Show simple item record

dc.contributor.advisorMete, Filiz
dc.contributor.authorŞimşir, Berra
dc.date.accessioned2024-08-14T07:16:37Z
dc.date.issued2024-06-27
dc.date.submitted2024-06-06
dc.identifier.citationŞimşir, B. (2024). Özetleme becerisine yönelik algılar ve uygulamalar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35530
dc.description.abstractSummarization is a comprehension skill that enhances understanding and long-term retention of information. It involves students focusing on key information from what they have listened to, watched, or read and then expressing it in written or oral form. Effective summarization requires cognitive processes such as classifying, sequencing, decision-making, inferring, and identifying the main idea. To apply summarization skills accurately, students must be taught through a planned and phased educational process. This study aims to identify and compare the perceptions and practices of students and Turkish teachers regarding summarization skills. It was conducted using the embedded multiple case study method, a qualitative research approach. The study group consisted of sixteen 7th-grade students and their Turkish teachers from a middle school in the Adapazarı district of Sakarya. Perceptions of students and teachers about summarization skills and their classroom applications were determined through semi-structured interviews. Additionally, a summarization practice was conducted with the students to determine the relationship between their perceptions and summarization practices. The findings from this practice were related to the interview findings. The study concluded that there is a relationship between the perceptions and practices of Turkish teachers and students regarding summarization skills. It identified issues that hinder the development of summarization skills and noted inconsistencies between students' and teachers' perceptions and practices. The study provided insights into the current state of the learning and teaching process of summarization skills.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖzettr_TR
dc.subjectÖzetlemetr_TR
dc.subjectOkuduğunu anlama becerisitr_TR
dc.subjectAlgılamatr_TR
dc.subjectUygulamatr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleÖzetleme Becerisine Yönelik Algılar ve Uygulamalartr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetÖzetleme, bilginin anlaşılmasını ve uzun süreli olarak akılda tutulmasını sağlayan bir anlama becerisidir. Özetleme, öğrencinin dinlediği, izlediği ya da okuduğu bir içerikte yer alan temel bilgilere odaklanarak okuduklarını, dinlediklerini ya da izlediklerini yazılı veya sözlü olarak ifade ettiği karmaşık bir süreçtir. Öğrencinin özetleme yapabilmesi için sınıflama, sıralama, karar alma, çıkarım yapma, ana fikri ve konuyu belirleme gibi pek çok bilişsel işlemi yapabilmesi gerekmektedir. Özetleme becerisinin öğrenci tarafından doğru bir şekilde uygulanabilmesi için bu beceri bir planlı ve aşamalı bir eğitim süreci ile öğretilmelidir. Bu çalışmada, öğrencilerin ve Türkçe öğretmenlerinin özetleme becerisine yönelik algı ve uygulamalarının belirlenmesi ve bu verilerin karşılaştırılarak özetleme becerisinin gelişimine dair sürecin açığa çıkması hedeflenmektedir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden iç-içe çoklu durum araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu, Sakarya’nın Adapazarı ilçesinde yer alan bir ortaokulda öğrenim gören on altı 7. sınıf öğrencisi ve bu öğrencilerin Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Öğrencilerin ve öğretmenlerin özetleme becerisine ve bu becerinin ders içi uygulamalarına yönelik algıları yarı yapılandırılmış görüşmeler ile belirlenmiştir. Ayrıca öğrenci algılarının özet uygulamaları ile ilişkisinin belirlenebilmesi için öğrenciler ile bir özet uygulaması yapılmıştır. Bu uygulamada edinilen bulgular görüşmelerde edinilen bulgularla ilişkilendirilmiştir. Son aşamada ise öğrencilerin ve öğretmenlerin özetleme becerisine yönelik algı ve uygulamalara yönelik görüşleri karşılaştırmalı olarak yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin ve öğrencilerin özetleme becerisine yönelik algı ve uygulamaları arasında bir ilişki olduğu, özetleme becerisinin gelişmesine engel olan algı ve uygulama sorunlarının bulunduğu, öğrenciler ve öğretmenler açısından özetleme algıları ve uygulamaları arasında önemli noktalarda tutarsızlıkların olduğu, özetleme becerisine dair öğrenme ve öğretme sürecinin mevcut durumuna dair ipuçları belirlenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:16:37Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record