Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorUysal Gürdal, Hacer Hande
dc.contributor.authorGüneş, Hilal
dc.date.accessioned2025-03-20T10:29:02Z
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2024-12-17
dc.identifier.citationGüneş, H. (2025). The Interrelations among English Language Self-Efficacy, Enjoyment, Anxiety, and Achievement of University Students (Doctoral Dissertation). Hacettepe University.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36708
dc.description.abstractThis study aimed to (a) explore the perceived levels of English language self-efficacy, enjoyment, and anxiety among EFL learners and (b) test a hypothesized model investigating their interrelations and potential predictive effects on English Language Achievement (ELA). Using a quantitative, non-experimental correlational design, data were collected through a 26-item composite survey. Participants were 471 EFL learners enrolled in the English Preparatory Program at a state university in Türkiye. Descriptive findings indicated high English self-efficacy and enjoyment levels, alongside moderate anxiety among EFL learners. Correlation analysis demonstrated a medium positive correlation between self-efficacy and ELA, a small positive correlation between enjoyment and ELA, and a small negative correlation between anxiety and ELA. Structural Equation Modeling (SEM) analysis further indicated that (1) Self-efficacy directly and positively predicted ELA, while enjoyment and anxiety exhibited no significant direct effects; (2) Enjoyment significantly enhanced self-efficacy, whereas anxiety diminished it; (3) Both enjoyment and anxiety indirectly influenced ELA through the mediating role of self-efficacy. These findings underscore self-efficacy’s dual role as a direct predictor and mediator of ELA. Pedagogically, the findings suggest that ELA can be enhanced not only by directly fostering learners’ self-efficacy but also indirectly by promoting enjoyment and mitigating anxiety. The study highlights the centrality of self-efficacy in EFL learning and provides actionable insights for educators in tertiary Turkish contexts, where the interplay of these affective factors remains underexplored.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSelf-efficacytr_TR
dc.subjectEnjoyment
dc.subjectAnxiety
dc.subjectAchievement
dc.subjectEnglish language
dc.subjectPositive psychology
dc.subject.lcshİngiliz dilitr_TR
dc.titleThe Interrelations Among English Language Self-Efficacy, Enjoyment, Anxiety, and Achievement of Unıversity Studentstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen (EFL) öğrencilerin İngilizceye yönelik özyeterlik, keyif ve kaygı düzeylerini araştırmayı; ve bu değişkenlerin birbirleriyle olan ilişkilerini ve İngilizce Dil Başarısı (İDB) üzerindeki olası etkilerini inceleyen bir modeli test etmeyi amaçlamıştır. Veriler, nicel, deneysel olmayan ilişkisel bir desen kullanılarak, 26 maddelik bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılar, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin İngilizce Hazırlık Programı’na kayıtlı 471 EFL öğrencisinden oluşmaktadır. Betimsel bulgular, öğrencilerde yüksek İngilizce özyeterliği ve keyif düzeyleri ile orta düzeyde kaygı olduğunu ortaya koymuştur. Korelasyon analizi, özyeterlik ile İDB arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki, keyif ile İDB arasında küçük düzeyde pozitif bir ilişki ve kaygı ile İDB arasında küçük düzeyde negatif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Yapısal Eşitlik Modellemesi (SEM) analizi ise şu sonuçları göstermiştir (1) Özyeterlik, İDB’yi doğrudan ve pozitif olarak yordarken; keyif ve kaygının doğrudan anlamlı bir etkisi bulunmamıştır; (2) Keyif, özyeterliği anlamlı derecede artırırken; kaygı özyeterliği azaltmıştır; (3) Hem keyif hem de kaygı, özyeterlik aracılığıyla İDB üzerinde dolaylı etkiler göstermiştir. Bu bulgular, özyeterliğin İDB üzerinde hem doğrudan bir belirleyici hem de aracı olarak ikili rolünü vurgulamaktadır. Pedagojik açıdan, sonuçlar İDB’nin yalnızca özyeterliği doğrudan geliştirerek değil, aynı zamanda keyfi artırarak ve kaygıyı azaltarak dolaylı yoldan da iyileştirilebileceğini önermektedir. Çalışma, bu duyuşsal faktörlerin etkileşiminin henüz yeterince araştırılmadığı Türkiye’deki üniversite bağlamlarında, İngilizce öğreniminde özyeterliğin merkezi rolünü ortaya koyarak eğitimciler için uygulanabilir stratejiler sunmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2025-03-20T10:29:02Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster