dc.contributor.advisor | Özdemir, Prof. Dr. Murat | |
dc.contributor.author | Günel, Ayşe Kübra | |
dc.date.accessioned | 2025-01-16T08:37:56Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2024-12-26 | |
dc.identifier.citation | Günel, A.K. (2025). Dönüşümcü liderlik ile lise öğretmenlerinin akademik istekliliği arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi. Hacettepe Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36336 | |
dc.description.abstract | This study aimed to reveal the impact of school principals' transformational leadership characteristics on teachers' academic aspiration based on teachers' perceptions. The research was conducted as a quantitative study using the correlational survey method. The population of the study consisted of 10,569 teachers working in 214 public vocational and technical Anatolian high schools in Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Pursaklar, Sincan, and Yenimahalle districts of Ankara during the 2023-2024 academic year. Stratified random sampling was employed to form the sample, which included 375 teachers. Data on transformational leadership were collected using the "Transformational Leadership Scale (TLS)" developed by Podsakoff et al. (1990) and adapted into Turkish by İşcan (2002). Data on teachers' academic aspiration were collected using the "Teachers’ Academic Aspiration Scale (TAES)" developed by Tuti, Özdemir, and Rizeli (2022). The collected data were analyzed using SPSS 25.0 (Statistical Package for Social Sciences). Descriptive statistics such as frequency, arithmetic mean, standard deviation, and percentage values were utilized to analyze the data. To determine whether there were differences among variables related to the sub-problems of the study, independent samples t-tests were used for variables with two subgroups, and one-way ANOVA tests were used for variables with three or more subgroups. Pearson correlation coefficients were calculated to examine the significance of the relationship between transformational leadership and teachers' academic aspiration. Additionally, multiple linear regression analysis was conducted to determine the predictive power of transformational leadership on teachers' academic aspiration. The results showed that school principals' transformational leadership characteristics and teachers' academic aspiration were at a moderate level. Academic aspiration differed according to some demographic variables. The most significant finding of the study was that there is a statistically significant positive relationship between school principals' transformational leadership characteristics and teachers' academic aspiration. Furthermore, as a result of the study, transformational leadership was found to be a significant predictor of teachers' academic aspiration. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | dönüşümcü liderlik, öğretmen akademik istekliliği | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | DÖNÜŞÜMCÜ LİDERLİK İLE LİSE ÖĞRETMENLERİNİN AKADEMİK İSTEKLİLİĞİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ | tr_TR |
dc.title.alternative | AN EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP AND HIGH SCHOOL TEACHERS' ACADEMIC ASPIRATION | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik özelliklerinin öğretmenlerin akademik istekliliği üzerindeki etkisi ortaya koyulması amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama yöntemi ile gerçekleştirilmiş nicel bir çalışmadır. Araştırmanın evreni 2023-2024 eğitim- öğretim yılında Ankara iline bağlı Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Pursaklar, Sincan, Yenimahalle ilçelerindeki 214 kamuya bağlı resmi mesleki ve teknik Anadolu lisesinde görev yapan 10569 öğretmen olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemi oluşturulurken tabakalı seçkisiz örnekleme yönteminden yararlanılmıştır buna göre örneklem 375 öğretmenden oluşmakta olup, öğretmenlerden dönüşümcü liderlikle ilişkili veriler Podsakoff vd. (1990) tarafından geliştirilen İşcan (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan “Dönüşümcü Liderlik Ölçeği (DLÖ)” aracılığıyla toplanmıştır. Öğretmen akademik istekliliği verileri, Tuti, Özdemir ve Rizeli (2022) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Akademik İsteklilik Ölçeği (ÖAİÖ)” aracılığıyla toplanmıştır. Toplanılan veriler SPSS 25.0 (Statistical Package for Social Sciences) ile analiz edilmiş, araştırmadan elde edilen verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, standart sapma ve yüzde değerleri gibi betimsel istatistikler kullanılmıştır. Araştırmanın alt problemleriyle ilişkili değişkenler arasında farklılık olup olmadığının belirlenmesinde iki alt grubu bulunan değişkenler için bağımsız örneklemler t-testi ve üç veya daha çok alt grubu bulunan değişkenler için ise tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır. Dönüşümcü liderlik ile öğretmen akademik istekliliği arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını incelemek için ise Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmış ve dönüşümcü liderliğin öğretmen akademik istekliliğini yordama düzeyini belirlemek için çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik özelliklerinin ve öğretmen akademik istekliliğin orta düzeyde olduğu görülmüştür. Akademik isteklilik bazı demografik değişkenlere göre farklılık göstermiştir. Araştırmanın en önemli sonucu ise okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik özellikleri ile öğretmenlerin akademik isteklilikleri arasında pozitif yönlü istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuş olmasıdır. Ayrıca dönüşümcü liderlik araştırma sonuçlarına göre öğretmen akademik istekliliğinin anlamlı bir yordayıcısıdır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-01-16T08:37:56Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | learning object | tr_TR |