dc.contributor.advisor | Doğan, Türkan | |
dc.contributor.author | Yüce, Erdi | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:32:30Z | |
dc.date.issued | 2025-02-14 | |
dc.date.submitted | 2025-01-15 | |
dc.identifier.citation | Yüce, E. (2025). Sosyal uyum programının zorunlu göç nedeniyle Türkiye’ye gelen lise öğrencilerinin sosyal uyumlarına etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36723 | |
dc.description.abstract | The primary aim of this study is to examine the impact of the Social Cohesion Psychoeducation Program for Foreign Students (YUSUP) on the social cohesion of high school students who have migrated to Turkey due to forced displacement and to develop a measurement tool (SOBÖ) to determine their level of social cohesion. During the scale development process, exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA), and reliability analyses were conducted. As a result of these analyses, it was determined that SOBÖ, explained 59.218% of the total variance, and the Cronbach’s alpha reliability coefficient was approximately .87. Additionally, the CFA results were found to be at an acceptable level. The research implementation process was designed as an experimental design with pre-test, post-test, and follow-up test measurements, including both experimental and control groups. A total of 20 foreign students (experimental 10, control 10), exposed to forced migration, took part in the evaluation. Throughout the evaluation, the experimental group participated in a nine-week YUSUP program, while the control group received no intervention. The Wilcoxon Signed-Rank Test was conducted to determine whether there was a significant difference between the repeated measurements of the experimental and control groups, and the Mann-Whitney U Test was used to examine the differences between the scores of these groups. As a result of the study, it was found that the post-test (z=-2.805, p<.05) and follow-up test scores (z=-2.100, p<.05) of the experimental group were significantly higher than their pre-test scores. Additionally, it was determined that the post-test (U=22.00, p<.05) and follow-up test (U=23.50, p<.05) scores of the experimental group were higher compared to the control group, and this difference was statistically significant. In the qualitative dimension of the research, participants reported that the program positively affected their social cohesion. In conclusion, SOBÖ has been found to be a valid and reliable measurement tool, while YUSUP has been shown to positively impact the social cohesion levels of foreign students. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | Yabancı uyruklu öğrenci, mülteci, bütünleşme, sosyal uyum, ölçek geliştirme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Sosyal Uyum Programının Zorunlu Göç Nedeniyle Türkiye’ye Gelen Lise Öğrencilerinin Sosyal Uyumlarına Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın temel amacı, Yabancı Uyruklu Öğrenciler İçin Sosyal Uyum Psikoeğitim Programı’nın (YUSUP), zorunlu göç nedeniyle Türkiye’ye gelen lise öğrencilerinin sosyal uyumlarına etkisini incelemek ve bu öğrencilerin sosyal uyum düzeylerini belirlemek amacıyla bir ölçme aracı (SOBÖ) geliştirmektir. Ölçek geliştirme sürecinde AFA, DFA ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Bu çalışmalar sonucunda, SOBÖ’nün toplam varyansın %59,218'ini açıkladığı ve Cronbach alpha güvenirlik katsayısının yaklaşık .87 olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, DFA sonuçlarının da kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmanın uygulama süreci, ön-test, son-test, izleme-testi ölçümlü, deney ve kontrol gruplu deneysel desen olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu zorunlu göçe maruz kalan 20 yabancı uyruklu öğrenci (10 deney, 10 kontrol) oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde deney grubuna dokuz haftalık YUSUP uygulanırken kontrol grubuna ise herhangi bir işlem uygulanmamıştır. Deney ve kontrol grubuna yönelik yapılan tekrarlı ölçümler arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, deney ve kontrol gruplarının puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için ise Mann-Whitney U Testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, deney grubunun son-test (z=-2.805, p<.05) ve izleme-testi puanlarının (z=-2.100, p<.05) ön-test puanlarından istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca deney grubunun son test (U=22.00, p<.05) ve izleme testi (U=23.50, p<.05) puanlarının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda, programın yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyum düzeyini olumlu yönde etkilediği katılımcılar tarafından ifade edilmiştir. Sonuç olarak, SOBÖ'nün geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu, YUSUP'un ise yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyum düzeylerini olumlu etkilediği görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-09-22T10:32:30Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |
dc.subtype | workingPaper | tr_TR |