dc.contributor.advisor | Ay, Zeynep Sonay | |
dc.contributor.advisor | Ay, Zeynep Sonay | |
dc.contributor.author | Keskin, Şeyma Nur | |
dc.contributor.author | Keskin, Şeyma Nur | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:31:22Z | |
dc.date.issued | 2025-02-24 | |
dc.date.submitted | 2025-01-20 | |
dc.identifier.citation | Keskin, Ş., N. (2025). Üstbilişsel Stratejilerle Destekli 5E Modelinin Eşitlik ve Denklem
Konusunda Başarı, Tutum ve Üstbilişsel Beceriye Etkisi. [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36721 | |
dc.description.abstract | This research aimed to investigate the effects of the 5E model supported by metacognitive
strategies on students' academic achievement, attitudes toward mathematics, and
metacognitive skills in teaching equations and equality. The sample consisted of 90 seventhgrade students studying at a public middle school in the Marmara Region in the 2023-2024
academic year. The research was designed using a quasi-experimental model with a pre-test
and post-test control group. It included two experimental groups and one control group. The
first experimental group (Group I) was taught using the 5E model supported by metacognitive
strategies, the second experimental group (Group II) was taught using only the 5E model, and
the control group was taught using the existing curriculum for equations and equality. The
implementation period of the study lasted 4 weeks (20 lesson hours). The data of the research
was obtained by using the "Equations and Equality Achievement Test," "Attitude Scale Toward
Mathematics," and "Metacognitive Awareness Inventory." before and after the experimental
intervention. The findings revealed that the academic achievement, attitudes toward
mathematics, and metacognitive skills of the students in the experimental groups were
significantly higher compared to those in the control group. However, although there was a
difference in favor of Group I between the students taught with the 5E model supported by
metacognitive strategies and those taught with only the 5E model (Group II), this difference
was not statistically significant. Based on the findings, it is recommended that future studies
investigate the effects of the 5E model supported by metacognitive strategies, across different
age groups, various subject areas, and longer implementation periods. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | 5E modeli, üstbiliş, üstbilişsel stratejiler, üstbilişsel beceriler, eşitlik ve denklem | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | ÜSTBİLİŞSEL STRATEJİLERLE DESTEKLİ 5E MODELİNİN EŞİTLİK VE DENKLEM KONUSUNDA BAŞARI, TUTUM VE ÜSTBİLİŞSEL BECERİYE ETKİSİ | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, eşitlik ve denklem konusunun öğretiminde üstbilişsel stratejilerle destekli 5E
modelinin, öğrencilerin akademik başarıları, matematik tutumları ve üstbilişsel becerileri
üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında
Marmara Bölgesinde yer alan bir devlet ortaokulunda okumakta olan 90 yedinci sınıf öğrencisi
oluşturmuştur. Çalışma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel modele göre tasarlanmış
ve 2 deney grubu ile 1 kontrol grubundan oluşmuştur. I. deney grubuna üstbilişsel stratejilerle
destekli 5E modeli, II. deney grubuna yalnızca 5E modeli, kontrol grubuna ise mevcut öğretim
programı uygulanarak eşitlik ve denklem konusu öğretimi yapılmıştır. Araştırmanın uygulama
süresi toplam 4 hafta (20 ders saati) sürmüştür. Veriler, deneysel uygulamalardan önce ve
sonra “Eşitlik ve Denklem Başarı Testi”, “Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği”, “Üstbilişsel
Farkındalık Envanteri” aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen bulgular, deney grubu
öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine kıyasla akademik başarılarının, matematik
tutumlarının ve üstbilişsel becerilerinin anlamlı düzeyde yüksek olduğunu ortaya koymaktadır.
Ancak, üstbilişsel stratejilerle destekli 5E modeli uygulanan I. deney grubu ile yalnızca 5E
modeli uygulanan II. deney grubu öğrencileri arasında, akademik başarı, matematik tutumu ve
üstbilişsel beceriler açısından I. deney grubu lehine bir fark bulunmasına rağmen bu farkın
istatistiksel olarak anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular doğrultusunda, gelecekteki
çalışmalarda, üstbilişsel stratejilerle destekli 5E modelinin farklı yaş gruplarında, çeşitli konu
alanlarında ve daha uzun süreli uygulamalarda etkisinin araştırılması önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:31:22Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |