Show simple item record

dc.contributor.advisorKöksal, Mustafa Serdar
dc.contributor.advisorRobinson, Ann E.
dc.contributor.authorAydın Karaca, Şeyda
dc.date.accessioned2024-11-15T05:34:01Z
dc.date.issued2024-08-16
dc.date.submitted2024-07-16
dc.identifier.citationAydın-Karaca, Ş. (2024). Üstün yetenekli kızların olimpiyatlardaki üstün matematiksel yaratıcılık performansları: Bir kuram oluşturma çalışması [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36140
dc.description.abstractThis study aims to develop a theory on the mathematical creativity of gifted female students who exhibit high performance in Mathematics Olympiads by following an evidence-based process. In the research conducted with the grounded theory approach, data were collected from six gifted female students who were successful in the International Mathematics Olympiad, their parents, and teachers. The participants were determined using the snowball sampling method. Individual information forms, student interview forms, parent interview forms, and teacher interview forms were used as data collection tools. Data collection and data analyses were conducted simultaneously. As a result of the analyses, it was seen that the theory consisted of the dimensions of giftedness, creative personality traits, gender differences in the Mathematics Olympiads, Olympian identity, challenge in challenge in the Olympiads, advanced mathematics, advanced number sense, mathematical creativity, problem-solving and posing, transformative experiences, general high creativity, and chance. The dimensions of Olympian identity, challenge in challenge in the Olympiads, gender differences in the Mathematical Olympiads, and transformative experiences, which were not present in previous theories, emerged in this theory. The dimensions of giftedness, gender differences in the Mathematical Olympiads, and creative personality traits formed the identity of an Olympian with the effect of family-specific chance. Then, the impact of transformative chance, mathematical creativity, advanced mathematics, advanced number sense, challenge in challenge in the Olympiads, and problem-solving and posing dimensions revealed transformative experiences. With the addition of Olympic chance, superior mathematical creativity and high creativity performances emerged. All dimensions and theories were compared and discussed with the theories in the literature.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÜstün yetenektr_TR
dc.subjectMatematiksel yaratıcılıktr_TR
dc.subjectKızlartr_TR
dc.subjectMatematik olimpiyatlarıtr_TR
dc.subjectKuram oluşturmatr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleÜstün Yetenekli Kızların Olimpiyatlardaki Üstün Matematiksel Yaratıcılık Performansları: Bir Kuram Oluşturma Çalışmasıtr_TR
dc.title.alternativeSuperior Mathematical Creativity Performances of Gifted/Talented Girls in The Olympiads: A Grounded Theory Studytr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada kanıt temelli bir süreçle matematik olimpiyatlarında yüksek performans sergileyen üstün yetenekli kız öğrencilerin matematiksel yaratıcılıklarına ilişkin bir kuram oluşturmak amaçlanmıştır. Kuram oluşturma yaklaşımı ile yürütülen araştırmada, uluslararası matematik olimpiyatı başarısı olan altı üstün yetenekli kız öğrenci, ebeveynleri ve öğretmenlerinden veri toplanmıştır. Katılımcılara kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Bireysel bilgi formu, öğrenci görüşme formu, ebeveyn görüşme formu ve öğretmen görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veri toplama aşamasında eş zamanlı olarak veriler çözümlenmiş ve analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda kuramın üstün yetenek, yaratıcı kişilik özellikleri, matematik olimpiyatlarında cinsiyet farklılığı, olimpiyatçı kimlik, olimpiyatlardaki zorluk içinde zorluk, ileri matematik, ileri düzey sayı duyusu, matematiksel yaratıcılık, problem çözme ve kurma, dönüştürücü deneyimler, genel yüksek yaratıcılık ve şans boyutlarından oluştuğu görülmüştür. Daha önceki kuramlarda olmayan olimpiyatçı kimlik, olimpiyatlardaki zorluk içinde zorluk, olimpiyatlarda cinsiyet farklılığı ve dönüştürücü deneyimler boyutlarının bu kuramda ortaya çıktığı görülmüştür. Üstün yetenek, matematik olimpiyatlarında cinsiyet farklılığı ve yaratıcı kişilik özellikleri boyutları aileye özgü şansın etkisiyle olimpiyatçı kimliği oluşturmaktadır. Daha sonra dönüştürücü şansın etkisiyle matematiksel yaratıcılık, ileri matematik, ileri düzey sayı duyusu, olimpiyatlardaki zorluk içinde zorluk ve problem çözme ve kurma boyutları dönüştürücü deneyimleri ortaya koymaktadır. Buna olimpiyata ilişkin şansın eklenmesiyle üstün matematiksel yaratıcılık ve yüksek yaratıcılık performansları ortaya çıkmaktadır. Tüm boyutlar ve kuram alanyazındaki kuramlarla karşılaştırılıp tartışılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentÖzel Eğitimtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-11-15T05:34:01Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record