dc.contributor.advisor | Önal Çalışkan, İlke | |
dc.contributor.author | Yücel, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:27:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-10 | |
dc.identifier.citation | APA
Yücel, D. (2024). Çevre okuryazarlığının farklı ülkelerin fen programlarında karşılaştırmalı incelenmesi (yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversites, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35566 | |
dc.description.abstract | Environment is an area where living and non-living things are together, and there is a
balance between them. Environmental problems occur when the balance is distributed
because of human activities like unconscious consumption. All world countries are
responsible for prevention of problems because environmental problems are global. To
prevent these problems environmental education is needed. Analysis of curriculum is
useful to show the value of environmental education in those countries. The purpose of
this study is to examine the objectives in the science curriculum of Turkey, Canada
(Ontario), Australia, USA (Massachusetts) and England in terms of environmental
education and compare them analyzing according to environmental literacy components.
In this study, qualitative research was used, and data were collected with document
analysis. Data were analyzed with content analysis. After codes and categories are
formed, objectives were grouped according to environmental literacy components.
Frequency and percentage were calculated, then they were shown on tables. At the end
of the study, when the curricula were compared for country in terms of their level of
inclusion of components, it was seen that they were concentrated in different grade levels
and learning areas. Also, it was observed all components of environmental literacy which
are knowledge, cognitive skills, affect and behavior were included in all curricula except
the England Science Curriculum, but not all components were included equally in the
curricula. The common result is while more attention was given to cognitive skills, less
attention was given to affect and behavior components in all curricula. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çevre | tr_TR |
dc.subject | Çevre okuryazarlığı | tr_TR |
dc.subject | Fen programları | tr_TR |
dc.subject | Kazanımlar | tr_TR |
dc.subject | Program karşılaştırma | tr_TR |
dc.title | Çevre Okuryazarlığının Farklı Ülkelerin Fen Programlarında Karşılaştırmalı İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Çevre, canlı ve cansız varlıkların bir arada bulunduğu ve karşılıklı olarak etkileşime
girdikleri ortamdır ve aralarında bir denge mevcuttur. Mevcut dengenin bilinçsiz tüketim
gibi insan faaliyetleri sebebiyle bozulmasıyla çevre sorunları meydana gelmektedir. Çevre
sorunlarının küresel çapta olmasından dolayı önlenmesi tüm dünya ülkelerinin
sorumluluğundadır. Çevre sorunlarının önüne geçebilmek için ise çevre eğitimi gereklidir.
Çevre eğitimine verilen önemin anlaşılması adına öğretim programlarının analiz edilmesi
faydalı olmaktadır. Araştırmada Türkiye, Kanada (Ontario Eyaleti), Avustralya, ABD
(Massachusetts Eyaleti) ve İngiltere ilköğretim fen bilimleri öğretim programlarında yer
alan kazanımların-alt kazanımların çevre eğitimi açısından incelenmesi ve çevre
okuryazarlığı boyutlarına göre analiz edilerek karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu
çalışmada nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır ve veriler doküman analizi ile
toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi içerik analizi ile yapılmıştır. Kazanımlar uygun
kod ve kategorilerin oluşturulması ile çevre okuryazarlığının boyutlarına göre
gruplanmıştır. Boyutlara göre verilerin frekans ve yüzde değerleri hesaplandıktan sonra
değerler tablolar halinde sunulmuştur. Çalışma sonunda öğretim programları çevre
okuryazarlığı boyutlarını içerme düzeyleri kapsamında ülkelere göre karşılaştırıldığında
boyutların farklı sınıf düzeyleri ve öğrenme alanlarında yoğunlaştığı görülmüştür. Ayrıca
İngiltere Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı hariç tüm programlarda çevre
okuryazarlığı bileşenleri olan bilgi, bilişsel beceri, duyuş ve davranışa rastlandığı ancak
programlarda her boyutun eşit düzeyde yer almadığı görülmüştür. Ülke programlarındaki
karşılaştırmalar neticesinde elde edilen ortak sonuç öğretim programlarının tümünde
bilişsel beceri boyutunda kazanımlara daha çok yer verilirken, duyuş ve davranışa yönelik
kazanımların daha sınırlı olduğudur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Fen Bilgisi Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:27:04Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |