dc.contributor.advisor | Uysal Gürdal, Hacer Hande | |
dc.contributor.author | Erdalı, Talha | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:32:37Z | |
dc.date.issued | 2025-03-03 | |
dc.date.submitted | 2024-01-02 | |
dc.identifier.citation | Erdalı, T. 2025. Exploring the dynamics of scholarly writing: from submission to publication. [Unpublished doctoral dissertation]. Hacettepe University Graduate School of Educational Sciences. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36724 | |
dc.description.abstract | Academic texts go through various stages, including translation, revision, editing, and
proofreading, before publication. These changes may occur before or after submission to
journals, often based on feedback from colleagues, peers, and, more importantly, from
editors. The scholar needs to refine and polish their work to produce concise, and precise
papers. Accordingly, this thesis study aimed to examine the common changes that
academic texts underwent during the revision process and the impact of those changes
on the readability levels of the texts. The study focused on the types of changes made to
the introduction and discussion sections of manuscripts from social sciences. Using data
from an academic writing center in Ankara, a corpus of 64 unpublished manuscripts was
analyzed. Published versions of these manuscripts were obtained online for comparison,
employing a mixed-methods approach that included both qualitative and quantitative
analyses. Qualitative data involved categorizing and comparing the revisions made to the
two versions of the introduction and discussion sections of the texts, while quantitative
data, including word count, sentence count, and readability scores, were compared.
Results indicated that the most frequent changes were additions, rephrasing, and
improvements in language use, while deletions and lexical adjustments were less
common. Although these changes enhanced the readability of the discussion sections,
these changes did not reach statistical significance. Additionally, the introduction sections
still needed further improvement. It is expected that the findings provide valuable insights
for scholars aiming to improve their academic writing skills and enhance the quality of
their publications. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Academic text production | tr_TR |
dc.subject | Text dynamics | tr_TR |
dc.subject | Polishing academic texts | tr_TR |
dc.subject | Publication process | tr_TR |
dc.subject | Academic writing and publishing | tr_TR |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | Exploring The Dynamics of Scholarly Writing: From Submission To Publication | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Akademik metinler, çeviri, düzenleme, düzeltme ve revizyon yöntemleri dahil olmak üzere
yayımlanmak üzere kabul edilmeden önce çeşitli aşamalardan geçer. Bu değişiklikler,
dergilere gönderilmeden önce ya da sonra, genellikle meslektaşlar, arkadaşlar veya
editörlerden alınan geri bildirimlere dayalı olarak yapılır. Araştırmacılar, çalışmalarını daha
özlü ve anlaşılabilir hale getirmek için metinlerini iyileştirip düzenlemek zorundadır. Bu
bağlamda, bu tez, akademik metinlerin revizyon sürecinde geçirdiği yaygın değişiklikleri
ve bu değişikliklerin okunabilirlik düzeyleri üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Çalışma, sosyal bilimler alanındaki yazılan makalelerin giriş ve tartışma bölümlerinde
yapılan değişiklikleri ele almıştır. Ankara’daki bir akademik yazım merkezinden elde edilen
64 yayımlanmamış makale, karşılaştırma yapmak amacıyla internetten yayımlanmış
versiyonlarıyla analiz edilmiştir. Karma yöntem yaklaşımıyla yapılan bu araştırmada, nicel
ve nitel analizler bir arada kullanılmıştır. Nitel veriler, metinlerin iki versiyonundaki yapılan
değişiklikler kategorize edilerek karşılaştırılırken, nicel veriler, kelime sayısı, cümle sayısı
ve okunabilirlik değerleri açısından karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, en yaygın değişikliklerin
eklemeler, yeniden ifade etme ve dil kullanımındaki iyileştirmeler olduğunu; silme ve
sözcüksel düzenlemelerin ise daha az yapıldığını göstermektedir. Bu değişiklikler, tartışma
bölümlerinin okunabilirliğini artırmış olmasına rağmen, istatiksel olarak anlamlı düzeye
ulaşmamıştır. Ayrıca, giriş bölümlerinin daha fazla iyileştirmeye ihtiyaç duyduğunu ortaya
koymuştur. Elde edilen bulgular, akademik yazma becerilerini geliştirmek ve yayınlarının
kalitesini artırmak isteyen araştırmacılar için değerli bilgiler sunmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:32:37Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | annotation | tr_TR |
dc.subtype | workingPaper | tr_TR |
dc.subtype | dataset | tr_TR |