU ONAY BİLDİRİMİ 105 EK 2. ORİJİNALLİK RAPORU 106 EK 3. GENEL BİLGİ FORMU 108 EK 4. LEUVEN KÜÇÜK ÇOCUKLAR İÇİN KATILIM ÖLÇEĞİ UYGULAYICI SERTİFİKASI 109 EK 5. LEUVEN KÜÇÜK ÇOCUKLAR İÇİN KATILIM ÖLÇEĞİ KULLANIM İZNİ 110 EK 6: ÖRNEK EĞİTİM PLANLARI 111 ÖZGEÇMİŞ……………………………………………………………………………..113  tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectkatılımtr_TR
dc.subjectokul öncesi eğitim
dc.subjectmozaik yaklaşımı
dc.subjectproje yaklaşımı
dc.titleMozaik ve Proje Yaklaşımlarına Dayalı Eğitimin Çocukların Katılım Düzeylerine Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırma mozaik ve proje yaklaşımlarına dayalı eğitimin çocukların katılım düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın diğer bir amacı da okul öncesi öğretmenlerinin ve okul öncesi dönemdeki çocukların okuldaki katılım süreçleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada karma yöntemin, açımlayıcı sıralı deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında, deneysel olarak ön test son test kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen, nitel aşamasında ise durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasının çalışma evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezindeki Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bağımsız anaokullarına devam eden beş yaş çocukları, örneklem grubunu ise 24’ü deney 1 grubu, 26’sı deney 2 grubu ve 24’ü kontrol grubu olmak üzere toplam 74 çocuk oluşturmuştur. Araştırmanın nitel aşamasındaki çalışma grubunu ise, deney 1 ve deney 2 grubunda yer alan toplam 50 çocuk ve deney 1 ve deney 2 grubunun okul öncesi öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada ”Genel Bilgi Formu”, çocukların katılım düzeylerini değerlendirmek için “Leuven Küçük Çocuklar için Katılım Ölçeği”, çocukların okuldaki katılım süreçleri hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla “Çocuk Görüşme Formu”, öğretmenlerin katılım süreçleri hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla “Öğretmen Görüşme Formu” kullanılmıştır. Deney 1 grubundaki çocuklara 10 hafta süreyle haftada 3 gün yaklaşık 4 saat olacak şekilde proje yaklaşımına dayalı eğitim programı, deney 2 grubundaki çocuklara haftada 10 hafta süreyle haftada 3 gün yaklaşık 4 saat olacak şekilde mozaik yaklaşımına dayalı eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel verilerin analizinde Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H testlerinden yararlanılmış, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, proje yaklaşımına dayalı eğitim programının deney 1 grubundaki çocukların, mozaik yaklaşımına dayalı eğitim programının ise deney 2 grubundaki çocukların katılım düzeylerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu belirlenmiştir (p<0.05). Ayrıca deney grubundaki çocukların okuldaki karar verme süreçlerinde öğretmen otoritesinin farkında oldukları ve karar verme süreçlerine sınırlı bir şekilde dahil oldukları, deney grubundaki öğretmenlerin proje ve mozaik yaklaşımına dayalı eğitim programlarının çocukların katılım düzeyleri ve ilgi süreleri üzerinde etkili olduğunu düşündükleri ortaya konmuştur. Anahtar sözcükler: Katılım, okul öncesi eğitim, mozaik yaklaşımı, proje yaklaşımıtr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record