dc.contributor.advisor | Seferoğlu, Süleyman Sadi | |
dc.contributor.author | Doğan, Uğur | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:27:16Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2024-12-25 | |
dc.identifier.citation | Doğan, U. (2025). Çevrimiçi işbirlikli öğrenmenin öğrencilerin öz düzenlemelerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36699 | |
dc.description.abstract | This study aims to investigate the effects of collaborative learning in online environments on the self-regulation skills of students from different universities. Additionally, it seeks to evaluate students’ perceptions of the effectiveness of these practices. The study was conducted during the Spring semester of the 2022-2023 academic year, involving 90 undergraduate students enrolled in the Faculty of Health Sciences at two public universities. Over a 14-week “Public Health” course, the convergent parallel mixed-methods design was utilized. In the first week, students from both universities were integrated into a single Learning Management System (LMS) and informed in detail about the course’s structure and implementation. At the end of the first session, a self-regulation scale was administered as a pre-test. Throughout the semester, collaborative projects were completed and collected at its conclusion. Data were also obtained via a semi-structured interview form, and the self-regulation scale was re-administered as a post-test. Quantitative findings revealed that collaborative learning in online settings significantly enhances students’ self-regulation skills, particularly in the self-monitoring sub-dimension. While increases were observed in self-reinforcement and self-evaluation scores, these were not statistically significant. Qualitative data supported these findings, indicating that online collaborative learning boosts motivation and offers diverse perspectives. Furthermore, students actively engaged in interactions such as brainstorming, questioning, discussing, and persuading. The study concludes that collaborative learning practices in online environments positively impact self-regulation and foster dynamic and motivational learning experiences. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | eş zamanlı öğrenme, çevrimiçi öğrenme, işbirlikli öğrenme, öz düzenleme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Bilgi kaynakları | tr_TR |
dc.title | Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenmenin Öğrencilerin Öz Düzenlemelerine Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen işbirlikli öğrenmenin farklı üniversitelerde öğrenim gören öğrencilerin öz düzenlemeleri üzerine etkilerini incelemektir. Çalışmanın bir diğer amacı da bu uygulamaların etkililiğine ilişkin öğrenci görüşlerini incelemektir. Çalışma 2022-2023 öğretim yılı bahar döneminde iki devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 90 lisans öğrencisi ile “Halk Sağlığı” dersi kapsamında 14 hafta boyunca yürütülmüştür. Karma araştırma yöntemlerinden yakınsak paralel desenin kullanıldığı bu çalışmanın ilk haftasında, iki farklı üniversitede öğrenim gören öğrenciler aynı Öğrenme Yönetim Sistemi üzerinden bir araya getirilmiştir. Bu süreçte, öğrencilere dersin dönem boyunca nasıl yürütüleceğine ilişkin ayrıntılı bilgilendirme yapılmıştır. İlk dersin sonunda tüm öğrencilere öz düzenleme ölçeği ön test olarak uygulanmıştır. Dönem boyunca ders kapsamında gerçekleştirilen projeler dönem sonunda toplanmıştır. Dönem sonunda yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla öğrencilerden veriler toplanmış ve öğrencilere öz düzenleme ölçeği son test olarak uygulanmıştır. Çalışmanın nicel bulgularına göre, çevrimiçi ortamda uygulanan işbirlikli öğrenme uygulamalarının öğrencilerin öz düzenleme becerilerinin gelişiminde anlamlı etkisi bulunmaktadır. İşbirlikli öğrenme uygulamalarının, öz düzenlemenin alt boyutlardan öz-izleme üzerinde de anlamlı etkisi bulunmaktadır. Öte yandan öz düzenleme ölçeğinin diğer alt boyutları olan öz-pekiştirme ve öz-değerlendirme puanları da yükselmiş ancak bu yükselmenin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı ortaya çıkmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda ulaşılan bulgular nitel bulgular ile birleştirilmiştir. Bu bulgulardan hareketle çevrimiçi ortamda gerçekleşen işbirlikli öğrenme uygulamalarının öğrencilerin motivasyonunu artırdığı ve onlara farklı bakış açıları kazandırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra uygulama sırasında öğrencilerin beyin fırtınası yapmak, soru sormak, tartışmak ve ikna etmek gibi etkileşimlerde bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:27:16Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |