Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorUysal Gürdal, Hacer Hande
dc.contributor.authorErdalı, Talha
dc.date.accessioned2025-03-20T10:32:37Z
dc.date.issued2025-03-03
dc.date.submitted2024-01-02
dc.identifier.citationErdalı, T. 2025. Exploring the dynamics of scholarly writing: from submission to publication. [Unpublished doctoral dissertation]. Hacettepe University Graduate School of Educational Sciences.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36724
dc.description.abstractAcademic texts go through various stages, including translation, revision, editing, and proofreading, before publication. These changes may occur before or after submission to journals, often based on feedback from colleagues, peers, and, more importantly, from editors. The scholar needs to refine and polish their work to produce concise, and precise papers. Accordingly, this thesis study aimed to examine the common changes that academic texts underwent during the revision process and the impact of those changes on the readability levels of the texts. The study focused on the types of changes made to the introduction and discussion sections of manuscripts from social sciences. Using data from an academic writing center in Ankara, a corpus of 64 unpublished manuscripts was analyzed. Published versions of these manuscripts were obtained online for comparison, employing a mixed-methods approach that included both qualitative and quantitative analyses. Qualitative data involved categorizing and comparing the revisions made to the two versions of the introduction and discussion sections of the texts, while quantitative data, including word count, sentence count, and readability scores, were compared. Results indicated that the most frequent changes were additions, rephrasing, and improvements in language use, while deletions and lexical adjustments were less common. Although these changes enhanced the readability of the discussion sections, these changes did not reach statistical significance. Additionally, the introduction sections still needed further improvement. It is expected that the findings provide valuable insights for scholars aiming to improve their academic writing skills and enhance the quality of their publications.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAcademic text productiontr_TR
dc.subjectText dynamicstr_TR
dc.subjectPolishing academic textstr_TR
dc.subjectPublication processtr_TR
dc.subjectAcademic writing and publishingtr_TR
dc.subject.lcshİngiliz dilitr_TR
dc.titleExploring The Dynamics of Scholarly Writing: From Submission To Publicationtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetAkademik metinler, çeviri, düzenleme, düzeltme ve revizyon yöntemleri dahil olmak üzere yayımlanmak üzere kabul edilmeden önce çeşitli aşamalardan geçer. Bu değişiklikler, dergilere gönderilmeden önce ya da sonra, genellikle meslektaşlar, arkadaşlar veya editörlerden alınan geri bildirimlere dayalı olarak yapılır. Araştırmacılar, çalışmalarını daha özlü ve anlaşılabilir hale getirmek için metinlerini iyileştirip düzenlemek zorundadır. Bu bağlamda, bu tez, akademik metinlerin revizyon sürecinde geçirdiği yaygın değişiklikleri ve bu değişikliklerin okunabilirlik düzeyleri üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, sosyal bilimler alanındaki yazılan makalelerin giriş ve tartışma bölümlerinde yapılan değişiklikleri ele almıştır. Ankara’daki bir akademik yazım merkezinden elde edilen 64 yayımlanmamış makale, karşılaştırma yapmak amacıyla internetten yayımlanmış versiyonlarıyla analiz edilmiştir. Karma yöntem yaklaşımıyla yapılan bu araştırmada, nicel ve nitel analizler bir arada kullanılmıştır. Nitel veriler, metinlerin iki versiyonundaki yapılan değişiklikler kategorize edilerek karşılaştırılırken, nicel veriler, kelime sayısı, cümle sayısı ve okunabilirlik değerleri açısından karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, en yaygın değişikliklerin eklemeler, yeniden ifade etme ve dil kullanımındaki iyileştirmeler olduğunu; silme ve sözcüksel düzenlemelerin ise daha az yapıldığını göstermektedir. Bu değişiklikler, tartışma bölümlerinin okunabilirliğini artırmış olmasına rağmen, istatiksel olarak anlamlı düzeye ulaşmamıştır. Ayrıca, giriş bölümlerinin daha fazla iyileştirmeye ihtiyaç duyduğunu ortaya koymuştur. Elde edilen bulgular, akademik yazma becerilerini geliştirmek ve yayınlarının kalitesini artırmak isteyen araştırmacılar için değerli bilgiler sunmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2025-03-20T10:32:37Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeannotationtr_TR
dc.subtypeworkingPapertr_TR
dc.subtypedatasettr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster