dc.contributor.advisor | Uysal Gürdal, Hacer Hande | |
dc.contributor.author | Güneş, Hilal | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:29:02Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2024-12-17 | |
dc.identifier.citation | Güneş, H. (2025). The Interrelations among English Language Self-Efficacy, Enjoyment, Anxiety, and Achievement of University Students (Doctoral Dissertation). Hacettepe University. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36708 | |
dc.description.abstract | This study aimed to (a) explore the perceived levels of English language self-efficacy,
enjoyment, and anxiety among EFL learners and (b) test a hypothesized model
investigating their interrelations and potential predictive effects on English Language
Achievement (ELA). Using a quantitative, non-experimental correlational design, data were
collected through a 26-item composite survey. Participants were 471 EFL learners enrolled
in the English Preparatory Program at a state university in Türkiye. Descriptive findings
indicated high English self-efficacy and enjoyment levels, alongside moderate anxiety
among EFL learners. Correlation analysis demonstrated a medium positive correlation
between self-efficacy and ELA, a small positive correlation between enjoyment and ELA,
and a small negative correlation between anxiety and ELA. Structural Equation Modeling
(SEM) analysis further indicated that (1) Self-efficacy directly and positively predicted ELA,
while enjoyment and anxiety exhibited no significant direct effects; (2) Enjoyment
significantly enhanced self-efficacy, whereas anxiety diminished it; (3) Both enjoyment and
anxiety indirectly influenced ELA through the mediating role of self-efficacy. These findings
underscore self-efficacy’s dual role as a direct predictor and mediator of ELA.
Pedagogically, the findings suggest that ELA can be enhanced not only by directly fostering
learners’ self-efficacy but also indirectly by promoting enjoyment and mitigating anxiety. The
study highlights the centrality of self-efficacy in EFL learning and provides actionable
insights for educators in tertiary Turkish contexts, where the interplay of these affective
factors remains underexplored. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Self-efficacy | tr_TR |
dc.subject | Enjoyment | |
dc.subject | Anxiety | |
dc.subject | Achievement | |
dc.subject | English language | |
dc.subject | Positive psychology | |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | The Interrelations Among English Language Self-Efficacy, Enjoyment, Anxiety, and Achievement of Unıversity Students | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen (EFL) öğrencilerin İngilizceye yönelik
özyeterlik, keyif ve kaygı düzeylerini araştırmayı; ve bu değişkenlerin birbirleriyle olan
ilişkilerini ve İngilizce Dil Başarısı (İDB) üzerindeki olası etkilerini inceleyen bir modeli test
etmeyi amaçlamıştır. Veriler, nicel, deneysel olmayan ilişkisel bir desen kullanılarak, 26
maddelik bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılar, Türkiye’deki bir devlet
üniversitesinin İngilizce Hazırlık Programı’na kayıtlı 471 EFL öğrencisinden oluşmaktadır.
Betimsel bulgular, öğrencilerde yüksek İngilizce özyeterliği ve keyif düzeyleri ile orta
düzeyde kaygı olduğunu ortaya koymuştur. Korelasyon analizi, özyeterlik ile İDB arasında
orta düzeyde pozitif bir ilişki, keyif ile İDB arasında küçük düzeyde pozitif bir ilişki ve kaygı
ile İDB arasında küçük düzeyde negatif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Yapısal Eşitlik
Modellemesi (SEM) analizi ise şu sonuçları göstermiştir (1) Özyeterlik, İDB’yi doğrudan ve
pozitif olarak yordarken; keyif ve kaygının doğrudan anlamlı bir etkisi bulunmamıştır; (2)
Keyif, özyeterliği anlamlı derecede artırırken; kaygı özyeterliği azaltmıştır; (3) Hem keyif
hem de kaygı, özyeterlik aracılığıyla İDB üzerinde dolaylı etkiler göstermiştir. Bu bulgular,
özyeterliğin İDB üzerinde hem doğrudan bir belirleyici hem de aracı olarak ikili rolünü
vurgulamaktadır. Pedagojik açıdan, sonuçlar İDB’nin yalnızca özyeterliği doğrudan
geliştirerek değil, aynı zamanda keyfi artırarak ve kaygıyı azaltarak dolaylı yoldan da
iyileştirilebileceğini önermektedir. Çalışma, bu duyuşsal faktörlerin etkileşiminin henüz
yeterince araştırılmadığı Türkiye’deki üniversite bağlamlarında, İngilizce öğreniminde
özyeterliğin merkezi rolünü ortaya koyarak eğitimciler için uygulanabilir stratejiler
sunmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:29:02Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |