dc.contributor.advisor | Olçay, Seray | |
dc.contributor.author | Çelik, Kubilay | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:10:35Z | |
dc.date.issued | 2024-05-31 | |
dc.date.submitted | 2024-05-17 | |
dc.identifier.citation | Çelik, K. (2024). OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUKLARA GÜVENLİK BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİNDE UYGUN OLAN VE OLMAYAN DAVRANIŞ ÖRNEKLERİYLE ÖĞRETİMİN ETKİLİLİĞİ (Yüksek lisans tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35509 | |
dc.description.abstract | The present study aimed to investigate the effectiveness cool versus not cool on the
acquisition of the skills associated with safe handling of chemicals, maintenance, and
generalization of these skills by the preschool children with autism spectrum disorder
(ASD). In the study, semi-structured interviews were conducted with the teachers of the
children with ASD with the subjective evaluation approach, and social validity data were
collected from their peers with typical development with a social comparison approach.
The ecological validity data were also collected from the teachers with a form developed
by the authors. The findings of the study, where the multiple probe across participants
model, a single-subject research model, was employed to determine the impact of cool
versus not cool on the instruction of safe handling of chemicals to children with ASD,
demonstrated that children with ASD acquired the target safety skills, their skills improved
after the study, they maintained these skills after four weeks, and generalized these skills
to different individuals. The social validity data collected with subjective evaluation and
social comparison approaches demonstrated that the teachers of the children with ASD
stated positive views on the target skills instructed in the study, the cool versus not cool
and the study findings, and children with ASD exhibited better performance when
compared to their peers after the instruction. Furthermore, the findings revealed that the
ecological validity of the cool versus not cool was high, especially in the natural
environment. The findings were discussed based on the literature and certain
recommendations are presented for future research and applications. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Otizm spektrum bozukluğu | tr_TR |
dc.subject | Güvenlik becerileri | tr_TR |
dc.subject | Uygun olan ve olmayan davranış örnekleriyle öğretim | tr_TR |
dc.subject | Tek denekli araştırmalar | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Güvenlik Becerilerinin Öğretiminde Uygun Olan ve Olmayan Davranış Örnekleriyle Öğretimin Etkililiği | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, okul öncesi dönemdeki otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocukların
kimyasallara güvenli tepkide bulunma becerisini edinmeleri, edindikleri becerileri
korumaları ve farklı kişilere genellemeleri üzerinde uygun olan ve olmayan davranış
örnekleriyle öğretimin etkililiği incelenmiştir. Araştırmada ayrıca OSB olan çocukların
öğretmenlerinden öznel değerlendirme yaklaşımıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilerek, tipik gelişen akranlardan ise sosyal karşılaştırma yaklaşımıyla sosyal
geçerlik verisi toplanmıştır. Araştırmada aynı zamanda öğretmenlerden araştırmacılar
tarafından hazırlanan bir form aracılığıyla ekolojik geçerlik verisi toplanmıştır. Uygun olan
ve olmayan davranış örnekleriyle öğretimin OSB olan çocukların kimyasallara güvenli
tepkide bulunma becerisini edinmeleri üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla tek
denekli araştırma modellerinden katılımcılar arası yoklama evreli çoklu yoklama modelinin
kullanıldığı araştırmanın bulguları, OSB olan çocukların hedef güvenlik becerisini
edindiklerini, edindikleri güvenlik becerisini araştırma sona erdikten bir ve dört hafta sonra
korumaya devam ettiklerini ve farklı kişilere genellediklerini ortaya koymuştur. Öznel
değerlendirme yaklaşımıyla toplanan sosyal geçerlik bulguları OSB olan çocukların
öğretmenlerinin araştırmada öğretimi yapılan hedef beceriye, uygun olan ve olmayan
davranış örnekleriyle öğretime ve elde edilen sonuçlara ilişkin olumlu görüş bildirdiklerini,
sosyal karşılaştırma yaklaşımıyla toplanan sosyal geçerlik bulguları ise OSB olan
çocukların öğretim sonrasında akranlarından daha iyi bir performans sergilediklerini
göstermiştir. Ayrıca ekolojik geçerlik bulguları öğretmenlerin uygun olan ve olmayan
davranış örnekleriyle öğretimin ekolojik geçerliğini özellikle doğal ortam bağlamında
olumlu değerlendirdiğini ortaya koymuştur. Elde edilen bulgular alanyazın dikkate alınarak
tartışılmış ve ileri araştırmalara ve uygulamalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Özel Eğitim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:10:35Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |