Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBoz, Menekşe
dc.contributor.authorCanpolat, Tuğçe
dc.date.accessioned2025-03-20T10:30:11Z
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025-01-13
dc.identifier.citationCanpolat,T. (2025).Çocukların mizacı, öğretmen-çocuk ilişkisi ve oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara ].tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36714
dc.description.abstractPlay is a phenomenon that appears unexpectedly, serves as a unique role for children in their life journey, and functions as their language of communication. Preschools, as enclosed institutions, are spaces where children with different personality traits come together, gain new experiences, and meet their play needs. Among the key components of these institutions supporting children’s developmental process are preschool teachers. While children are the main characters of play, the ones who design and observe the process are the teachers. Through play, children express themselves and experience various emotions simultaneously. These emotions are linked to both their own personality traits and those of their peers. Temperament, a fundamental determinant of personality traits, and the relationships teachers build with children create significant differences in children's play behaviors. This study was conducted with 350 children aged 48-72 months attending preschools and nursery classes affiliated with the Ministry of National Education in Ordu, Turkey, along with their teachers. In the study, teachers were asked to complete the Teacher-Student Relationship Scale and Play Behaviors Scale, while parents were asked to complete the Temperament Scale for Children. The findings revealed that close and conflicting relationships children established with their teachers had a significant negative correlation with social play behaviors. It was also found that children with active, rhythmic, emotional temperament traits engaged in more social play compared to those with reactive temperament traits. The study concluded that children with reactive temperament traits exhibited more rough-and-tumble play behaviors. It was observed that children who exhibited quiet and solitary play behaviors tended to have more conflicting rather than close relationships with their teachers, and that temperament sub-dimensions such as Activity Level, Rhythmicity, and Attention-Persistence negatively predicted these play behaviors. Additionally, it was found that children aged 48 months preferred Quiet Play more frequently, while children aged 60 months had more conflicting relationships with their teachers compared to other age groups.tr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjecterken çocuklukta oyun, oyun davranışları, öğretmen-çocuk ilişkisi, mizaçtr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleÇocukların Mizacı, Öğretmen-Çocuk İlişkisi ve Oyun Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetOyun, çocukların hayat yolculuğunda onlara özgü bir rol ve iletişim dili olarak karşımıza çıkan, beklenmedik anlarda meydana gelen bir olgudur. Okul öncesi eğitim kurumları, farklı kişilik özelliklerine sahip çocukların bir araya gelerek yeni deneyimler kazandıkları ve oyun ihtiyaçlarını karşıladıkları alanlardır. Bu kurumlarda çocukların gelişim sürecini destekleyen en temel unsurlardan biri ise okul öncesi öğretmenleridir. Oyunun ana kahramanı çocuklar olurken, oyunu tasarlayan ve süreci gözlemleyen kişiler ise öğretmenlerdir. Çocuklar, oyun sırasında kendilerini ifade ederken, farklı duyguları bir arada deneyimleyebilirler. Bu duygular hem çocukların kendi kişilik özellikleriyle hem de akranlarının kişilik özellikleriyle bağlantılı olabilir. Kişilik özelliklerinin temelini oluşturan mizaç özellikleri ve öğretmenlerin çocuklarla kurdukları ilişki, çocukların oyun davranışlarında önemli farklılıklar meydana getirebilir. Bu çalışma, Ordu ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anasınıfı ve anaokullarında öğrenim gören 48-72 aylık 350 çocuk ve onların öğretmenleriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerden Öğretmen-Öğrenci İlişkisi ve Oyun Davranışları Ölçeği ’ni, ebeveynlerden ise Çocuklar İçin Mizaç Ölçeği’ ni doldurmaları istenmiştir. Elde edilen bulgulara göre çocukların öğretmenleriyle kurmuş oldukları yakın ve çatışmalı ilişkilerin sosyal oyun davranışları ile negatif yönde anlamlı ilişkiler oluşturduğu gözlemlenirken aktif, ritmik, duygusal mizaç özelliğine sahip olan çocukların tepkisel mizaç özelliklerine sahip çocuklara oranla daha fazla sosyal oyun oynadığı sonucuna varılmıştır. Çalışmada tepkisel mizaç özelliğine sahip çocuklar daha çok itiş-kakış oyun davranışı sergiledikleri sonucuna varılmıştır. Sessiz ve yalnız oyun davranışı sergileyen çocukların öğretmenleriyle yakın olmanın aksine daha çok çatışmalı ilişki içerisinde olduğu ve mizaç özelliklerinden Aktivite Düzeyi, Ritmiklik ve Dikkat-Sebat alt boyutlarının bu oyun davranışlarını negatif yönde yordadığı görülmüştür. Ayrıca 48 ay yaş grubundaki çocukların Sessiz Oyun davranışını daha çok tercih ettikleri sonucuna varılırken 60 aylık çocukların öğretmenleriyle çatışmalı ilişkilere diğer yaş grubundaki çocuklardan daha fazla girdiği sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentOkul Öncesi Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2025-03-20T10:30:11Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster