dc.contributor.advisor | Olçay, Seray | |
dc.contributor.author | Vuran, Nazlı | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:20:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-24 | |
dc.identifier.citation | Vuran, N. (2024). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin şefkat yorgunluğu deneyimlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35544 | |
dc.description.abstract | This study aimed to examine the experiences of special education teachers working with individuals diagnosed with ASD regarding compassion fatigue in their professional lives. The study was designed using a phenomenological approach from qualitative research methods. The research group consisted of ten special education teachers who graduated from university special education teaching programs and had taught individuals diagnosed with ASD for at least one year. Data were collected through semi-structured interviews lasting 20-50 minutes with the participants. The interview data were analyzed using content analysis, with similar meanings in the transcripts coded at the smallest meaning units.As a result of analyzing the participants' statements, categories were formed, leading to the development of three themes: risk factors for compassion fatigue, symptoms of compassion fatigue, and coping strategies for compassion fatigue. The study's findings were interpreted based on these three themes and their subcategories. The findings indicated that some statements within the scope of compassion fatigue symptoms were present in the teachers' narratives. Additionally, some factors considered risky for compassion fatigue in the literature were expressed by the teachers. It was also observed that special education teachers developed strategies to cope with symptoms of compassion fatigue.The study's findings are expected to contribute to the literature by shedding light on the experiences of compassion fatigue among special education teachers working with individuals diagnosed with ASD. Based on the study's findings, several suggestions were made for both research and practice. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Otizm spektrum bozukluğu | tr_TR |
dc.subject | Özel eğitim | tr_TR |
dc.subject | Özel eğitim öğretmeni | tr_TR |
dc.subject | Şefkat yorgunluğu | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerle Çalışan Özel Eğitim Öğretmenlerinin Şefkat Yorgunluğu Deneyimlerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada OSB tanısı olan bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin şefkat yorgunluğuna dair deneyimlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştrma nitel araştırma modellerinden olgubilim deseni ile tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu üniversitelerin özel eğitim öğretmenliği lisans programlarından mezun olan ve en az bir yıldır OSB tanısı olan bireyler ve aileleri ile çalışma deneyimi olan on özel eğitim öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın verileri katılımcılarla yapılan 20-50 dakikalık yarı- yapılandırılmış görüşmeler aracılığı ile toplanmıştır. Görüşme verilerinin analizi içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla her bir katılımcı için görüşme soruları ve alanyazın dikkate alınarak veri setinde yansıtıcı olduğu düşünülen açıklamara bir kod verilmiştir. Bu bağlamda 33 kod elde edilmiştir. Ardından ortak anlam ifade eden kodlardan kategorilere, kategorilerin karşılık geldiği kavramsal temsillerden ise temalara ulaşılmıştır. İçerik analizi sonucunda şefkat yorgunluğuna ilişkin risk faktörleri, şefkat yorgunluğu belirtileri ve şefkat yorgunluğu ile baş etme stratejileri olmak üzere üç tema belirlenmiştir. Araştırma bulguları görüşmelere katılan öğretmenlerin şefkat yorgunluğu belirtileri olarak değerlendirilebilecek deneyimlerden söz ettiklerini ve şefkat yorgunluğu belirtileri ile baş etme stratejileri geliştirdiklerini ortaya koymuştur. Ayrıca özel eğitim öğretmenlerinin ifadelerinde alanyazında şefkat yorgunluğu açısından riskli kabul edilen bazı faktörlerin de yer aldığını ve bu faktörlerin bazılarının OSB’ye özgü olduğunu göstermiştir. Bu araştırmanın, OSB tanısı olan bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin şefkat yorgunluğu deneyimlerine bir ışık tutarak, erken tespit ve müdahaleyle bu duruma ilişkin farkındalığı artırmayı ve öğretmenlerin çalışma koşullarını iyileştirmeyi amaçlayarak alanyazına ve uygulamaya katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın bulguları alayzın bağlamında tartışılarak ileri araştırma ve uygulama ortamlarına yönelik önerilerde bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Özel Eğitim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:20:36Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |