dc.contributor.advisor | ÇALIŞKAN, İlke | |
dc.contributor.author | ÇALIŞKAN, Fatma Zehra | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:34:03Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2025-01-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36730 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to provide a comprehensive overview of the findings from
research on environmental awareness in science education, to reveal the knowledge
accumulated in this field, examine the impact of science education on environmental
awareness, and identify the variables that influence environmental awareness. To achieve
this goal, a search was conducted using appropriate keywords in 11 different databases.
Based on the inclusion and exclusion criteria, studies on environmentally friendly
behavior, environmental knowledge, attitudes toward the environment, environmental
awareness, and environmental literacy were obtained. The meta-analysis results revealed
that science education had a strong effect on students' environmental knowledge
(EB=1.039) and environmental awareness (EB=1.039), while the effects on attitudes
toward the environment (EB=0.774), environmentally friendly behavior (EB=0.828), and
environmental literacy (EB=0.595) were moderate. According to studies investigating the
effect of gender, the impact of science education on environmental knowledge
(EB=0.191), environmental awareness (EB=0.217), attitudes toward the environment
(EB=0.389), environmentally friendly behavior (EB=0.159), and environmental literacy
(EB=0.201) is more pronounced in female students compared to male students.
Additionally, according to the meta-synthesis findings, students reported gaining
environmental awareness, environmental knowledge, attitudes toward the environment,
and environmentally friendly behavior as a result of science lessons containing
environmental content. They stated that these lessons were enjoyable, beneficial, and
application-oriented, and that they contributed not only to their knowledge but also to their
social and personal development. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | meta-analiz, meta-sentez, çevre bilinci, çevreye yönelik tutum, çevre okuryazarlığı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | FEN EĞİTİMİNDE ÇEVRE BİLİNCİ ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ: BİR META-ANALİZ VE META-SENTEZ ÇALIŞMASI | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, çevre bilincine yönelik fen eğitimi alanında yapılan araştırmaların
bulgularına kapsamlı bir bakış sunarak bu alandaki bilgi birikimini ortaya koymak, fen
eğitiminin çevre bilinci üzerindeki etkisini incelemek ve çevre bilincini etkileyen
değişkenleri belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 11 farklı veri tabanında uygun anahtar
kelimelerle yapılan tarama sonucunda, belirlenen ölçütlere göre çevre dostu davranış,
çevre bilgisi, çevreye yönelik tutum, çevre bilinci ve çevre okuryazarlığına yönelik yapılan
çalışmalara ulaşılmıştır. Yapılan meta-analiz sonucunda, fen eğitiminin çevre bilgisi
(EB=1,039) ve çevre bilinci (EB=1,039) üzerindeki etkisinin güçlü; çevreye yönelik tutum
(EB=0,774), çevre dostu davranış (EB=0,828) ve çevre okuryazarlığı (EB=0,595)
üzerindeki etkisinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Cinsiyetin etkisinin araştırıldığı
çalışmalara göre fen eğitiminin kız öğrencilerin çevre bilgisi (EB=0,191), çevre bilinci
(EB=0,217), çevreye yönelik tutumu (EB=0,389), çevre dostu davranışı (EB=0,159) ve
çevre okuryazarlığı (EB=0,201) üzerindeki etkisi erkek öğrencilere göre daha belirgindir.
Ayrıca meta-sentez bulgularına göre öğrenciler, çevre kazanımları içeren fen dersleri
sonucunda çevre bilinci, çevre bilgisi, çevreye yönelik tutum ve çevre dostu davranış
kazandıklarını; derslerin eğlenceli, faydalı ve uygulamaya dönük olduğunu; bu derslerin
bilgi dışında sosyal ve kişisel gelişimlerine de katkı sağladığını ifade etmişlerdir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:34:03Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |