Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErgül, Hatice
dc.contributor.authorTaş, Mine
dc.date.accessioned2025-03-20T10:33:25Z
dc.date.issued2025-01
dc.date.submitted2025-01-03
dc.identifier.citationTaş, M. (2025). Comparing Discourse Marker Use of Turkish EFL Learners One-Way vs Two-Way Tasks [Unpublished master's thesis]. Hacettepe University.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36727
dc.description.abstractThis study investigates the functional use of discourse markers (DMs) by Turkish EFL learners in one-way and two-way information gap tasks. Using a qualitative multiple-case embedded design, data were collected from six task sessions, transcribed verbatim, and analyzed through content analysis based on Brinton’s (1996, 2017) framework. The findings reveal that fillers and turn-keepers, particularly “uhh”, were the most frequently used DMs across tasks. This usage reflects cognitive overload or the thinking process during task-based interactions, aligning with Müller’s (2005) observation that lower-proficiency learners often overuse fillers while developing coherence strategies. Response/reaction markers were the second most common, underscoring their importance in maintaining conversational flow across task types. The marker “okay” emerged as another versatile DM, serving functions such as a response marker, an acknowledgment device, and a turn management tool. In one-way tasks, agreement markers were the second most commonly used, emphasizing their role in affirming understanding within a predominantly one-sided communication flow. In two-way tasks, turn-takers ranked second, reflecting the need to navigate and manage the exchange of turns in an interactive dialogue. Backchanneling signals were also widely used, illustrating the active engagement and mutual feedback essential for collaborative communication. These findings highlight how essential DMs are for facilitating interaction and ensuring effective communication in task-based settings; raising important questions about the role of explicit instruction in the use of DMs and highlighting the need for explicit instruction on DMs in EFL classrooms to enhance learners’ pragmatic competence, suggesting further research into strategies that support their effective use.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectdiscourse markerstr_TR
dc.subjectinformation gap taskstr_TR
dc.titleComparing Discourse Marker Use of Turkish EFL Learners One-Way vs Two-Way Taskstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma, Türk İngilizce öğrenicilerinin tek yönlü ve çift yönlü bilgi boşluğu görevlerinde söylem belirteçlerini (SB'ler) hangi işlevlerde kullandıklarını araştırmaktadır. Nitel bir çoklu-vaka yerleşik tasarım kullanılarak, altı görev oturumundan veri toplanmış, yazıya dökülmüş ve Brinton’ın (1996, 2017) çerçevesi kullanılarak içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bulgular, özellikle “uhh” gibi duraklama belirteçleri ve söz sırasını sürdürme belirteçlerinin, görevler boyunca en sık kullanılan söylem belirteçleri olduğunu ortaya koymaktadır. Bu durum, görev sırasında bilişsel yük ve düşünme süreçlerini yansıtmakta, Müller’in (2005) düşük dil yeterliliğine sahip öğrenicilerin dolgu sözcüklerini tutarlılık için kullandığı gözlemiyle örtüşmektedir. Tepki/reaksiyon belirteçleri, konuşma akışını sürdürme açısından önemini vurgulayarak, ikinci en yaygın kullanılan belirteçler olmuştur. “okay” belirteci ise tepki belirteci, kabul aracı ve dönüş yönetim aracı gibi çeşitli işlevlerde kullanılan çok yönlü bir SB olarak öne çıkmıştır. Tek yönlü görevlerde, onay belirteçleri en sık kullanılan ikinci unsur olarak yer almıştır ve bu, ağırlıklı olarak tek taraflı bir iletişim akışında anlama onayının önemini vurgulamıştır. Çift yönlü görevlerde ise, söz sırasını yönetmeye yönelik belirteçler ikinci sırada yer almıştır; bu da etkileşimli bir diyaloğun akışını düzenlemenin ve söz alışverişini yönetmenin kritik rolüne işaret eder. Geri bildirim sinyalleri de yaygın olarak kullanılmıştır ve bu, iş birliğine dayalı iletişimde aktif katılımın ve karşılıklı geri bildirimin önemini gösterir. Bulgular, SB’lerin etkileşimi kolaylaştırma ve görev tabanlı bağlamlarda etkili iletişimi sağlamadaki rolünü vurgulamaktadır. SB'lerin doğrudan öğretilmesinin edimbilimsel yeterlik gelişimine katkı sağlayacağı ve bu konudaki stratejilere yönelik daha fazla araştırma gerektiği önerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2025-03-20T10:33:25Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster