dc.contributor.advisor | Akman, Berrin | |
dc.contributor.author | Bal, Çağla | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:03:04Z | |
dc.date.issued | 2023-07-31 | |
dc.date.submitted | 2023-06-12 | |
dc.identifier.citation | Bal, Ç. (2023). Erken çocukluk eğitimcilerine yönelik hazırlanan Ön Yargısız Eğitim Programı'nın öğretmenler ve çocuklar üzerindeki etkisinin incelenmesi. [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü] | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35488 | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to examine the knowledge of preschool teachers on Antibias
Education, to examine the effects of the Anti-bias Education Program on teachers, and
to examine the effects of this program on children. The research shows the feature of nested
mixed research design. Participants were included in the study using convenient sampling
method. In the research, first of all, the knowledge and needs of preschool teachers about
anti-bias education were examined. 54 preschool teachers participated in this study. In the
second stage of the study, the effects of the program applied on teachers and children were
examined. According to the findings of the research, the participants thought that the
similarities between the places they worked and their own cultures had more positive
effects, but they stated that the differences had both positive and negative effects. The
attitudes and self-awareness of the experimental group teachers towards Anti-bias
education increased after the program was implemented. In the follow-up test, it was found
that this attitude and awareness were preserved. When we look at the experimental group,
the sub-dimensions of gender, family and social structure, disability and cultural background
and total scores of the children differ in the pre- and post-tests; they show higher attitudes
in the post-tests. Similarly, in the follow-up test, the total score and sub-dimensions of
gender and family and social structure increased compared to the posttests; There is no
difference for children in experimental group in disability and cultural background subdimensions.
There was no significant difference in the attitudes of children in control group
for respect for differences in terms of total score, gender, family and social structure sub- in
the before and after the applied program. Significant differences were found in the subdimensions
of disability and cultural background. Accordingly, Anti-bias Education Program
was found effective for both teachers and children. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ön Yargısız Eğitim | tr_TR |
dc.subject | Okul Öncesi Eğitim | tr_TR |
dc.subject | Farklılıklara Saygı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | Erken Çocukluk Eğitimcilerine Yönelik Hazırlanan Ön Yargısız Eğitim Programının Öğretmenler ve Çocuklar Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin Ön Yargısız Eğitime yönelik bilgilerini
incelemek, Ön Yargısız Eğitim Programı’nın öğretmenlere olan etkilerini incelemek, Ön
Yargısız Eğitim Programı’nın çocuklara etkilerini incelemektir. Araştırma karma araştırma
desenlerinden iç içe karma desen özelliği göstermektedir. Katılımcılar uygun örnekleme
yöntemi kullanılarak araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada öncelikle okul öncesi
öğretmenlerinin Ön Yargısız Eğitime yönelik bilgi ve ihtiyaçları incelenmiştir. İhtiyaç
analizine 54 okul öncesi öğretmeni katılım sağlamıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında
uygulanan programın öğretmenler ve çocuklara olan etkisi incelenmiştir. İhtiyaç analizinde,
katılımcılar görev yaptıkları yerler ile kendi kültürleri arasındaki benzerliklerin olumlu
etkilerinin daha çok olduğunu, farklılıkların hem olumlu hem de olumsuz etkileri olduğunu
belirtmişlerdir. Deney grubu öğretmenlerinin program uygulandıktan sonra Ön Yargısız
Eğitime yönelik tutumlarının ve Öz farkındalıklarının arttığı; izleme testinde de bu tutumun
ve farkındalığın korunduğu bulunmuştur. Deney grubunda yer alan çocuklar cinsiyet, aile
ve sosyal yapı, engel ve kültürel geçmiş alt boyutları ile toplam puanları ön ve son testlerde
farklılaşmakta; son testlerde daha yüksek tutum sergilemektedirler. Benzer şekilde, izleme
testinde de toplam puan ile cinsiyet ve aile ve sosyal yapı alt boyutları son testlerine göre
yükselmiş olup; engel ve kültürel geçmiş alt boyutlarında farklılık bulunmamaktadır. Kontrol
grubunda yer alan çocukların program öncesi ve sonrası farklılıklara saygı tutumlarında
cinsiyet ve aile ve sosyal yapı alt boyutlarında ve toplam puanda anlamlı farklılık
bulunmamıştır. Engel ve kültürel geçmiş alt boyutlarında ise anlamlı farklılık bulunmuştur.
Bu bulgulara göre, Ön Yargısız Eğitim Programının öğretmenler ve çocuklar için etkili
olduğu saptanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Okul Öncesi Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:03:04Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |