dc.contributor.advisor | Akçapınar, Gökhan | |
dc.contributor.author | Yakışıklı, Bora | |
dc.date.accessioned | 2024-11-15T05:31:31Z | |
dc.date.issued | 2024-08-26 | |
dc.date.submitted | 2024-06-28 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36130 | |
dc.description.abstract | In the flipped learning model, where in-class activities are done as homework and homework is done as in-class activities, the preparation the student will do before the lesson is of great importance for effective learning. Although there are many studies on this model, there are limited studies testing interventions aimed at increasing students' pre-lesson preparation and achievement levels. The aim of this study is to examine the effect of the learning analytics dashboard intervention on students' pre-lesson preparation. In addition, the effect of this preparation on general academic achievement was also investigated. In the study conducted with a single-group weak experimental design, 43 students experienced the out-of-class activities in the Physical Programming course within the framework of the flipped learning model with the Moodle Learning Management System (LMS), and the in-class activities with face-to-face participation. The students' interactions with the videos they were asked to watch for pre-lesson preparation were recorded with a specially developed video player and presented to the students through the learning analytics dashboard. In addition, pre-lesson preparation levels were measured with mini-exams every week, and general academic achievement was evaluated with midterm and final exams. The 6 weeks when the dashboard was used were compared with the 6 weeks when it was not used. The results showed that students with high pre-class preparation had significantly higher overall academic achievement than those with low pre-class preparation. However, the learning analytics dashboard intervention was found to not significantly increase the number of pre-class video interactions and quiz scores. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | ters-yüz öğrenme modeli, çevrimiçi öğrenme, öğrenme analitikleri, video analitikleri, öğrenme analitiği gösterge paneli, müdahale | tr_TR |
dc.title | ÖĞRENME ANALİTİĞİ GÖSTERGE PANELİ MÜDAHALESİNİN ÖĞRENCİLERİN TERS-YÜZ ÖĞRENME ORTAMINDAKİ DERS ÖNCESİ HAZIRLIKLARINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Sınıf içindeki aktivitelerin ev ödevi olarak, ev ödevlerinin ise sınıf içi aktiviteler olarak
yapıldığı ters-yüz öğrenme modelinde öğrencinin ders öncesinde yapacağı hazırlık, etkili
bir öğrenme için büyük öneme sahiptir. Bu model ile ilgili çok sayıda çalışma olmasına
rağmen öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve başarı düzeylerini artırmaya yönelik müdahalelerin test edildiği çalışmalar sınırlıdır. Bu araştırmanın amacı, öğrenme analitiği
gösterge paneli müdahalesinin öğrencilerin ders öncesi hazırlıklarına etkisini incelemektir. Ayrıca, bu hazırlığın genel akademik başarı üzerindeki etkisi de araştırılmıştır. Tek gruplu zayıf deneysel desenle yürütülen çalışmada, 43 öğrenci ters-yüz öğrenme modeli çerçevesinde Fiziksel Programlama dersinindeki sınıf dışı etkinlikler Moodle Öğrenme Yönetim Sistemi (ÖYS), sınıf içi etkinlikler ise yüz yüze katılım ile deneyimlenmiştir. Öğrencilerin ders öncesi hazırlık için izlemeleri istenilen videolar ile etkileşimleri, özel olarak geliştirilen bir video oynatıcı ile kaydedilmiş ve öğrenme analitiği gösterge paneli üzerinden öğrencilere sunulmuştur. Ayrıca ders öncesi hazırlık düzeyleri her hafta mini sınavlarla ölçülmüş, genel akademik başarı ise ara sınav ve dönem sonu sınavları ile değerlendirilmiştir. Gösterge panelinin kullanıldığı 6 hafta ile kullanılmadığı 6 hafta karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, yüksek ders öncesi hazırlık düzeyine sahip öğrencilerin genel akademik başarılarının, düşük hazırlık düzeyindekilerden anlamlı derecede yüksek olduğunu göstermiştir. Ancak, öğrenme analitiği gösterge paneli müdahalesinin ders öncesi video etkileşim sayısında ve mini sınav puanlarında anlamlı bir artış sağlamadığı bulunmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-15T05:31:31Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |