Show simple item record

dc.contributor.advisorSezen Yüksel, Nazan
dc.contributor.authorTereci, Abdullah
dc.date.accessioned2025-03-20T10:34:28Z
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025-01-17
dc.identifier.citationTereci, A. (2025). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersi kapsamında tesadüfi öğrenmelerinin incelenmesi (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36732
dc.description.abstractThis study was conducted to examine the incidental learning of 7th and 8th grade students in mathematics classes in middle school. The sample group of the study consisted of 7th and 8th grade students who were taught by the researcher in the 2023-2024 academic year. Within the scope of the study, activities were prepared on the subjects of equality and equation, image drawing resulting from reflection, algebraic expressions and Pythagorean relations, which the students had difficulty learning. While preparing the activities, bibliometric analysis of the studies conducted on incidental learning studies was conducted and the network maps and formulas resulting from this analysis were taken into consideration. How incidental learning occurs in mathematical activities was examined in detail. Therefore, this study is a case study research from the qualitative research types. During the study process, data were collected with surprise recall tests after incidental learning activities and were obtained from interviews conducted with students who showed signs of incidental learning. It was found that students acquired information related to tasks in activities that did not have a learning purpose in the incidental learning environments created. As a result of the research, it was concluded that every information in the learning tasks could be learned incidentally. It has been observed that each stimulus such as color, shape, location, activity instructions, contextual mathematical expressions and symbols in teaching activities are unconsciously stored in memory. Therefore, it is important to present the factors that will stimulate students' attention in a controlled manner while designing activities. This study is important for establishing the conceptual framework of the incidental learning paradigm, which is mostly studied in the fields of foreign language learning and psychology, for mathematics education.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjecttesadüfi öğrenmetr_TR
dc.subjectdikkattr_TR
dc.subjecthafızatr_TR
dc.subjectmatematik eğitimitr_TR
dc.subjectbilişsel gelişimtr_TR
dc.subject.lcshBilgi kaynaklarıtr_TR
dc.titleOrtaokul Öğrencilerinin Matematik Dersi Kapsamında Tesadüfi Öğrenmelerinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma ortaokul 7.ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersinde tesadüfi öğrenmelerini inceleme amacıyla yapılmıştır. Çalışmada araştırmacının 2023-2024 eğitim öğretim yılında dersine girdiği 7. ve 8.sınıf öğrencileri örneklem grubunu oluşturmaktadır. Çalışmanın kapsamı içerisinde öğrencilerin öğrenme zorluğu yaşadığı eşitlik ve denklem, yansıma sonucu oluşan görüntü çizimi, cebirsel ifadeler ve Pisagor bağıntısı konularında etkinlikler hazırlanmıştır. Etkinlikler hazırlanırken tesadüfi öğrenme çalışma konusunda yapılan araştırmaların bibliyometrik analizi yapılmış ve bu analiz sonucu ortaya çıkan ağ haritaları ve temalar dikkate alınmıştır. Tesadüfi öğrenmelerin matematiksel etkinliklerde nasıl ortaya çıktığı detaylıca incelenmiştir. Bu nedenle bu çalışma nitel araştırma türlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Çalışma sürecinde veriler, tesadüfi öğrenme etkinliklerinin sonunda tesadüfi öğrenme belirtileri gösteren öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Oluşturulan tesadüfi öğrenme ortamlarında öğrencilerin öğrenme amacı güdülmeyen etkinliklerde görevlere yönelik bilgileri edindiği bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğrenme görevlerinde yer alan her bilginin tesadüfi olarak öğrenilebileceği sonucuna varılmıştır. Öğretim etkinliklerinde yer alan renk, biçim, konum, etkinlik yönergesi, bağlama yönelik matematiksel ifade ve semboller gibi her bir uyaranın bilinçli olmadan hafızada yer edindiği görülmüştür. Bu nedenle etkinlik tasarımı yaparken öğrencilerin dikkatini uyaracak faktörlerin kontrollü bir şekilde sunulması önemli görülmektedir. Çoğunlukla yabancı dil öğrenimi ve psikoloji alanında çalışılan tesadüfi öğrenme paradigmasının matematik eğitimi için kavramsal çerçevesinin oluşturulması için bu çalışma önem arz etmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2025-09-22T10:34:28Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record